› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorhaveri, troligen topp-packning
- Detta ämne har 8 svar, 2,360 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
timpO.
-
FörfattareInlägg
-
27 maj, 2012 kl. 12:07 #28436
timpO
DeltagareHejsan!
Innan jag skriver så kan jag tala om att det är en Impreza Sti -06 det handlar om.
Hoppas ni haft en bättre lördagnatt än jag haft.. Vi var påväg hem från bilträffen i Uppsala när tempen började stiga strax utanför stan. Jag stängde av bilen så fort jag såg det och svängde in till vägkanten. Såg då att det var rätt mycket vatten i motorutrymmet som var ifrån expansionskälet och att det var olja i vattnet. Inget vatten i oljan däremot och inget vatten från toppen utan endast expansionskälet.
Men gissar på att topp-packningen har gått och att kompet tryckt upp vattnet i expansionskälet?!
Jag får hjälp av ganska duktiga mekaniker i deras garage med lyft och allt man kan tänka sig behöva så ska rulla upp bilen direkt imorn och börja plocka ur motorn så man kan se vad som hänt.
Har toppen blivit skev så kan jag ta med den till jobbet och fräsa den så det löser sig (om det håller sig inom toleransen såklart…) men får hoppas att det inte hann bli så mycket, alltså endast packningen..
Oavsett så lär jag ju köpa lite nya packningar, topp-packningar och grenrörspackning(?) eller ska jag vänta med allt inköp tills motorn är ur och vi sett exakt vad felet är?
Vad ska jag köpa för packningar och vart ifrån? Orginal eller nå bättre eftermarknads?
Och är det något mer som man Ska byta när man väl har motorn utanför bilen?
Man får väl försöka hitta allt positivt som går i det hela, när motorn är ute ur bilen så blir det lättare att byta koppling iaf 😉
Jag kommer väl uppdatera tråden under resans gång. Kan det vara något att försöka dokumentera så det finns på forumet?
Tack på förhand!
Mvh
Timmy27 maj, 2012 kl. 18:41 #243363Gyver
DeltagareOriginalpackningar är det enda som gäller, förutom när det kommer till topplockspackningar där cometic eller cosworth även finns att välja på. Importcarparts.co.uk kanske har? Bra firma. Bättre att vänta med packningarna tills motorn är tillräckligt isärtagen för att se felet kanske. Vänta iallafall med topplockspackningarna tills efter du har planat grejerna så du kan fixa packningar med rätt tjocklek för rätt kompression.
28 maj, 2012 kl. 07:07 #243369Joakimgabrielsson
DeltagareHejsan!
Innan jag skriver så kan jag tala om att det är en Impreza Sti -06 det handlar om.
Hoppas ni haft en bättre lördagnatt än jag haft.. Vi var påväg hem från bilträffen i Uppsala när tempen började stiga strax utanför stan. Jag stängde av bilen så fort jag såg det och svängde in till vägkanten. Såg då att det var rätt mycket vatten i motorutrymmet som var ifrån expansionskälet och att det var olja i vattnet. Inget vatten i oljan däremot och inget vatten från toppen utan endast expansionskälet.
Men gissar på att topp-packningen har gått och att kompet tryckt upp vattnet i expansionskälet?!
Jag får hjälp av ganska duktiga mekaniker i deras garage med lyft och allt man kan tänka sig behöva så ska rulla upp bilen direkt imorn och börja plocka ur motorn så man kan se vad som hänt.
Har toppen blivit skev så kan jag ta med den till jobbet och fräsa den så det löser sig (om det håller sig inom toleransen såklart…) men får hoppas att det inte hann bli så mycket, alltså endast packningen..
Oavsett så lär jag ju köpa lite nya packningar, topp-packningar och grenrörspackning(?) eller ska jag vänta med allt inköp tills motorn är ur och vi sett exakt vad felet är?
Vad ska jag köpa för packningar och vart ifrån? Orginal eller nå bättre eftermarknads?
Och är det något mer som man Ska byta när man väl har motorn utanför bilen?
Man får väl försöka hitta allt positivt som går i det hela, när motorn är ute ur bilen så blir det lättare att byta koppling iaf 😉
Jag kommer väl uppdatera tråden under resans gång. Kan det vara något att försöka dokumentera så det finns på forumet?
Tack på förhand!
Mvh
TimmyBytte grenrörspackningar häromdagen och märkte att man behöver ytterligare en packning mellan grenrör och främre cat/up pipen. Då man måste skruva bort även denna. Så glöm inte den som jag gjorde! Men du behöver väl inte byta dessa om det är toppen som läcker?
29 maj, 2012 kl. 10:15 #243364timpO
DeltagareHallå i stugan, nu har vi nästan nått urtagningen.. Tråkigt att behöva tömma ac:n, går det att gå runt på nått sätt så jag slipper lägga onödiga pengar på påfyllning?! Hur är originalpackningarna i toppen mot tex cosworth eller cometic? Beställa via en kompis som jobbar på bilverkstad (org) eller england (cossie, cometic).
När jag fick bort ic:n så såg jag även att staget (motorfästet) som sitter från torpedväggen till lådan var av.. Ska kolla upp vad ett sånt kostar annars så gör jag ett i alumec på jobbet.
Jag har även beställt ARP bultar för att göra det hela lite starkare och för framtida projekt.
29 maj, 2012 kl. 10:17 #243365timpO
DeltagareJag tar med topparna till jobbet och kollar noggrant med vettig mätutrustning. Behövs det så planar jag dom då och precis som du sa ”Gyver” köpa packningarna efter!
Tack för tipset ”Joakimgabrielsson” det ska jag komma ihåg =)
29 maj, 2012 kl. 10:22 #243362matte555
DeltagareAngående ac’n så skruva lös den och lägg den åt sidan där batteriet sitter med slangarna kvar såklart
29 maj, 2012 kl. 10:49 #243366timpO
DeltagareOkej vi var påväg med det men var sent inatt. Det var många bultar till acn iaf!
30 maj, 2012 kl. 05:10 #243367timpO
DeltagareIgår åkte motorn ur bilen! Härligt men satans vad vi fick jävlas med vissa moment… Två muttrar som höll fast styrningarna till lådan satt ju skapligt fast och erbjöd sig inte nå speciellt bra utrymme för att tag i heller. Och dendär kända insexpluggen där man ska in och dra ur kopplingsarmen……… Vi tog fel insexplugg och gav sedan upp och tog loss slavsylindern etc men motorn ville inte gå isär mer än 1cm…. Till slut såg vi den rätta insexpluggen, körde in m6 bult och gängade på och fick bort motorn på 5min!
Såg då att ett motorfäste var av. Som också gjort så att det övre staget mot torpedväggen gått av. Jag förstår att det kan vara enormt störande med svarvade/frästa alufästen men finns det nå hårdare mer rejsiga varianter? (Framförallt mer hållbara än dom där kinakuddarna..?)
Samt att vi såg att det var en rätt så ful plåt som satt i inloppet på downpipen. JRM har ”portat” turbon för bättre spoolup, är den där plåten något för att behålla tryck eller tar den endast flöde? Plåten går längs första decimetern av downpipen och går sen ihop till kanske 2.7tum, (har 3tums downpipe
31 maj, 2012 kl. 08:52 #243368timpO
DeltagareHärligt att se att det även var en spricka i avgashuset på turbon..
Det känns rätt skönt att topplockspackningen gick måste jag säga så att man upptäckte allt det här!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.