SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med lyftarlopp på -92 Legacy turbo

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2847
    RacerRaffe
    Deltagare

      Jag har nu upptäckt att ena avgasventilen (på den cylinder som strulade tidigare med ena insugslyftaren, främre vänstra, 2an)ligger på lite för mycket och det ser ut som om själva loppet som lyftaren löper i har flyttat sig utåt lite, ca 1-2mm jämfört med de andra. Det syns verkligen tydligt att de två avgasvipporna på cylinder 2 har olika vinkel från lyftarna.

      Nu är då frågan är det någon som varit med om att detta lopp har flyttat på sig, skall väl vara monterat med krymppassning? Jag har tagit loss vippan som sitter på den lyftaren och då håller cylindern trycket bra (9.0kg)så jag har konstaterat att det är den lyftaren som är orsaken till att jag har låg kompression på 2an, någon som har ideér om vad man kan göra åt det?

      Kommer loppet att fortsätta flytta sig eller kan det ha skett vid en överhettning som den tidigare ägaren varit med om?

      Känns som om man skulle vilja ”stel” operera den lite tråkiga lyftarmekanism som de hydrauliska ”jordnötterna” faktiskt består av då de verkar krångla mer än önskvärt, någon som tillverkat egna passbitar istället för lyftarna, det sitter ju ändå en mellandel som håller vippan som man inte byter ut och Subaru har ju likaså slutat använda hydrauliska lyftare i sina senare konstruktioner.

      Jag kan ju nästan inget om Subaru då jag bara ägt dessa bilar sedan årsskiftet, sålde förresten Leone Turbon idag pga att jag inte har tid att bygga färdigt det projektet, lite tråkigt då det var en väldigt oöm bil att färdas i terängen med ( Har nu över en SAAB 9-5 Garret turbo med recirkulationsventil samt en Nissan intercooler som passar bra till en Leone om nu någon behöver sådana prylar).

      #55098
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Hum…låter onekligen som det flyttat sig i toppen. Har inte hört talas om det tidigare.

        Att konvertera till solida lyftare är säkert en bra idé, men i ditt läge är det väl just nu mer intressant att få in toppen till någon händig människa för lite översyn, alt. jaga rätt på en ny. 🙂

        /J

        #55100
        RacerRaffe
        Deltagare

          >Hum…låter onekligen som det flyttat sig i toppen. Har inte
          >hört talas om det tidigare.
          >
          >Att konvertera till solida lyftare är säkert en bra idé, men i
          >ditt läge är det väl just nu mer intressant att få in toppen
          >till någon händig människa för lite översyn, alt. jaga rätt på
          >en ny. 🙂
          >
          >/J

          Tackar för svaren

          Jag brukar räkna mig till den där kategorin någorlunda ”händiga” (bygger om toppar till Opels 16V enligt eget ”patent” och har många nöjda brukare) Om jag bara vet hur det är byggt så förstår man ju mer vad man kan göra åt det och varför det uppstått, har ju inte forskat så länge om dessa toppar:-( Antar att loppen monteras de dit när topparna är uppvärmda till ca 200grader och krymps fast på samma sätt som ventilsätena och styrningar? någon som känner till något om denna procedur på dessa toppar?

          Bilen är ju budget variant så att byta toppen finns ju inte i kalkylen men allt som ”bara” innebär eget arbete är inget hinder, ursprungs planen med Legacyn var ju ändå att bygga en rör buggy av motor och drivlina då den köptes för ”rätt” pengar pga befarat motor haveri då den lät HEMSKT!! från början och avgasvärdena var förhöjda med speciellt höga HC värden (320ppm, gränsvärde 100). Motorerna till denna bil verkar ju svåra att få tag på och är DYRA! Planen var ju även att om motorn skulle visat sig vara kass så skulle jag tillverka en sprängkåpa som adapterade drivlinan mot en SAAB 9000 Aero motor, hade blivit en trevlig motor i en Buggy på 600kg, speciellt då den har inkapslad kamtransmission så man törs bada i lera utan att motorn kuggar om, blir ju lite spännande med Subaru snurran.. 😮

          Nu börjar ju bilen faktiskt bli riktigt fin så buggy planerna är nedlagda för denna bil och jag kommer nog att köpa mig en Leone RX som får bli donator istället :9 Har hittat en lagomt upprostad sådan..

          #55099
          SecretAgentMan
          Deltagare

            ..det känns ju som att du har koll på hur man bör göra.

            Men en beggad topp till en legacy kan inte kosta några stora slantar (wienerlängd, semla, etc), pratar du med herr Samselius i Rimbotrakten har han garanterat 5-6 st liggandes i snödrivorna. 😀

            Oavsett så lär väl toppen loss, bit i det sura bara.

            /J

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.