SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddtrycksspikar på STI 05 vid Ecutek mappning

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2849
    pannan
    Deltagare

      Är det någon här som vet mer om detta. Är tydligen ett fenomen som dykt upp i England där en del bilar har fått laddtrycket att skena vilt dvs mot 2 bars strecket vilket inte är en höjdare…

      Är väldigt sugen på en Tek3 konvertering av Ecu:n men om man utsätter motorn för ev spikningar eller sådana här laddtryckstoppar kommer det inte bli akturellt med Ecutek. Detta är tydligen ett fenomen som drabbat 05:ans ägare mest men även en hel del STI ägare av äldre modeller. Det som tydligen skall åtgärna detta är en portning av wastegaten. Vem gör sådant i Sverige och seriöst?

      Finns ju en del tekniknördar här på forumet som kanske har hört lite mer 😀

      Mvh
      J

      #55114
      LOScooby
      Deltagare

        Hej,

        Detta är ett känt fenomen och det drabbar de flesta ’new age’ STIer.
        Om man laddar för mycket skenar trycket och motorn kapar bränsletillförseln för att försöka skydda motorn…
        Detta händer när man byter till annan Downpipe än original vilket är ganaka vanligt för att du ska fa nytta av din Tek3.

        Portning av Wastegaten(splipning av WG-kanalen) pa turbon(om du inte bytt turbo som använder extern wastegate förstas).
        Detta görs av manga tuners, flera här i Tyskland(jag bor där för tillfället) och runt om i Europa har kännedom om STI’n specifikt och vet hur man ska porta för bästa resultat pa just STi’er…

        Det finns en kille i Belgien som driver en firma som heter EMS-tuning som jag vet har erfarenhet av portning av just STI’er.
        Kan kontaktas via email:mark@ems-tuning.nl.

        Men det kanske tom finns nagon här pa forumet som har portat sin turbo med bra resultat som kan hjälpa dig.

        Annars sa borde Turbo specialister som tex GIK Turboteknik kunna hjälpa dig.

        Ytterligare alternativ som är bra nu när dollar-kurserna är relativt laga är att köpa en ny färdigportad turbo av nagon i staterna som Deadboldt eller gruppe-s som har portning som option när du köper turbo av dom!
        gruppe-s utför även dom portinig om du skickar din turbo, kostar runt $150 + frakt och annat till och fran USA.

        /L-O

        #55117
        pannan
        Deltagare

          Tackar, då var det inte någon skröna. Måste kollas upp innan det görs någon mappning på min ECU iallafall.

          Får lägga ett mail till JRM och höra vart man skall vända sig för att porta wastegaten vid en eventuell ecutek mod.

          Tackar för svaret.

          Mvh
          J

          #55116
          Wallinen
          Deltagare

            >Får lägga ett mail till JRM och höra vart man skall vända sig
            >för att porta wastegaten vid en eventuell ecutek mod.

            God idé!
            Tror faktiskt att JRM kan fixa det åt dig, har för mig att dom sa det när jag skulle få min bil tek:ad.
            Har dock ingen STi men det spelar ju ingen rock’n roll.

            /W

            #55115
            Kvarnis
            Deltagare

              Det är som sagt ett valigt fenomen när man öppnar på andningen till en STI så kan man få deta fenomen ja 🙂

              Portining är en sista uttväg då det ska kunna lösas med mappning men, om det ej funkar får man porta wg’n

              Det dyker upp redan innan mappning då man byt ex DP,avgas ev up-pipe

              #55113
              Strat
              Deltagare

                Det hände för mig då vf34’an monterades. JRM fixade portning och mappade med gott resultat.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.