- Detta ämne har 7 svar, 1,159 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av timpO.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2012 kl. 12:00 #28586timpODeltagare
Tjabba!
Efter att topplockspackningen rök och spricka hittad i turbon så tänkte jag göra iordning motorn ordentligt med smidda grejer, lite värre turbo etc etc.
Nu har jag hittat ett flertal färdiga short blocks både i england och usa som jag tyckt haft riktigt bra priser.
Idéen var då så att köpa ett färdigt short block och sälja mitt org.
Hur mycket skulle ni värdera mitt korta block med org innehåll?
Blocket är då från en STI -06 med ej257 och har gått ca 13.000mil
Mvh
Timmy17 juni, 2012 kl. 12:24 #244291Fricke.wDeltagareEtt orginal short block, utan toppar, är de tyvärr inte så mycket värde i 🙁
Så om du tänkt att du ska få en hyfsad start till nya blocket, genom att sälja de här, så som referens kan jag vell säga då att jag köpte ett spec c block med vev och stackar för 3200:-
Men de är ju alltid upp till säljaren att känna efter vad han vill ha för grejerna, sedan se om de är rimligt att hitta någon köpare för de priset.17 juni, 2012 kl. 12:42 #244295timpODeltagareOkej, det lät ju mindre skoj 🙁 Hade trott några lappar till. Men men. Lite svårt att avgöra vad som blir mest värt. Att köpa ett färdigt block så spar man allt jobb med borrning, honing balansering etc.
Idéen med att köpa färdigt block var att sälja det gamla och bekosta spridare och fuelrail, ev. andra grejer såsom 11mm oljepump och annat smått och gott.
17 juni, 2012 kl. 13:08 #244292Fricke.wDeltagareOkej, det lät ju mindre skoj 🙁 Hade trott några lappar till. Men men. Lite svårt att avgöra vad som blir mest värt. Att köpa ett färdigt block så spar man allt jobb med borrning, honing balansering etc.
Idéen med att köpa färdigt block var att sälja det gamla och bekosta spridare och fuelrail, ev. andra grejer såsom 11mm oljepump och annat smått och gott.
Jo visst är de så, du spar ju en massa tid med ett färdigt short block, men sen beror de ju på vad du har tänkt dig för mål med bilen hk mässigt, nöjer du dig med en 400-450hk, då behövs ju inga extra förstärkningar av blocket i alla fall, och som jag sa, de går ju alltid att pröva lägga ut blocket för lite mer, å se om någon nappar, så vida de inte behövs bearbetas allt för mycket blocket, då sjunker ju priset avsevärt tyvärr.
17 juni, 2012 kl. 13:36 #244294iron m///DeltagareFricke.w
Det blocket du köpte var det ett ej257 spec? Eller 205/207?
Köpt 2 block ej257 båda tomma för 4500kr.
Ej257 veven är ju med eftertraktad då man strokar 2 litarn med den
Mvh
17 juni, 2012 kl. 14:18 #244293Fricke.wDeltagareFricke.w
Det blocket du köpte var det ett ej257 spec? Eller 205/207?
Köpt 2 block ej257 båda tomma för 4500kr.
Ej257 veven är ju med eftertraktad då man strokar 2 litarn med den
Mvh
Spec c är alltid EJ207 😉
17 juni, 2012 kl. 17:04 #244296timpODeltagareJo visst är de så, du spar ju en massa tid med ett färdigt short block, men sen beror de ju på vad du har tänkt dig för mål med bilen hk mässigt, nöjer du dig med en 400-450hk, då behövs ju inga extra förstärkningar av blocket i alla fall, och som jag sa, de går ju alltid att pröva lägga ut blocket för lite mer, å se om någon nappar, så vida de inte behövs bearbetas allt för mycket blocket, då sjunker ju priset avsevärt tyvärr.
Jag hade tänkt bygga för att klara 500hk. Även om jag inte lägger mig så högt. Och det är mest för gata. Motorn gick riktigt fint innan topplockspackningen rök. Så borde inte vara alltför mycket jobb för att ta över blocket
17 juni, 2012 kl. 17:05 #244297timpODeltagareOkej Iron m/// kanske det finns en chans att få några lappar för blockena då. Dessa säljs ju inte tomma då heller.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.