- Detta ämne har 17 svar, 4,070 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 5 månader sedan av AkuariaN.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2012 kl. 20:36 #28598Christian SDeltagare
Byggde om bilen till 6 pet med delar ifrån en Impreza STI ´04 ifrån USA i vintras och märkte nu när jag börjat använda/provköra bilen lite då det närmars sig tid för mappning att bakdiffen låser sig nått otroligt så när man ska köra iväg så hugger det som fan (båden när man kör rakt och svänger), det underliga är att så fort man fått upp lite fart (räcker att man kör med kopplingen uppsläppt) så märker man ingenting förutom att det känns som att den går lite tungt och man kan köra runt runt i en cirkel med fullt rattutslag utan att det hugger och har sig.
Hällde i ny olja i både växellådan och bakdiffen när drivlinan byttes, har LSD tillsats i oljan till bakdiffen då det tydligen ska vara en lamelldiff i den.
Tycker att den blir lite bättre när man har kört en stund och oljan har blivit lite varm.Någon som har en ide om vad som kan vara fel?
Tänkte jag skulle ta och kolla förspänningen någon dag, ska det vara runt 120Nm på den också precis som på orginal diffen?
18 juni, 2012 kl. 23:46 #244374TurbovinDeltagareLåter märkligt, hur menar du att den hugger när du kör rakt fram?
Jag skulle prova att byta till en renodlad diffolja som är LSD-klassad för att utesluta eventuella problem.
120 Nm är ärligt talat rätt mycket och ger bara ett jobbigt beteende, ställde tyvärr min egen på typ 130 Nm. Jag är skeptisk till att de ska va så hårt ställda original?
Jag har ju även renoverat och uppgraderat lamelldiffen på BMW:n och valde råden från dem som åker bana att det är bättre att åka med låg förspänning, fler lameller och lägre rampvinklar. Den diffen är en ren fröjd att köra med i jämförelse.
Det måste va nåt konstigt med din diff. Men har du en förspänning som ligger så högt kommer du få en jobbig bil, så är det bara. Men rakt fram borde man inte känna nåt.
19 juni, 2012 kl. 03:47 #244380Christian SDeltagareLåter märkligt, hur menar du att den hugger när du kör rakt fram?
att hela jävla bilen hoppar och har sig så fort man får dragläge och ska köra iväg och slutar inte förrän man kommit upp i lite fart dvs såpass att man kan släppa upp kopplingen helt. kollad på bakhjulen en gång när kompisen körde ur min bil ur garaget och då tuggar dom som fan precis som när man svänger med en välldigt hårt spänd diff eller svetsad.
körde med samma olja och tillsats (red line) i min orginal diff och det fungerade alldelesutmärkt.
mätte som sagt förspänningen på min orginal diff och den va på ca 120Nm och du skrev ju i ett pm att det skulle vara typ så mycket när den va ok.
det är ju det som är så konstigt, att det känns även när man kör iväg rakt fram.
har inte lust att plocka ner diffen och kolla 🙁
19 juni, 2012 kl. 09:11 #244387JommieDeltagareSom du beskriver felet – Att den hugger/hoppar när du skall i väg, men slutar så fort du fått ut kopplingen helt, och att den är bättre när den är varm låter precis som hur det är på vår diesel Foz. Men det är kopplingen som är problemet på vår bil.
Kan inte vara så att det är kopplingen på din med?19 juni, 2012 kl. 10:19 #244375TurbovinDeltagareatt hela jävla bilen hoppar och har sig så fort man får dragläge och ska köra iväg och slutar inte förrän man kommit upp i lite fart dvs såpass att man kan släppa upp kopplingen helt. kollad på bakhjulen en gång när kompisen körde ur min bil ur garaget och då tuggar dom som fan precis som när man svänger med en välldigt hårt spänd diff eller svetsad.
körde med samma olja och tillsats (red line) i min orginal diff och det fungerade alldelesutmärkt.
mätte som sagt förspänningen på min orginal diff och den va på ca 120Nm och du skrev ju i ett pm att det skulle vara typ så mycket när den va ok.
det är ju det som är så konstigt, att det känns även när man kör iväg rakt fram.
har inte lust att plocka ner diffen och kolla 🙁
Låter som sagt som att det är kopplingsrelaterat.
Ang. 120 Nm så var det vad David på API i England sa var rekommenderat till mig för några år sen. Jag håller dock inte riktigt med han numera. Jag kommer byta till STI:s rallytryckringar med längre rampvinklar och släppa på förspänningen istället.
Hur upplevde du din originaldiff då? Min hugger rätt rejält när man svänger i låg fart samt att det låter för jävligt. Innan jag rev ner den låg den på ca 70 Nm har jag för mig men lamellerna var ju inte riktigt friska då heller iofs.
Men nog om det, det är nog inte det som orsakar problemet i ditt fall.
Det är 100% att du har fått rätt diff med rätt utväxling till din låda då?
19 juni, 2012 kl. 14:37 #244381Christian SDeltagarekopplingen är helt ny! har gått typ 4 mil nu.
svänghjulet och tryckplattan ballanserades innan den monterades, först bara svänghjulet och sen tryckplattan ihop med svänghjulet.hade inga problem alls med orginal diffen, visst den kunde knäppa till lite lite gran ibland när man skulle fickparkera men inga hugg eller nått annat.
allting kommer ifrån samma bil även hubbarna och bromsarna, vi har tom skruvat ner det ifrån den själva så ja vi har fått rätt diff till rätt låda såvida det inte satt fel diff på bilen.
det va så att vi köpte en hel bil som hade varit krockad och lagad i usa, killen som importerade den visste att den hade varit krockad och att den va lagad men när han hade fått hem bilen så såg han hur fusklagad den va så tanken ifrån början va att han skulle fixa till den men när han började greja med den så såg han hur illa det va, innan vi köpte bilen så hade den stått i 3-4 år.
det skumma är att den otroligt jävla tung rullad även i friläge, så om man ska putta in eller ut den ur garaget så måste man vara minst 3 pers för att det ska gå någorlunda smidigt.
så det är som att diffen har låst sig på nått skumt sätt.21 juni, 2012 kl. 03:41 #244382Christian SDeltagareva i garaget och kollade lite på bilen igår, hissade upp den så att bara höger bakhjul va i luften sen tog jag av hjulet och satte sen en hylsa + momentnyckel på muttern till drivaxeln och försökte snurra på den, med friläge i så gick det bra men med växel i så blir den tvär låst! började på runt 100Nm och när jag hade provat med vad som går man med den vilket är en bit över 200Nm så tog jag fram ett dragskaft och och det händer ingenting trots att jag hängde på den.
enligt svaret jag fich här http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90916 så ska det ju vara en lamelldiff och då ska den ju släppa när man kommit över inspänningstrycket men det gör den inte.
tycker det är välldigt märkligt det här så efter midsommar så åker diffen ner och kollar om man ser vad fan som hänt.
21 juni, 2012 kl. 04:20 #244372roadtip85KeymasterLåter ju som att bakdiffen fungerar som den ska.
Kanske felet ligger i mitt-diffen/växellådan? Är det DCCD? Har du prövat med den i olika lägen?21 juni, 2012 kl. 04:24 #244373roadtip85KeymasterHar du möjlighet man väl hissa upp bilen och snurra framdäcken och se att bakdäcken snurrar lika mycket? För att försäkra dig om att det är samma utväxling fram och bak.
21 juni, 2012 kl. 09:23 #244383Christian SDeltagareLåter ju som att bakdiffen fungerar som den ska.
Kanske felet ligger i mitt-diffen/växellådan? Är det DCCD? Har du prövat med den i olika lägen?Ja det är DCCD och den fungerar alldeles utmärkt, har provar att rycka ur kontakten till växellådan och den beter sig likadant.
21 juni, 2012 kl. 09:48 #244379Fricke.wDeltagareOm du kör på redline olja i bak diffen, så skipa de skulle jag vilja säga, för även om du kör med lsd tillsats, så är de ju någon konstig samman sättning i den oljan, som inte lamell diff älskar.
För symptomen du beskriver, låter precis som när man kör olja utan lsd tillsats i diffen, då diffar den ju av bara fan.21 juni, 2012 kl. 10:36 #244378KoffeKeymasterJag är absolut ingen expert på diffar, men ditt tillvägagångssätt låter väl ändå lite galet? Som övriga ovan skriver så borde det inte finnas nån som helst möjlighet att snurra på ett hjul med tre i backen och växel i?
Kommer du över inspänningstrycket så borde väl diffen börja bete sig som helt öppen? Är ganska säker på att en AWD med öppna diffar kommer uppföra sig precis som din gör.
Men som sagt, jag kan mycket väl ha fel 🙂24 juni, 2012 kl. 12:32 #244384Christian SDeltagarekollade ett gamalt PM och man skulle inte ha i någon växel:o då är nästa problem nämligen att när jag provade att snurra på hjulet utan någon växel i så höll den inte imot alls utan började snurra med med än gång utan nått direkt motstånd så nästa vecka åker den ner, dels för att se hur det ser ut inne i den samt kolla vad det sitter för diff i den.
24 juni, 2012 kl. 16:21 #244376TurbovinDeltagareÄr det inget motstånd alls utan växel i och ena hjulet i luften så kan man ju misstänka att det inte är nån lamelldiff du har utan nån Torsenliknande sak. Då är jag inte säker på att det ska vad LSD-tillsats, tror inte iofs inte den ska göra nån skada.
24 juni, 2012 kl. 18:24 #244385Christian SDeltagarekollar man i den här tabellen så står det mechanical clutch ( det är den längst upp) http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?p=17412995#post17412995
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.