› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Newage 2.0 shortblock med V5 STI toppar?
- Detta ämne har 9 svar, 1,109 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av
Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
20 juni, 2012 kl. 20:28 #28612
Gyver
DeltagareTja!:)
Om man tar ett komplett shortblock från newage 2.0 sti och vill smacka på ver.5 sti toppar, funkar detta utan bekymmer?
Ventilerna tar inte i kolvarna va? Såg att det såg annorlunda ut på newagekolvar, inte lika mycket ”dish” (ventilurtag) på kolvarnas topp.Har annars hört talas om att detta är en hyffsat vanlig uppgradering för oss med ver.5/6 motorer…
Tacksam för svar!
/David
20 juni, 2012 kl. 21:12 #244587Kvarnis
DeltagareDet funkar utan problem 🙂
20 juni, 2012 kl. 21:42 #244592Gyver
DeltagareDet funkar utan problem 🙂
Ok tack!:)
Så mekaniskt funkar det, och jag måste bara välja rätt tjocklek på topplockspackningarna för att få rätt kompression helt enkelt.
Men jag måste mappa om va?
Det lär ju bli en annan förbränningsvolym när kolven är i TDC:confused:…21 juni, 2012 kl. 06:48 #244589goffemannen
DeltagareVad är det för fördelar med newage block förutom att de klarar mer effekt i standard utförande?
21 juni, 2012 kl. 08:27 #244593Gyver
DeltagareSnackar vi om ett komplett shortblock så får man ju fördelen av ett twinscrolltråg som minskar risken för surge något samt 11mm oljepump om jag inte missminner mig angående pumpen.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
21 juni, 2012 kl. 08:40 #244590goffemannen
Deltagareokej. ja har redan annat tråg och oljepump går ju att byta =).
Hur är det med 2.5L block? Passar V5/6 toppar rakt på ett sånt? Hade varit nice att ha en 2,5L maskin med lite mer vrid. Lär funka bättre för bankörning ? Bättre spoolup och botten vrid. man lär väl få rätt bra spoolup om man nöjer sig med strax över 400hk
Vad är föresten det bästa/lättaste/billigaste alternativet att få 400hk med bra spoolup i min v5 sti?
21 juni, 2012 kl. 08:47 #244594Gyver
DeltagareJag skulle nog inte personligen ha en 2,5a för bankörning, på bana ligger man högre upp i varvtalsregistret oftare så då förlorar man fördelarna med 2,5.
Förbränningsrummen på 2,0-toppar är för små i diameter för att det skall funka på 2,5liters block.Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
21 juni, 2012 kl. 09:16 #244591goffemannen
Deltagareokej..ja de tänkte jag inte på =). Enklaste är kanske att hinka i ett new age 2L block och byta turbo, spridare och köra 400-420hk? Är det säkrare? Försöka hitta ett JDM block kanske. De håller väl ännu bättre?
Eller hur mycket krävs för att byta till twilscroll? Downpipe(flänsen) och grenrör. Vad behövs mer? Mitt killerbmotorsport oljetråg ska gå att använda.
Med twinscroll får man ju fin spoolup.
21 juni, 2012 kl. 17:46 #244588Kvarnis
DeltagareAlla toppar passar på alla block, sedan så är förbränningrum etc inte helt perfekt i alla hänsenden…men det beor mycket på packing,soppa och vilekn effekt/användnings område
21 juni, 2012 kl. 19:42 #244595Gyver
DeltagareAlla toppar passar på alla block, sedan så är förbränningrum etc inte helt perfekt i alla hänsenden…men det beor mycket på packing,soppa och vilekn effekt/användnings område
Ja det går som sagt att köra med 2,5 toppar, men det är inte ”rätt” 🙂
Kvarnis, du råkar inte veta vart man hittar info om olika oem kolvar på jdm-bilarna?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.