SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Newage 2.0 shortblock med V5 STI toppar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28612
    Gyver
    Deltagare

      Tja!:)

      Om man tar ett komplett shortblock från newage 2.0 sti och vill smacka på ver.5 sti toppar, funkar detta utan bekymmer?
      Ventilerna tar inte i kolvarna va? Såg att det såg annorlunda ut på newagekolvar, inte lika mycket ”dish” (ventilurtag) på kolvarnas topp.

      Har annars hört talas om att detta är en hyffsat vanlig uppgradering för oss med ver.5/6 motorer…

      Tacksam för svar!

      /David

      #244587
      Kvarnis
      Deltagare

        Det funkar utan problem 🙂

        #244592
        Gyver
        Deltagare

          Det funkar utan problem 🙂

          Ok tack!:)

          Så mekaniskt funkar det, och jag måste bara välja rätt tjocklek på topplockspackningarna för att få rätt kompression helt enkelt.

          Men jag måste mappa om va?
          Det lär ju bli en annan förbränningsvolym när kolven är i TDC:confused:…

          #244589
          goffemannen
          Deltagare

            Vad är det för fördelar med newage block förutom att de klarar mer effekt i standard utförande?

            #244593
            Gyver
            Deltagare

              Snackar vi om ett komplett shortblock så får man ju fördelen av ett twinscrolltråg som minskar risken för surge något samt 11mm oljepump om jag inte missminner mig angående pumpen.

              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

              #244590
              goffemannen
              Deltagare

                okej. ja har redan annat tråg och oljepump går ju att byta =).

                Hur är det med 2.5L block? Passar V5/6 toppar rakt på ett sånt? Hade varit nice att ha en 2,5L maskin med lite mer vrid. Lär funka bättre för bankörning ? Bättre spoolup och botten vrid. man lär väl få rätt bra spoolup om man nöjer sig med strax över 400hk

                Vad är föresten det bästa/lättaste/billigaste alternativet att få 400hk med bra spoolup i min v5 sti?

                #244594
                Gyver
                Deltagare

                  Jag skulle nog inte personligen ha en 2,5a för bankörning, på bana ligger man högre upp i varvtalsregistret oftare så då förlorar man fördelarna med 2,5.
                  Förbränningsrummen på 2,0-toppar är för små i diameter för att det skall funka på 2,5liters block.

                  Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                  #244591
                  goffemannen
                  Deltagare

                    okej..ja de tänkte jag inte på =). Enklaste är kanske att hinka i ett new age 2L block och byta turbo, spridare och köra 400-420hk? Är det säkrare? Försöka hitta ett JDM block kanske. De håller väl ännu bättre?

                    Eller hur mycket krävs för att byta till twilscroll? Downpipe(flänsen) och grenrör. Vad behövs mer? Mitt killerbmotorsport oljetråg ska gå att använda.

                    Med twinscroll får man ju fin spoolup.

                    #244588
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Alla toppar passar på alla block, sedan så är förbränningrum etc inte helt perfekt i alla hänsenden…men det beor mycket på packing,soppa och vilekn effekt/användnings område

                      #244595
                      Gyver
                      Deltagare

                        Alla toppar passar på alla block, sedan så är förbränningrum etc inte helt perfekt i alla hänsenden…men det beor mycket på packing,soppa och vilekn effekt/användnings område

                        Ja det går som sagt att köra med 2,5 toppar, men det är inte ”rätt” 🙂

                        Kvarnis, du råkar inte veta vart man hittar info om olika oem kolvar på jdm-bilarna?

                        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.