SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor avsnorklat!?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2867
    2ny
    Deltagare

      jag har en liten tanke!… man vill ha kvar luftfilter boxen och snorkeln men vill få lite mer ljud därifrån.

      det finns en liten ”intake silencer” som sitter mellan ”ram-Air Scoop” och luft boxen tror ellernån som provat att ersätta den sk ljuddämparn med en bit rakt plaströr utan den lilla lådan dämparn?

      #55244
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Skall du ersätta burken med ett rör kan du lika gärna skeppa den, huvudsyftet är att agera vattenlås och dämpa insugsljuden – pillar du dit ett rör rasar iden med vattenlås…och du får mer ljud.

        /J

        #55245
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Kloka ord Mats. 🙂

          Det finns alltid en risk med allt som görs, har ni inte råd att stå för konsekvenserna, låt bli att pilla – det är det absolut bästa rådet jag kan ge er.

          Men som jag redan sagt agerar snorkeln vattenlås (och hindrar skräp från att sugas in), ser man bara till att hålla lite koll på filtret, och inte kör i monsunregn så är det ingen fara.
          Luftmassemätaren skiter fullständigt i vad som händer före filtret…börjar det däremot på att ta sig skrot förbi filtret..

          /J ”Hör man avgassystemet låter växellådan för lite.”

          #55247
          simo
          Deltagare

            Byt till en ECU som inte använder LMM, enkelt!
            Sedan kan du använda öppet filer utan problem :+

            /K&N – lyssnar man på annat än varvtalet, kör man för sakta!

            #55250
            2ny
            Deltagare

              >Kloka ord Mats. 🙂
              >
              >Det finns alltid en risk med allt som görs, har ni inte råd
              >att stå för konsekvenserna, låt bli att pilla – det är det
              >absolut bästa rådet jag kan ge er.
              >
              >Men som jag redan sagt agerar snorkeln vattenlås (och hindrar
              >skräp från att sugas in), ser man bara till att hålla lite
              >koll på filtret, och inte kör i monsunregn så är det ingen
              >fara.
              >Luftmassemätaren skiter fullständigt i vad som händer före
              >filtret…börjar det däremot på att ta sig skrot förbi
              >filtret..
              >
              >/J ”Hör man avgassystemet låter växellådan för lite.”

              jag är inte riktigt med på ”ha råd med konsekvenserna” det får man ta sig råd till om man klantar eller pillar själv så det går sönder, men man måste ju kunna fråga innan vad för konsekvenser det ger om man pillar med tex luftburken så att man kan se över om det är värt att pilla och vad man får ut av att pilla där.

              nu blir det lite offtopic men men.

              lika så är det med tex en öppen eller atmosfärisk dump.. som jag läste i tidigare post.
              ”En atmosfärisk dump på orginal-ecu gör att bilen går med för fet blandning vid lambda reglering = icke optimalt.”

              har jag inte märkt av men om man byter DP och cattarna försvinner och man skaffar en cel fix för lambdasonderna då kan ju inte lambda regleringen bli optimal heller och vad tjänar man då på större DP?

              alltså komemr man ingen vart om man inte mappar bilen

              #55246
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Nu tror jag att du missförstod andemeningen – pillar man finns det alltid en risk att något händer.
                Och i slutändan handlar det om en riskkalkyl – vem tar hand om fakturan när olyckan är framme, och vad står det på sista raden. 🙂
                Risken, och ev. kostnader bör ju också sättas i relation till vinsten – i detta fallet lite mera ljud..

                Att pilla med saker runt luftmassemätaren *är* riskfyllt, då kontentan av problem med den i extremfallen kan betyda rasad motor, vilket handlar om elaka pengar.

                Nu är det hyfsat osannolikt att man får problem så länge man behåller originalboxen och dess filter – det handlar mer om att se till att du inte dränker filtret, och håller boxen ren från skräp.

                Men samtidigt fick du svar på om det är farligt eller ej…

                /J

                #55251
                2ny
                Deltagare

                  okej då är jag med!. 😉
                  då kan man lika gärna skita i det där damsugar ljudet 😛

                  #55248
                  Manor
                  Deltagare

                    >men vad händer med LMM då blir den lika känslig som med ett
                    >öppet filter?

                    Varför inte behålla allt som det är, istället för att grubbla? Så mycket tuffare blir inte bilen bara för att man hör insugsljudet lite mer.

                    mvh Mats N – ”hör man insugsljudet så låter avgassystemet för lite ;)”.

                    #55249
                    2ny
                    Deltagare

                      men vad händer med LMM då blir den lika känslig som med ett öppet filter?

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.