› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 500hk spec – Vilka grejer?
- Detta ämne har 13 svar, 1,303 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 4 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2005 kl. 07:29 #2874
impreza_guy
DeltagareHej!
Nån som kan lista lite va som behövs för att bygga ett 500hk monster-subbe? Samt tips på duktigt folk som kan pilla ihop något sånt här..
Har förstått o vet att Jerry kan sin sak. Han pilla nämligen me min gamla gt som nu går på gotland. Phille som äger den nu..
Vore tacksam för svar!
///andreas
16 april, 2005 kl. 07:33 #55283SecretAgentMan
DeltagareDen som varit närmast 500 är Kvarnis. 😉
Ett 2,5-litersblock med rätt grejer ordnar 500, men det lär inte vara lätt att få genom besiktningen.
Större garretsnurra med extern wastegate, stora spridare, rätt mappat etc.Och när motorn levererar åker du på resten av drivlinan.
/J
16 april, 2005 kl. 07:47 #55292impreza_guy
Deltagare>Den som varit närmast 500 är Kvarnis. 😉
>
>Ett 2,5-litersblock med rätt grejer ordnar 500, men det lär
>inte vara lätt att få genom besiktningen.
>Större garretsnurra med extern wastegate, stora spridare, rätt
>mappat etc.
>
>Och när motorn levererar åker du på resten av drivlinan.
>
>/JTjena Jerry!
Kan du fixa fram ett 2,5l block me rätt grejer? Va kan de kosta? Kan du sen till nästa sommar hjälpa mej o bygga ihop detta? Tänkte ja skulle handla på mej de mesta nu i sommar och under vintern.. Turbo, växellåda m.m.
//andreas
16 april, 2005 kl. 07:57 #55284SecretAgentMan
DeltagareDet skall byggas och mappas lite här och var, ligg lite lågt så får vi se hur det lirar. 🙂
Kvarnis har helt klart bästa kontakterna på rätt grejer till ett sådant bygge, så det är nog han du skall prata med. 🙂/J
16 april, 2005 kl. 08:01 #55293impreza_guy
Deltagare>Det skall byggas och mappas lite här och var, ligg lite lågt
>så får vi se hur det lirar. 🙂
>Kvarnis har helt klart bästa kontakterna på rätt grejer till
>ett sådant bygge, så det är nog han du skall prata med. 🙂
>
>/JOki, jo ja tänkte lite på de me växellåda o så.. Va ska man ha för något som pallar me den effekten? Måste de bli dogbox eller finns de andra alternativ? Va kör du me förresten?
/a
16 april, 2005 kl. 08:06 #55285SecretAgentMan
DeltagareJag kör med PPG’s värsta doglåda i det vanliga 5-växlade huset – och rekommenderar inget annat till ett stort bygge (skulle vara motsvarigheten från Modena, eller STi:s 6-växlade om man vill fega lite :D).
PPG har f.ö. lite olika varianter, det går att få rakskuret synkat, eller snedskuren dog, etc.Är det frågan om lite begränsad budget vinner den 6-växlade varenda gång (du får 2 sådana för vad min doglåda kostar).
/J
16 april, 2005 kl. 08:16 #55294impreza_guy
Deltagare>Jag kör med PPG’s värsta doglåda i det vanliga 5-växlade
>huset – och rekommenderar inget annat till ett stort bygge
>(skulle vara motsvarigheten från Modena, eller STi:s 6-växlade
>om man vill fega lite :D).
>PPG har f.ö. lite olika varianter, det går att få rakskuret
>synkat, eller snedskuren dog, etc.
>
>Är det frågan om lite begränsad budget vinner den 6-växlade
>varenda gång (du får 2 sådana för vad min doglåda kostar).
>
>/JHehe ok.:)
O får man fråga va STi lådan kostar 😮 ?
16 april, 2005 kl. 08:25 #55286SecretAgentMan
DeltagareRunt 30-40 får du räkna med att det kommer kosta innan det är klart. 🙂
/J
17 april, 2005 kl. 20:14 #55290STIred
Deltagare>>Den som varit närmast 500 är Kvarnis. 😉
>>
>>Ett 2,5-litersblock med rätt grejer ordnar 500, men det lär
>>inte vara lätt att få genom besiktningen.
>>Större garretsnurra med extern wastegate, stora spridare,
>rätt
>>mappat etc.
>>
>>Och när motorn levererar åker du på resten av drivlinan.
>>
>>/J
>
>
>Tjena Jerry!
>
>Kan du fixa fram ett 2,5l block me rätt grejer? Va kan de
>kosta? Kan du sen till nästa sommar hjälpa mej o bygga ihop
>detta? Tänkte ja skulle handla på mej de mesta nu i sommar och
>under vintern.. Turbo, växellåda m.m.
>
>//andreas
>
>för ett nytt 2.5l block får du räkna med runt 25-30000kr sen behöver du en mängd andra grejer. Förutom motor och drivlina bör du nog även fundera på bromsar, väghållning.
Du kan nog lugnt räkna med minst 300kkr innan allt är klart. Antagligen mer…17 april, 2005 kl. 20:33 #55287Perra
DeltagareEtt hett tips, köp en Skyline och bygg på. Då behöver man inte byta nåt annat än toppackningen ”inne” i motorn. Resten klarar ca 600hk, även lådan om man inte ska köra rakt fram. Det ”enda” man behöver byta är det som är runtom motorn så att säga; turbos, spidare, soppapump etc. Lägger du 100k på motor inkl. mappning så har du garanterat 600hk.
Bara mina 2 öre… 🙂
/P17 april, 2005 kl. 20:39 #55289Blocken
Deltagare>Ett hett tips, köp en Skyline och bygg på. Då behöver man
>inte byta nåt annat än toppackningen ”inne” i motorn. Resten
>klarar ca 600hk, även lådan om man inte ska köra rakt fram.
>Det ”enda” man behöver byta är det som är runtom motorn så att
>säga; turbos, spidare, soppapump etc.
>
>/PHäääää Perra, fel fel fel! Klart han ska ha en Impreza och bygga på, det är betydligt ovanligare 😉
Och DU lär handla riktig bil igen! 😀
/AB – övertygar
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
17 april, 2005 kl. 20:43 #55288Perra
Deltagare>Häääää Perra, fel fel fel! Klart han ska ha en Impreza och
>bygga på, det är betydligt ovanligare 😉
>
>Och DU lär handla riktig bil igen! 😀
>
>/AB – övertygarJa, det har du helt rätt i: Det är ovanligare med en Impreza som har 400+hk än det är med en Skyline som har det. 😉 😛
Och jag letar febrilt efter ÄNNU en riktig bil. 😀 :+
/P
18 april, 2005 kl. 14:12 #55295impreza_guy
Deltagare>för ett nytt 2.5l block får du räkna med runt 25-30000kr sen
>behöver du en mängd andra grejer. Förutom motor och drivlina
>bör du nog även fundera på bromsar, väghållning.
>Du kan nog lugnt räkna med minst 300kkr innan allt är klart.
>Antagligen mer…Tja!
Har inte tänkt gå över 500 gränsen, behöver inte byta ut kammar/toppar osv enligt kvarnis.. Man ska visst klara sej me original toppar..
När ja köper bilen så blir de nån som har bra bromsar o bättre väghållning.. Koncentrerar mej mest på motor o drivlina.. Sen får man ta saker efter hand som man har råd..
Man måste ju börja nånstans
😉//a
18 april, 2005 kl. 19:11 #55291STIred
Deltagare>
>
>>för ett nytt 2.5l block får du räkna med runt 25-30000kr sen
>>behöver du en mängd andra grejer. Förutom motor och drivlina
>>bör du nog även fundera på bromsar, väghållning.
>>Du kan nog lugnt räkna med minst 300kkr innan allt är klart.
>>Antagligen mer…
>
>
>
>Tja!
>
>Har inte tänkt gå över 500 gränsen, behöver inte byta ut
>kammar/toppar osv enligt kvarnis.. Man ska visst klara sej me
>original toppar..
>
>När ja köper bilen så blir de nån som har bra bromsar o bättre
>väghållning.. Koncentrerar mej mest på motor o drivlina.. Sen
>får man ta saker efter hand som man har råd..
>
>Man måste ju börja nånstans
>;-)
>
>
>//aDu har inte funderat på att importera bil, kanske du hittar en som det sitter 2.5l block i redan. Lättare även slippa eventuella problem vid besiktningen som man antagligen får med en svensksåld och trimmad bil.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.