› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › WRX Avgassmäller och får sent laddtryck
- Detta ämne har 25 svar, 4,805 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
Trebor.
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2012 kl. 09:26 #28755
Trebor
DeltagareTjaa. Har lite problem med min Impreza WRX -95 JDM så vill ha lite tips på möjliga felkällor.
Felet kom efter att jag plockat bort kamremmen och lagat ett oljeläckage vid ena kamaxeln. Satte sedan ihop, och när jag provkörde så avgassmällde den och gick ojämnt, trodde jag hade satt ett kugg fel på kamremmen eller något så jag plockade ner kamremmen och gjorde om och nu står den rätt men felet kvarstår.
Jag laddar 0,83bar och har tidigare fått upp det vid ca 4000 varv och då har man känt att det blir bra skjuts i bilen. Nu får jag inte upp det laddet förren ca 6000 varv kanske, och det blir inget riktigt turbokick som förut. Laddtrycket ställer jag med en HKS EVC.
Vad tror ni kan ha blivit galet och gått sönder?
Här är en film där ni kan se/höra avgassmällarna och även se mina avgaser när jag står och varvar lite, motorn hade såklart rätt arbetstemperatur. Avgassystemet är 3″ från turbon utan kattar.
http://www.youtube.com/watch?v=o03XLQBNFvU (ignorera mina kompisar stön vid eldslågan 😛 )Mvh Robert
12 juli, 2012 kl. 10:19 #245472Twinturbo
DeltagareHar du dubbelkollat så att kamremmen verkligen sitter rätt (ALLA markeringar på remmen stämmer mot motorn), inte 180 grader fel?
12 juli, 2012 kl. 12:02 #245478Trebor
DeltagareJag har kollat och den står rätt. veven står med strecket motstrecket på oljepumpen. Kammarna står med strecket mot kamremskåpans baksidas streck och ”dubbelstrecken” på kamremskivorna står mot varandra.
12 juli, 2012 kl. 12:10 #245491-Ponken-
DeltagareStod kamremmen fel när du monterade ner det efter första gången? Isåfall hur många kugg fel stod den?
MvH
12 juli, 2012 kl. 12:50 #245479Trebor
DeltagareJag vet ej exakt, max 1-2 kugg på vänstra sidans avgaskam motorn gick att snurra runt utan problem så inget tog i eller så.
12 juli, 2012 kl. 12:54 #245492-Ponken-
DeltagareJag vet ej exakt, max 1-2 kugg på vänstra sidans avgaskam motorn gick att snurra runt utan problem så inget tog i eller så.
Okej, hackar bilen vid körning? Och till och med kanske dör?
12 juli, 2012 kl. 13:37 #245480Trebor
DeltagareOkej, hackar bilen vid körning? Och till och med kanske dör?
Ja den hackar ganska mycket. Men dör gör den ej.
12 juli, 2012 kl. 14:03 #245493-Ponken-
DeltagareJa den hackar ganska mycket. Men dör gör den ej.
tjaa, om allt verkligen sitter 100% rätt med markeringarna, så vet jag faktiskt inte, med tanke på att det ”bara” var max 2 kugg fel så skulle jag inte kunna gissa på att någon utav ventilerna kanske fått sig en smäll!
Lyser motorlampan?
Kanske någon vaccum slang som har hoppat loss eller ej är återmonterad? Kollat allt sådant? Med tanke på att du får avgas smällar tyder det på oförbränd bränsle, då kanske du får för lite luft? Kan det vara så att LMM har sagt sitt? Kanske inte ens har något med kamremsbytet att göra!12 juli, 2012 kl. 14:46 #245481Trebor
DeltagareCheck engine lampan lyser ej. Jag ska ta och kolla blinkkoder så snart jag får tid.
För lite luft skulle mao innebära läckage vid insug inte sant? Vilket också innebär att den laddar dåligt?
Jag ska pröva rycka kontakten till LMM och se om den går ännu pissigare.17 juli, 2012 kl. 15:50 #245482Trebor
DeltagareHittade en slang som hade hoppat av. Det värsta smällarna försvann. Men har fortfarande sjukt dåligt laddtryck. Fullt ladd först vid 5,5-6k varv. Har kollat felkoder och bara felkod på tomgångsmotorn som jag haft länge.
Har letat efter läckage vid insug och vakumslanger m.m. men hittar inget.
Har någon något tips på vad jag kan göra för att hitta felet?Mvh Robert
17 juli, 2012 kl. 18:50 #245475Christian S
Deltagarekollat stången till wastegaten? om den hoppat av eller fastnat i öppet läge så får du sent laddtryck.
19 juli, 2012 kl. 14:09 #245494zoookey
Deltagarekollat stången till wastegaten? om den hoppat av eller fastnat i öppet läge så får du sent laddtryck.
lånar lite tråden, har precis köpt en wrx sti 02a och det sitter ju sån daves device laddtryckstyrning märkte att original slangen som går till wastegaten är helt urkopplad och bara ligger där.medans laddtryckstyrningen är inkopplad där nu ska det verkligen va så? hoppas ni fattar vad jag menar
19 juli, 2012 kl. 14:49 #245476Gilarski
DeltagareKam/vev -axelgivarna sitter som de ska?
19 juli, 2012 kl. 15:53 #245483Trebor
DeltagareKam/vev -axelgivarna sitter som de ska?
Ja det gör dom. Dom går ju bara att sätta på ett sätt eller? :confused:
26 juli, 2012 kl. 15:28 #245484Trebor
DeltagareNu blir jag snart ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har kollat efter läckor på intercooler slangar m.m. Hittar inget, har ej provtryckt dock ska göra det snart.
Jag har rört på stången till wastegaten och den rör sig utan större muskelkraft.
Kollat felkoder, inga alls.
Jag har f.ö. en EVC som jag justerar laddtrycket på. Denna felsöker sig själv vid start och har svårt att tro att den helt plötsligt skulle få för sig att göra mitt laddtryck till en sirapsflaska snarare än en ketchupflaska.
Har ni några förslag på vad jag kan pröva för att utesluta den ena och det andra?
Den laddar alltså endast väldigt sent och långsamt, jag kommer upp i önskat laddtryck men oerhört sent.
Dumpventilen är original, vad kan felet bli på denna och hur kollar man om det är fel på den?
Kan jag ha råkat ut för turbo ras?
Hjälp mig snälla!
Mvh Robert
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.