› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Bilen "vobblar" efter drivknutsbyte
- Detta ämne har 11 svar, 2,753 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
Norbius.
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2012 kl. 18:55 #28759
Norbius
DeltagareHade en läckande damask till vänster yttre fram drivknut som jag skulle ge mig på att byta, sagt och gjort så rev jag ner allt och delade på drivaxel och knut för att trä på damasken.
Drivknuten var inget fel på så fettade bara in allt på nytt.
Efter monteringen sedan så lyser ABS-lampan och bilen typ vobblar, eller vibrerar kraftigt, redan i 30km/h…vill inte testa fortare sen.
Vad har jag lyckats göra fel tro? Efterssom abs-lampan lyser antar jag att nått inte stämmer.Hade uppe bilen igen och ryckte och kontrolldrog allt men allt verkar sitta som det ska. Går det montera drivknuten fel ens?
13 juli, 2012 kl. 09:18 #245610Gilarski
DeltagareDriaxeln sitter ej ordentligt. ABS kransen på axeln skall hamna precis under ABS sensorn och då du har ABS-lampan tänd tyder det på att dessa inte linjerar med varandra längre, dvs felmonterat.
13 juli, 2012 kl. 10:45 #245611Norbius
DeltagareOk, ja det låter ju som om något sådant bör va fel. Hela bilen vobblade ju så jag trodde jag hade förstört något rejält.
Hur lyckas man få axeln att sitta fel då? För den kommer väl in i ändläge så att säga i spindeln? Sen när man drar åt centerbulten borde den väl hamna på plats?
Får lossa allt igen och se efter, tack!13 juli, 2012 kl. 13:02 #245618-Ponken-
DeltagareOk, ja det låter ju som om något sådant bör va fel. Hela bilen vobblade ju så jag trodde jag hade förstört något rejält.
Hur lyckas man få axeln att sitta fel då? För den kommer väl in i ändläge så att säga i spindeln? Sen när man drar åt centerbulten borde den väl hamna på plats?
Får lossa allt igen och se efter, tack!Får hoppas att splinesen hamnat rätt, annars kan det bli dyrt! 🙁 fetta gärna in drivaxel splinesen när du trycker in den i själva navet!
13 juli, 2012 kl. 13:45 #245612Norbius
DeltagareJo men förstår bara inte hur dom kan hamna fel? passar ju bara på 1 sätt? Ska kolla över det nu, återkommer….
13 juli, 2012 kl. 17:54 #245613Norbius
DeltagareHaft loss allt, och vad jag kan se, så verkar jag bara ha lyckats få in axeln i knuten precis till låsringen, men inte över den. Och den kommer inte längre.
Till det mindre roliga så om jag kollar splinesen så verkar den yttre biten på axeln utanför låsningen så att säga, vara något förvriden/förskjuten, antagligen någonting som blev resultatet av att det endast var den lilla biten splines som drivit…
Det är väl därför jag bara kommer över första biten splines nu men sedan tar det stopp.
Kan det ha lyckats förvrida axeln den biten?
Får väl bli en ny axel isf, kul!Hur sitter axeln fast vid växellådan förresten? Eller ja, hur sitter knuten fast.
14 juli, 2012 kl. 15:12 #245614Norbius
DeltagareHur sitter axeln fast mot växellådan?
Tänkte jag tar loss hela axeln så det bli lättare att jobba, men jag låg under och kollade efter en genomgående rörsprint på knuten som endel sa det ska sitta med, men det finns ingen?
Är den bara intryckt i lådan med samma typ av låsring som yttre?14 juli, 2012 kl. 17:59 #245615Norbius
DeltagareIngen som vet? 🙂 Mitt tålamod börjar tryta :p
Går det bogsera bilen en kortare sträcka, 6km, om man drar fast drivknuten i hjullagret bara? Och struntar i drivaxeln.
Isf får verkstan lösa det…ger upp snart.—
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.482068,13.35544314 juli, 2012 kl. 19:52 #245609challe
DeltagareJag antar att det lika som på en GT och då är det bara att slå ur en låssprint ur den delen som år närmast lådan och sedan dra ur drivaxeln
14 juli, 2012 kl. 20:00 #245608Nikke McRae
DeltagareFinns det ingen låssprint, så går axeln in i lådan och sitter låst med en låsring. Bara att knycka till för att lossa den från lådan.
Får inte framdiffen fnatt om det saknas en axel fram?
14 juli, 2012 kl. 23:40 #245616Norbius
DeltagareJag antar att det lika som på en GT och då är det bara att slå ur en låssprint ur den delen som år närmast lådan och sedan dra ur drivaxeln
Hittar ingen låssprint, har letat som en tok 🙂
Finns det ingen låssprint, så går axeln in i lådan och sitter låst med en låsring. Bara att knycka till för att lossa den från lådan.
Får inte framdiffen fnatt om det saknas en axel fram?
Antar att den bara sitter med låsring isf, jag kan inte hitta någon sprint iaf. Har rengjort och kollat noga.
Jo det var det jag var rädd för, att diffen skulle få fnatt, men jag vet inte? Ska bara transporteras en kortare sträcka isf somsagt.
Få testa att rycka ur axeln imorgon annars, så lämnar jag in den.
Helst av allt så hade verkstaden göra fått göra allt åt mig nu, är så less 😀 Men går det inte bogsera alls utan en framaxel så står den ju där den står!
Menmen, man lär sig väl :p15 juli, 2012 kl. 13:38 #245617Norbius
DeltagareAxeln satt mkt riktigt bara med en låsring, så den vara bara att rycka ur.
Ingen som kan säga med säkerhet om det går eller inte går att bogsera bilen 6km utan en drivaxel? Eller pajjar man diffen? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.