SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bilen "vobblar" efter drivknutsbyte

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28759
    Norbius
    Deltagare

      Hade en läckande damask till vänster yttre fram drivknut som jag skulle ge mig på att byta, sagt och gjort så rev jag ner allt och delade på drivaxel och knut för att trä på damasken.
      Drivknuten var inget fel på så fettade bara in allt på nytt.
      Efter monteringen sedan så lyser ABS-lampan och bilen typ vobblar, eller vibrerar kraftigt, redan i 30km/h…vill inte testa fortare sen.
      Vad har jag lyckats göra fel tro? Efterssom abs-lampan lyser antar jag att nått inte stämmer.

      Hade uppe bilen igen och ryckte och kontrolldrog allt men allt verkar sitta som det ska. Går det montera drivknuten fel ens?

      #245610
      Gilarski
      Deltagare

        Driaxeln sitter ej ordentligt. ABS kransen på axeln skall hamna precis under ABS sensorn och då du har ABS-lampan tänd tyder det på att dessa inte linjerar med varandra längre, dvs felmonterat.

        #245611
        Norbius
        Deltagare

          Ok, ja det låter ju som om något sådant bör va fel. Hela bilen vobblade ju så jag trodde jag hade förstört något rejält.
          Hur lyckas man få axeln att sitta fel då? För den kommer väl in i ändläge så att säga i spindeln? Sen när man drar åt centerbulten borde den väl hamna på plats?
          Får lossa allt igen och se efter, tack!

          #245618
          -Ponken-
          Deltagare

            Ok, ja det låter ju som om något sådant bör va fel. Hela bilen vobblade ju så jag trodde jag hade förstört något rejält.
            Hur lyckas man få axeln att sitta fel då? För den kommer väl in i ändläge så att säga i spindeln? Sen när man drar åt centerbulten borde den väl hamna på plats?
            Får lossa allt igen och se efter, tack!

            Får hoppas att splinesen hamnat rätt, annars kan det bli dyrt! 🙁 fetta gärna in drivaxel splinesen när du trycker in den i själva navet!

            #245612
            Norbius
            Deltagare

              Jo men förstår bara inte hur dom kan hamna fel? passar ju bara på 1 sätt? Ska kolla över det nu, återkommer….

              #245613
              Norbius
              Deltagare

                Haft loss allt, och vad jag kan se, så verkar jag bara ha lyckats få in axeln i knuten precis till låsringen, men inte över den. Och den kommer inte längre.
                Till det mindre roliga så om jag kollar splinesen så verkar den yttre biten på axeln utanför låsningen så att säga, vara något förvriden/förskjuten, antagligen någonting som blev resultatet av att det endast var den lilla biten splines som drivit…
                Det är väl därför jag bara kommer över första biten splines nu men sedan tar det stopp.
                Kan det ha lyckats förvrida axeln den biten?
                Får väl bli en ny axel isf, kul!

                Hur sitter axeln fast vid växellådan förresten? Eller ja, hur sitter knuten fast.

                #245614
                Norbius
                Deltagare

                  Hur sitter axeln fast mot växellådan?
                  Tänkte jag tar loss hela axeln så det bli lättare att jobba, men jag låg under och kollade efter en genomgående rörsprint på knuten som endel sa det ska sitta med, men det finns ingen?
                  Är den bara intryckt i lådan med samma typ av låsring som yttre?

                  #245615
                  Norbius
                  Deltagare

                    Ingen som vet? 🙂 Mitt tålamod börjar tryta :p
                    Går det bogsera bilen en kortare sträcka, 6km, om man drar fast drivknuten i hjullagret bara? Och struntar i drivaxeln.
                    Isf får verkstan lösa det…ger upp snart.


                    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.482068,13.355443

                    #245609
                    challe
                    Deltagare

                      Jag antar att det lika som på en GT och då är det bara att slå ur en låssprint ur den delen som år närmast lådan och sedan dra ur drivaxeln

                      #245608
                      Nikke McRae
                      Deltagare

                        Finns det ingen låssprint, så går axeln in i lådan och sitter låst med en låsring. Bara att knycka till för att lossa den från lådan.

                        Får inte framdiffen fnatt om det saknas en axel fram?

                        #245616
                        Norbius
                        Deltagare

                          Jag antar att det lika som på en GT och då är det bara att slå ur en låssprint ur den delen som år närmast lådan och sedan dra ur drivaxeln

                          Hittar ingen låssprint, har letat som en tok 🙂

                          Finns det ingen låssprint, så går axeln in i lådan och sitter låst med en låsring. Bara att knycka till för att lossa den från lådan.

                          Får inte framdiffen fnatt om det saknas en axel fram?

                          Antar att den bara sitter med låsring isf, jag kan inte hitta någon sprint iaf. Har rengjort och kollat noga.
                          Jo det var det jag var rädd för, att diffen skulle få fnatt, men jag vet inte? Ska bara transporteras en kortare sträcka isf somsagt.
                          Få testa att rycka ur axeln imorgon annars, så lämnar jag in den.
                          Helst av allt så hade verkstaden göra fått göra allt åt mig nu, är så less 😀 Men går det inte bogsera alls utan en framaxel så står den ju där den står!
                          Menmen, man lär sig väl :p

                          #245617
                          Norbius
                          Deltagare

                            Axeln satt mkt riktigt bara med en låsring, så den vara bara att rycka ur.
                            Ingen som kan säga med säkerhet om det går eller inte går att bogsera bilen 6km utan en drivaxel? Eller pajjar man diffen?

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.