› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Troligt övertryck i kylaren? Orsak?
- Detta ämne har 8 svar, 2,769 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Ubermeister.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2012 kl. 16:09 #28798
epoxxy
DeltagareOBS! Detta inlägg gäller min Outback, inte Imprezan 😉
Jag har följande symtom:
– Kylaren töms på vatten, expansionkärlet blir så fullt så det ”bösar” över.
– Tempen blir skyhög
– Värmen i kupén försvinnerDet jag har gjort med motorn är planat toppar, bytt toppackningar, alla andra packningar som är runt om, kamrem, löphjul och spännare, fyllt på med vatten, luftat och efterfyllt.
Efter att ha läst lite på forum lutar det åt en eller fler av följande anledningar:
– Spricka/sne i toppen eller blocket (planade dock bara toppen)
– Nyblåst toppackning (IGEN?! 🙁 )
– Havererad vattenpump (Böt dumt nog inte den då den ”verkade helt ok” enl. verkstad)
– Något knas med kylarlocket (hört att det kan ge liknande händelser)Nu behöver jag er expertis att försöka utröna vad det kan vara som hänt/händer.
Kan tillägga att jag körde 10-15 mil med bilen (efter att allt var ihopskruvat, påfyllt och klart) innan detta hände.
Hilfe Bitte!
18 juli, 2012 kl. 09:27 #245780Tobben
DeltagareOm termostaten är kass kan den inte bete sig så för mig en gammal volvo jag hade betedde sig så
18 juli, 2012 kl. 19:30 #245782epoxxy
DeltagareOm termostaten är kass kan den inte bete sig så för mig en gammal volvo jag hade betedde sig så
Har sniffat nu på bilen och det luktar misstänkt avgaser av glykolen. (Om det inte är glykolen som luktar så och mitt luktsinne är värdelöst)
Skulle det vara termostatet borde felet kunna avhjälpas genom att ta bort det helt? Då borde den inte kunna gå så varm att den trycker ur sig vatten?
18 juli, 2012 kl. 21:57 #245784Jonnek
Deltagareyes termostaten kan man ta bort helt om man vill. många som tar bort den under sommaren för att få ner vattentempen =)
19 juli, 2012 kl. 08:57 #245781epoxxy
DeltagareSka slita ur det och kolla. Återkommer med info
19 juli, 2012 kl. 12:38 #245779immortaltechnique
Deltagareden brukar även ryka ganska friskt om motorn drar i sig vatten.
prova att stå still med bilen å varva lite för att se ifall det sprutar från något otillräckligt åtdragen kylarslang,(det brukar inte komma ut något på tomgång).
19 juli, 2012 kl. 19:00 #245783epoxxy
DeltagareIngen vitrök, inget läckage från kylarslangarna
20 juli, 2012 kl. 17:58 #245778Fricke.w
DeltagareBara en tanke, låter som du har stop in i kylaren och vattnet inte vill cirkulera, inte så att du stoppade in typ trasor i kylaren mens allt var demonterat, och du glömde att ta ur dom vid i hops sättning:)?
annars skulle de ju även kunna vara så att termostaten eller vatten pumpen är tjal?
Men har de blivit så här efter ett tag, eller var de direkt vid uppstart?3 augusti, 2012 kl. 13:33 #245777Ubermeister
DeltagareVad använde du för topplockspackningar?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
