SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Går magert på tomgång

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28856
    tonfisken89
    Deltagare

      Har precis fått igång bilen och det verkar funka. Men när bilen står på tomgång så visar lambdan 17.9 eller mer, är det farligt eller skadligt för motorn att stå på tomgång då? (Använder AEM Uego)
      Varvar man upp till ungefär 2000 rpm så lägger det sig runt 14-15.

      Så, kan jag låta den stå på tomgång för varmkörning eller ska jag vänta tills bilen är mappad?

      #246034
      Patrick P931
      Deltagare

        Läckage innan sonden?

        Vakuumslangsläckage?

        Beroende på vad du har för motor/kammar/mapp osv m.fl. bör du ligga runt lambda 1 (14.7) även på tomgång.

        Att ligga så snålt som 17-18 kan vara skadligt.

        #246035
        tonfisken89
        Deltagare

          Läckage innan sonden?

          Vakuumslangsläckage?

          Beroende på vad du har för motor/kammar/mapp osv m.fl. bör du ligga runt lambda 1 (14.7) även på tomgång.

          Att ligga så snålt som 17-18 kan vara skadligt.

          Får se över bultarna som håller DP mot turbo då det är enda stället innan sonden som det kan vara läckage.

          Finns det någon vakuumslang som brukar ge sig eller bara att gå över alla? 🙂

          #246032
          Kvarnis
          Deltagare

            Om det har 17.9 på tomgång är nått lätt tokigt…direkt skadligt är det dock inte då det är tomgång. Lambda 1.1 ~AFR 16 är vad som är godkänt för besiktning.

            PÅ ladtryck är det en annan 5 dock 😀

            #246036
            tonfisken89
            Deltagare

              Om det har 17.9 på tomgång är nått lätt tokigt…direkt skadligt är det dock inte då det är tomgång. Lambda 1.1 ~AFR 16 är vad som är godkänt för besiktning.

              PÅ ladtryck är det en annan 5 dock 😀

              Det märks som sagt bara på tomgång när den gått någon minut men varvar man lite så blir det mkt bättre värden 🙂
              Räcker det med att ha en läckande IC för att få problem?

              #246033
              Twinturbo
              Deltagare

                Är det bara när luftpumpen är igång?
                Isåfall helt normalt.
                Eller ligger lambdan kvar där även när luftpumpen har stannat?

                Vilken bil gäller det?
                GT, STI eller WRX?
                Årsmodell?
                Om det är en GT så faller mitt luftpumsscenario bort…

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.