› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › STI 2006 på E85
- Detta ämne har 19 svar, 2,380 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
Folkrace.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2012 kl. 17:06 #28912
knuppe
DeltagareHej, jag har planerat att börja köra på E85 i framtiden!
Motorn är helt original EJ25, bara avgassystem från turbon fixat.Jag håller på och kollar på spridare, original verkar vara 525cc, +30% för E85 landar man på 682cc och sen vill jag ju ladda på lite mer samt ha mariginal, något som original spridare in har tydligen om man läser på nätet. Alltså lär jag ha .. 800cc + ?
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet eller vet vilka spridare jag ska ha. Mappningen tänkte jag att JRM ska få göra. Hört med Jocce om spridare men har inte fått ett svar, än.
mvh Perra
3 augusti, 2012 kl. 17:43 #246396TomK
DeltagareJa större spridare är ett måste.
Satsa på ett par ID1000cc (injectordynamics)
Spridarna är så pass fina idag så det är inga som hellst problem med 1000cc.
Sen även installera en Deatcshwerks soppa pump.3 augusti, 2012 kl. 18:19 #246405knuppe
DeltagareTack för tipset!
Glömde säga att jag redan köpt wallbro 255,den ska tydligen palla E85.3 augusti, 2012 kl. 18:30 #246389Kvarnis
DeltagareWalbro funkar 🙂
3 augusti, 2012 kl. 18:40 #246406knuppe
DeltagareHärligt då jag redan monterat pumpen 😀
Kan denna spridare funka? Lite billigare än äkta ID1000, men Bosch ska väl vara bra grejer.
Sen en sak jag undrat på, eftersom E85 löser upp skit vill jag inte riskera att sätta igen de nya spridarna utan jag hade tänkt att tanka full tank E85 och köra lugnt med original spridare+mapp innan jag byter.
Om jag håller mig under 3000varv så kör man ju inte på mappen utan på lambdan, och lambdan ska ju klara av att ge rätt bränsle/luft blandning så motorn inte går snålt. Vad säger ni?3 augusti, 2012 kl. 21:55 #246397TomK
DeltagareJag kör Walbro som för pump och den håller fint för E85.
Beställ ett nytt soppa filter på ebay.
Kostar 5-7 pund, så behöver du inte fundera på skit.
Att köra på E85 utan att ha mappat väl ingen höjdare.
Töm tanken, byt spridare och filter och sen mappa.
Du kan givetvis starta bilen men den lär väl inte gå något vidare med 1000cc spridare.
Men att köra är ingen rekommendation.4 augusti, 2012 kl. 08:14 #246390Kvarnis
DeltagarePPF brukar ha bra grejer ja 🙂
Och bosch är bra 🙂
7 augusti, 2012 kl. 16:03 #246393Fricke.w
DeltagareOm jag var du, och skulle köra på orginal sprut med ecutek, vilket jag uppfattar de som att du ska göra, så skulle jag rekommendera dig att köra på spridare som lirar hyfsat okej med orginal ecu på ecutek, och då är de nog bara deatschwerks spridare som gäller i princip, då dom flesta av deras är speciellt framtagen för att lira med just mappad oem ecu. då original ecu är lite begränsad jämfört med stand alone sprut, och vissa spridar typer kan vara en riktig skit korv att få till med oem sprut 😀
7 augusti, 2012 kl. 16:58 #246400Patrick P931
DeltagareFricke, jag delar inte riktigt din uppfattning av det du skriver. 😉
Kanske EcuTek är begränsat men knappast orginalsprutet. Eller föresten, det är mappningskunnigheten som nog är den begränsande faktorn. 😉
Min åsikt är att de flesta stand alone sprut är kraftigt begränsade i jämförelse med orginalsprutet. Vem gissar ni på att har lagt ned mest tid och pengar på utveckling? 😉
7 augusti, 2012 kl. 19:52 #246402timpO
DeltagareUrsäkta om jag lånar tråden lite men ni skriver om såna grejer som jag funderar på för tillfället 🙂
Jag ska låta jrm mappa min bil nu förmodligen i början av september med gt30 turbosetup och har några prylar kvar att köpa.
Fick till svar nu av jrm att jag måste ha modifierade org spridare med spridartider för att mappa med ecutek (blir ev annat sprut till 2013)…Hur ska jag göra då tycker ni som vet? Modda org spridarna, våga köpa moddade orgspridare (witchcraft och deatschwerks verkar göra seriösa modifieringar) eller köra på deatschwerks spridare?
Mvh Vilsen i pannkakan
8 augusti, 2012 kl. 04:19 #246401Gyver
DeltagareJag har för mig att Lateral Performance i England kan modda dina originalspridare också.
8 augusti, 2012 kl. 08:17 #246392Twinturbo
Deltagare8 augusti, 2012 kl. 14:30 #246403timpO
DeltagareDet där känns ju riktigt B även om det funkar. 🙁 Lägga ner så mycket pengar på motorn och så måste man bondmeka det sista man gör.. Ska ringa jrm och fråga igen.
9 augusti, 2012 kl. 05:48 #246404timpO
DeltagareFunkar tydligen alldeles prima med deatschwerks till org boxen 🙂 Tack för lånet av tråden 😉
9 augusti, 2012 kl. 11:46 #246394Fricke.w
DeltagarePrecis de jag menar, ska man köra orginal boxen, så är deatschwerks att föredra, då de oftast är moddade oem spridare, och JRM gillade mina väldigt bra på gallten, då dom var väldigt lätt att få till bra med oem sprut, annars sa JRM att många spridar märken va en kompromis, endera får du bra fullgas egenskaper med kass tomgång som följd eller tvärt om, men deatschwerks gick att få och lira bra på alla punkter, så tallar bara om egen erfarenhet här, sen kannske andra trim firmor föredrar annat?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.