SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Går ojämnt när den är kall

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2898
    Isol
    Deltagare

      Vid jämn gas så känns som man gungar fram eller kör med gigantiska ovala hjul 😉

      Försvinner helt när bilen är varm
      Någon som har tips på varför?
      Har ferrita & Dawes Device.

      Ska serva bilen snart så vi får se efter det.

      #55428
      FeA
      Deltagare

        Det är lugnt, den ska vara så.
        Men kom ihåg att inte piska en kall motor! 😉

        #55438
        zOdi
        Deltagare

          Jag har samma problem hittade precis en intressant tråd om detta där dom tippsar om en vit backventil som kan orsaka problemet.

          http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=2436&mesg_id=2436&listing_type=search

          #55439
          zOdi
          Deltagare

            tänkte bara tillägga att detta problem fanns även i orginalutförandet på min subba, innan avgassystem, service, luftsnorkel och EcuTek modifieringarna osv…

            Så det lär inte gå över efter du har servat den 😉

            #55447
            Isol
            Deltagare

              Får väl ta och kolla backventilen och den där andra prylen
              Vilken är störst sannolikhet att det är?

              #55440
              zOdi
              Deltagare

                jahapp va precis ute å tog bort min backventil, mkt riktigt så va den trasig (den gick att blåsa igenom den åt båda hållen)

                Detta fel verkar ju väldans vanligt på våra bilar och den myt som verkar ha spridit sej om att imprezorna ”ska vara så här” stämmer alltså inte }(

                #55448
                Isol
                Deltagare

                  Ska kolla backventilen idag.
                  Vart sitter den och hur ser den ut?

                  #55429
                  strickz
                  Deltagare

                    Nej, de är inte trasiga, den gamla tråden har fel. Det är igen backventil utan ett oljefilter, det ska gå att blåsa i båda riktningarna. Jag har själv bytt den på min, helt i onödan 🙂 Men den kostar bara 120:- så byt om ni vill 😉

                    #55441
                    zOdi
                    Deltagare

                      >Nej, de är inte trasiga, den gamla tråden har fel. Det är
                      >igen backventil utan ett oljefilter, det ska gå att blåsa i
                      >båda riktningarna. Jag har själv bytt den på min, helt i
                      >onödan 🙂 Men den kostar bara 120:- så byt om ni vill 😉

                      Tror nog att det är du som har fel om det vore ett olje filter så lär det väll vara spår av olja i den men det är det inte…

                      Men det visar sig under veckan när jag har beställt en ny antar jag…;-)

                      #55442
                      zOdi
                      Deltagare

                        http://hem.bredband.net/zodi/backventil.JPG
                        så här ser den ut på min musmatta iaf, kan nån bekräfta att det är ett oljefilter eller backventil ?

                        #55430
                        strickz
                        Deltagare

                          Det är den jag menar ja, den har Part no 22663AA010, ”FILTER ASSY PRESS SEN” och skyddar solenoiden från olja, fukt och annat skräp. Den finns inte på de tidigare modellerna (<99?) vilket är anledningen till att solenoiden kan gegga ihop lättare.

                          Men det vore bra om det faktiskt var den här som spökade, för då kanske jag skulle få min bil att sluta gunga också 🙁

                          Från http://www.ultimatesubaru.net/forum/archive/index.php/t-8171.html :

                          When I was at the dealer the parts guy said that they always add an inline filter when replacing a BPT. The car is not originally equipped with one. The filter part number is 22663AA010. It is the same small white device with dark grey foam around it that can be seen near the IAC air supply hose on the right side top of the engine. That filter protects the sensor on the right strut tower that the vacuum line goes to. Apparently adding one of these filters inline with the solenoid, BPT, and EGR valve will protect them from moisture. The BPT valve I replaced was full of water, spraying out the ports when I blew into it. I will be adding one of these filters.
                          
                          #55449
                          Isol
                          Deltagare

                            Hmmm hur ska ni ha det? 😉

                            #55443
                            zOdi
                            Deltagare

                              hmmm ingen aning 🙁

                              Hur fan får man bort gunget då ??? x( jävla cepehorbil… jag e full nu e nog inte lika arg imorn hehe

                              #55444
                              zOdi
                              Deltagare

                                Strickz : Du hade oxå det där gunget eller? och du har inte lyckats bli av med det ?

                                Måste ju vara nått som är fel för alla bilar beter sig ju inte så vad jag har förstått ?
                                Vad säger überkillarna SAM och kvarnis m.fl ? 😉

                                #55431
                                strickz
                                Deltagare

                                  >Om det skulle vara ett oljefilter smutskydd.. Hur kommer det
                                  >sig då att om man tar bort luddet. Så är det fortfarande en
                                  >sluten plastklump med en ingång och en utgång???

                                  Luddet är väl bara för att plasten inte ska skava mot andra slangar och sladdar, och filtret skulle ju kunna funka så att smutspartiklar ramlar ner i ”ytterringen” *spekulerar vilt* 🙂

                                  > Hur kan en sådan sak kunna filtrera bort olja,smuts.. Ja
                                  >skulle bara kunna tänka mig att den skyddar mot det igenom att
                                  >fungera som en backventil.
                                  >
                                  >När ja hade problem med att bilen gjorde typ fuelcut vid
                                  >laddtryck. Så tittade ja på min fars bil subaru Xt -86. Ingen
                                  >större skillnad på motorerna. Ja tog hans plastbit som satt på
                                  >exakt samma ställe på slangen.. Den fungerade som en
                                  >backventil.
                                  >
                                  >Min bil och qwertys bil blev helt återställa efter att vi
                                  >monterade in en ny backventil.

                                  Var det en orginal Subarupryl ni bytte till? Den jag beställde från Fürstenhoff fungerade (eller ofungerade?) på exakt samma sätt som den jag hade sen innan. Det är ju förstås möjligt att det var fel på den nya också. Om flera som fixar orginaldelen får en som är öppen i båda riktningarna kan vi väl konstatera att det inte är en backventil, och annars ska jag gladeligen byta min igen och hoppas motorn går bättre 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.