› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hjälp ang Type-R köp!
- Detta ämne har 11 svar, 1,905 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av
TypeR.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2012 kl. 18:52 #29057
chimmy
DeltagareSnälla, hjälp och förklara för mig!
Har under en lång tid nu suttigt och kollat på olika Type-R bilar.
Men även dessa finns ju i flera olika versioner..
Det finns ju så många olika namn på dessa, vissa kanske är samma lika men dom modell namn jag stöter på mest är:
Version 1-6, JDM, V-Limited, 555, sen finns de ju även flera.Har läst lite på wikipedia och på några engelska sidor, men vänder mig även hit till er svenska kunniga!
Vilken Type-R modell ska man rikta in sig på?
Tanken är att importera från England.I framtiden vill jag kunna öka effekten, köra bana, kanske lite drifting om det är möjligt osv.
Hjälp mig bli klok i denna djungel!
Mvh Chimmy
24 augusti, 2012 kl. 20:00 #247115knuppe
DeltagareVarför type-r för det första?
Viktskillnaden är minimal, absolut inget som någonsin kommer spela någon roll oavsett om du satsar på motorsport eller inte. Det enda jag skulle kunna tänka mig är styrväxeln då, men prisskillnaden kan knappast motiveras för en sån skitgrej.Annars är det V5 och framåt som gäller, updaterad motor, inredning och vinge+front.
Just ja, JDM ska det vara! Alla som kan något som Subaru vet att JDM är det enda rätta, första gången jag tog hem en impreza från england började en kille på macken vid första tankstoppet snacka med mig och första frågan var ”is it JDM mate?”
JDM är inte bara bättre byggd men det faktum att den gått i Japan är också värt väldigt mycket då de sköter bilarna bättre där.24 augusti, 2012 kl. 20:43 #247108Christian S
Deltagareversion 1-6 är bara olika årsmodeller mellan 93-00
V1=MY93-94
V2=MY95-96
V3=MY97
V4=MY98
V5=MY99
V6=MY00Type R kom först som MY97 dvs V3
JDM=Japan Domestic Market dvs bilar som är avsedda för den Japanska marknaden
V-limited edition, 555 limited edition osv är special utgåvor av den vanliga modellen och som bara byggdes i en begränsad upplaga och alla är nummrerade.
Om du ska hämta en ifrån England så köp inte den första bästa eller den billigaste utan kolla noga på skicket då det finns välldigt många som är riktigt rostiga och sunkiga.
Varför type-r för det första?
han kanske vill ha en 2 dörrars? är ju lite roligare och speciellt att ha det än en vanlig sti, det va iallafall en av anledningarna till att jag köpte en.
Annars är det V5 och framåt som gäller, updaterad motor, inredning och vinge+front.
nya inredningen kom faktiskt på V4 (MY98) 😉
24 augusti, 2012 kl. 22:16 #247107Turbovin
DeltagareMåste ju va en Type R eller RA för att få DCCD-diffen, den är ju definitivt inte så bara enligt mig.
25 augusti, 2012 kl. 13:00 #247113chimmy
DeltagareJa de är Type R jag är intresserad av, inte RA, det är just att det är 2 dörrar som gör det hela lite fränare bara.
Ok! Så man ska alltså leta efter en tex V5/V6 JDM ?
Hur är det med DCCD på dessa bilar, hur många lägen finns det och hur kan man ställa diffen, tex 100% bak? eller max 80%?Hur är det med vxl-lådorna? när ger dom sig? Ser att många kör på tex 06sti lådor? eller 04sti? (det är väll olika utväxlingar?)
Om man leker med fantasin, skulle man kunna få ner en EJ25(7) motor med låda i denna kaross, och hur stor skulle ombyggnationen bli då för att få det passa?
LEKER med tanken, för vad jag Inte har sett är en Type R med över 500bhp, förutom värre motorfirmor tex Roger Clark.25 augusti, 2012 kl. 13:30 #247109Christian S
Deltagarenästan alla är jdm då dom nästan bara såldes i japan och england, kollar på annonserna på pistonheads (http://www.pistonheads.com/sales) så står det nästa inte jdm på någon av dom.
DCCD:n har 6 olika lägen ifrån öppen till låst, i öppet läge driver den 65%bak och 35%fram, i låst läge driver den 50/50
lite svårt att säga när lådan ger sig men säg runt 350hk men det är framför allt vridet dom dödar dom.
man byter för att det ska hålla när man börjar trimma dom lite mer än vanliga steg1.
att vissa tar dom lådorna beror väll mest på att det är DCCD i dom och i våra med DCCD orginal så passar kontaktstycket på lådan för styrningen rätt på 🙂är inga problem att få ner en EJ25, finns massor i england som har det, finns även vissa i klubben som har det tex 2 kompisar till mig har det i deras bil (dom delar bil).
behövs inga ombyggnationer alls för att få det att passa utan det passar rakt i, det samma gäller när man bygger om till 6 petat.28 augusti, 2012 kl. 07:10 #247106Mats
Deltagare…
DCCD:n har 6 olika lägen ifrån öppen till låst
…Detta är inte helt rätt. Du har 6 olika lägen i mätartavlan jo men rullen vid handbromsen är en potentiometer som gör att du i princip kan ställa steglöst mellan 0% låsning i mittdiffen till 100% låsning i mittdiffen.
Men i praktiken blir det ju 6 lägen då man ju följer lamporna i mätartavlan.31 augusti, 2012 kl. 15:49 #247114chimmy
DeltagareDetta är inte helt rätt. Du har 6 olika lägen i mätartavlan jo men rullen vid handbromsen är en potentiometer som gör att du i princip kan ställa steglöst mellan 0% låsning i mittdiffen till 100% låsning i mittdiffen.
Men i praktiken blir det ju 6 lägen då man ju följer lamporna i mätartavlan.Förklara gärna mer.
Menar du alltså att man kan åka enbart rwd om man scrollar tillräckligt mycket?31 augusti, 2012 kl. 19:29 #247110Christian S
DeltagareFörklara gärna mer.
Menar du alltså att man kan åka enbart rwd om man scrollar tillräckligt mycket?nej, när den är helt öppen så driver den 35% fram och 65% bak.
här har du en video som visar lite hur det funkar och hur den beter sig http://www.youtube.com/watch?v=zHZSgXXC2x831 augusti, 2012 kl. 19:44 #247111Christian S
DeltagareMen den fungerar väl ungefär som en bak eller fram differential utan diffbroms, dvs börjar ett hjul spinna så åker all kraft till det, samma sak här fast det gäller centerdiffen, börjar bakhjulen spinna så åker nästan all kraft till dom, eftersom centerdiffen är helt obromsad.
visst är det så men han frågade om man kunde scrolla tillräckligt mycket så att den bara blev rwd och det kan man ju inte 😉
31 augusti, 2012 kl. 19:52 #247105Kvarnis
DeltagareSka du importerar så kolla med Steven om han har lust att hjälpa till, har har ju hjälpt några i klubben oc att betla han en slant kan lätt vara värt det.
Alla har det inte så förspånt som jag hade, Zen Performance betalde ex min bil när jag köpte den 😀
var borta en vecka bodde en dag på BnB resten hos trevilga människor jag&Jerry kännde 🙂
1 september, 2012 kl. 07:59 #247112TypeR
DeltagareTake your time and have a look at a few sadly there are some real crap ones that are advertised as excellent condition, have a chat with Kev at scoobyclinic and the guys at zen performance be carefully of piston heads and eBay
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.