- Detta ämne har 12 svar, 1,835 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
27 augusti, 2012 kl. 10:31 #29075pettsunDeltagare
Går i tankarna att investera i en nya växålda till forestern.
Forestern är alltså en 2.5xt -06. Är inge fel på växelådan jag har, men vill ha en STIlåda som klarar mer effekt.
Vilken låda är att föredra 5växlad, 6växlad, DCCD?
Vilken låda kräver minst modd för att få dit?
VAd behövs göras/bytas för att få lådan att passa, förutom det uppenbara som mellan axel och bakdiff.
antar att drivaxlar behövs bytas? hubbar? växelådsbalk och fästen? Växellänkage och spakställ?Antar att det är ungefär samma grejer som att byta i en WRX, nån som gjort det som vet vad jag behöver mm?
28 augusti, 2012 kl. 07:49 #247241Patrick P931DeltagareJag har för mig att ha läst någonstans att i princip allt från STI ’04 är bolt on eller samma som på Forester XT 06-08.
Det är mao bara att fixa en donatorbil och plocka över. 😉
28 augusti, 2012 kl. 10:08 #247242pettsunDeltagaremen frågan är vad som behövs. förutom det uppenbara som växelåda, mellanaxel, bakdiff, drivaxlar.
Måste man byta hubbar? spakställ samt länkage? växelådsbalk? fästen?
försökt söka efter info men hittar ingen.28 augusti, 2012 kl. 14:02 #247237KvarnisDeltagareman behöver inte byta hubbar om man inte byter diffen bak.
28 augusti, 2012 kl. 14:40 #247243pettsunDeltagareOkej. Men hur funkar original diffen ihop med en 6växlad sti låda?
Forester diffen lär ju inte ha samma utväxling och STI’n eller?28 augusti, 2012 kl. 18:26 #247236KvarnisDeltagareJo, den har samma slutväxel vilket är det som är intressant.
3.9 med 1:1.1 till 3.54 bakdiff 🙂
Klart mycket billigare att ex köpa mickes låda och kompletera med kardan+växellänkage.
Kopplingsaffeln är annorlunda med, kolla om han har dom prylarna med och pruta vet ja. Han har ju sålt bilen så den går säkert att få nån tusing billigare 😀2 september, 2012 kl. 10:35 #247244pettsunDeltagareHur är det med startmotor, neutral givaren och back givaren pressar forester/wrx grejerna på sti lådan? Vad mer behövs? Fästen? Balk?
Vilka års modeller av låga är att föredra? Är det jdm lådorna som passar min bakaxel?2 september, 2012 kl. 13:14 #247238Christian SDeltagarestartmotorn passar om du inte byter svänghjul.
om du tar en 6växlad STI låda utan DCCD så passar kontaktstycket på lådan för backljuset och neutralgivaren.
som det står längre upp i tråden så behöver du växellådsbalken eller rättare sagt växellådskudden ifrån en 6växlad.
sen behöver du ju självklart spakställ med men den räknar man ju in i växellådan.
så det är bara att köpa en komplett låda med kardan så ska du ha allt du behöver;)5 september, 2012 kl. 10:38 #247245pettsunDeltagareDenna borde väll passa http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22899977 ? eller kanske inte pasar mot en sti låda av årsmodell 02-03 eller liknade:?
nån som har artikel nr på växelåds kudden eller länk till nån sida man kan anskaffa den på?
Hur blir det med framaxlarna passar min original i sti lådan?Försöker räkna ihop vad kalaset kommer kosta så jag vet om jag har råd innan jag börjar investera i prylar 🙂
6 september, 2012 kl. 18:12 #247246pettsunDeltagareNån som vet om växellådsbalken är samm alla årsmodeller på STi’N(6 vxl) eller om det skiljer nå mellan årsmodellerna`?
6 september, 2012 kl. 19:27 #247239goffemannenDeltagarejag har ett orginal 6vxl fäste till dig. Du kan behålla din orginal balk.
Vet faktiskt inte hur det är med drivaxlarna fram. Vet inte om det är samma storlek på dina original som sti. Är det inte samma behöver du drivaxlar och kanske hubbar/spindlar fram från sti om det är olika storlek även på andra sidan av drivaxeln.
7 september, 2012 kl. 10:29 #247247pettsunDeltagareI början av denna tråd så syns en klar skillnad på växelådsbalken. http://www.subaruforester.org/vbulletin/f89/6-speed-swap-cross-member-notes-pics-73266/
Nu har jag inte läst genom nog, och de är en DCCD tråden gäller.
Känns som att lådan blir i helt fel vinkel med original balken.7 september, 2012 kl. 10:32 #247240goffemannenDeltagareOk. Då är det annan på forester isf. På min type r kunde ja behålla orginal balk och endast byta fästet.
Men du kan ju köpa den balken så kan du köpa gäster av mig. För minns inte ja fel så köpte jag det fästet till min bil när ja bytte till 6vxl :). Dock köpte ja ett Hardrace istället så det ligger i förrådet.
/ David J – Superior Media
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.