› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Erfarenheter av Invidia Q300 till STI Racing
- Detta ämne har 7 svar, 1,349 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 12 månader sedan av
Arson.
-
FörfattareInlägg
-
27 augusti, 2012 kl. 20:59 #29085
Fiveforces
DeltagareFörsta posten här,
Går i tankarna på att införskaffa ett catback system till min 2010 STI.
Undrar om då om det är någon som har ett Invidia Q300 och eventuellt erfarenhet av hur det står mot andra system.
Ett bekvämt alternativt i Sverige verkar ju vara Ferrita så är också intresserad av om någon med lite erfarenhet skulle kunna kommentera hur dessa två står mot varandra kvalitetsmässigt etc.
27 augusti, 2012 kl. 21:37 #247317Zlasher
DeltagareFörsta posten här,
Går i tankarna på att införskaffa ett catback system till min 2010 STI.
Undrar om då om det är någon som har ett Invidia Q300 och eventuellt erfarenhet av hur det står mot andra system.
Ett bekvämt alternativt i Sverige verkar ju vara Ferrita så är också intresserad av om någon med lite erfarenhet skulle kunna kommentera hur dessa två står mot varandra kvalitetsmässigt etc.
Hallå där.
Jag kör med simons 3″ catback. Låter ruggigt najs.
Rabbat som medlem i klubben också.
Jag tror det kostar 5500;- inkl frakt.Nu har jag även installerat invidias downpipe med 200 cells racekatt. Passar bra ihop med simons catback.
28 augusti, 2012 kl. 19:17 #247321Fiveforces
DeltagareHallå där.
Jag kör med simons 3″ catback. Låter ruggigt najs.
Rabbat som medlem i klubben också.
Jag tror det kostar 5500;- inkl frakt.Nu har jag även installerat invidias downpipe med 200 cells racekatt. Passar bra ihop med simons catback.
Hej, om det är det som du har på bilderna på garaget så ser det iaf riktigt snyggt ut! Hur upplevde du passform och så?
Iofs har du lite andra göttiga moddar som borde bidraga till lite härligt sång 🙂
För övrigt snygg bil!
28 augusti, 2012 kl. 22:13 #247318Zlasher
DeltagareHej, om det är det som du har på bilderna på garaget så ser det iaf riktigt snyggt ut! Hur upplevde du passform och så?
Iofs har du lite andra göttiga moddar som borde bidraga till lite härligt sång 🙂
För övrigt snygg bil!
Tackar=)
Japp det är det som sitter på bilderna.
Passformen var utmärkt på simons kittet.
Fanns nog inget att klaga på direkt. Monteras precis som orginal rören sitter.
Med hjälp av en polare och billyft så går det ganska snabbt.Det är ingen mellan dämpare som annars sitter orginal på centerröret.
Så avgasljudet blir helt klart vassare.
Det är lite mesigt orginal.28 augusti, 2012 kl. 23:06 #247315Andersson
DeltagareTänk bara på att byter du catback måste du troligen mappa bilen oxå annars tänds motorlampan. Vad jag vet så hände det iaf på min, en STi Racing och jag tror även på Zlashers bil men han kunde återställa det själv men den går ju inte köra med det i längden då du riskerar motorn.
29 augusti, 2012 kl. 05:59 #247319Zlasher
DeltagareTänk bara på att byter du catback måste du troligen mappa bilen oxå annars tänds motorlampan. Vad jag vet så hände det iaf på min, en STi Racing och jag tror även på Zlashers bil men han kunde återställa det själv men den går ju inte köra med det i längden då du riskerar motorn.
Jag hade ingra problem med motorlampa när jag bara bytte catback.
Var när jag monterade öppet filter + downpipe som den kunde komma vid full gas på 5an.
Då gick den in i safemode och antispinn + motorlampan lös.Jag och några andra körde ju med catback utan problem.
Så tror inte det är så farligt då det inte ger någon extrem effektökning.
Det som folk varnade för var ju att orginal soppapump inte klarar av att leverera vid effektökning.Verkar skumt att lampan tänds för er?
(Arson) har inga problem heller vad jag vet? och han har annat catback också?30 augusti, 2012 kl. 09:15 #247320Hondahoj
DeltagareJag har ett Ferrita catback, men även downpipen på min STi Racing. Så här ser det ut:
http://gallery.subaruclub.se/v/region/varmdalarna/20120609/mini-DSC00047.JPG.htmlVill du höra hur det låter kan du gå in här och leta fram min bil:
http://www.youtube.com/user/Hooah00?feature=mhee
Det är Red_Mike som har lagt upp flera filmer från den konbanekörning där ovanstående bild är tagen. 🙂Jag tycker passformen var perfekt och ändrören går att justera i längd också. Original ändrör sitter alldeles för långt in på STi Racingen tycker jag.
Min motorlampa tändes inte, men jag har för mig att jag var in och pillade lite i mjukvaran innan dess, så det kan ju bero på det. (Monterade downpipen innan catbacksytemet.)
Något som kan vara värt att tänka på med fullt system från turbon->bakåt är att du kan råka ut för skenande laddtryck (”boost creep”) när det är riktigt kallt ute på vintern. Jag tror många åker runt med detta utan att veta om det.
Just ja, Ferrita-catbacksystemet till just Sti Racingen måste man köpa från Subaru. Downpipen kan man köpa direkt från Ferrita.
30 augusti, 2012 kl. 11:24 #247316Arson
DeltagareMin lampa tändes heller inte med catbacksystemet, dock är mitt från Ferrita.
Tror heller inte det ger något effektökning överhuvudtaget då bilen känns trött som fan oavsett 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.