› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Körde genom en större vattenpöl och bilen dog. Impreza GT -99
- Detta ämne har 22 svar, 2,296 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av
swoop.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2012 kl. 10:50 #29127
swoop
DeltagareTja!
I fredags råkade jag köra igenom en lite större vattenpöl och strax efter det så hostar bilen till och dör. Försökte starta den igen men det hoppar bara på startmotorn. Jag fick hem bilen och tog ur batteriet och ladda upp det så bilen fick torka (har regnat sjukt mycket). Satte i batteriet igår men den vill inte starta 🙁 hoppar bara på startmotorn.. Vad kan vara fel? Äre nå tändstift som blivit blött?
Hoppas någon kan hjälp mig.
3 september, 2012 kl. 11:42 #247565Joakimgabrielsson
DeltagareHade samma problem med min moppe en gång i tiden. Då var det läck i tändhatten så det blev fukt på tändstiftet. Skruva ur och torka. Går den då så kanske ett par nya tändhattar är på sin plats. Har du inget motorskydd under motorn så ligger ju faktiskt topparna rätt nära backen och blir nog rätt blöta vid regnkörningn kan jag tro. Så köp ett skydd. Finns snygga i aluminium på importimageracing.com.
3 september, 2012 kl. 11:57 #247555swoop
DeltagareSkyddet under motorn sitter kvar. Men det var blött när jag kollade under motorhuven. Tänkte nästan på luftfiltret men det är orginal och sitter ju i luftburken så det borde vara safe..
Någon mer som kanske vet något?
3 september, 2012 kl. 13:22 #247547GT99
DeltagareGjorde det samma med min för många år sen och då var det fukt på lmm:en blåste den torr sen starta den igen.
Annars kolla igenom säkringarna.3 september, 2012 kl. 13:48 #247549Twinturbo
DeltagareTror på blöta tändstift/kablar. Du har inte möjlighet att rulla in den på ett varmt o torrt ställe?
3 september, 2012 kl. 17:43 #247556swoop
DeltagareFår ta och kolla upp dessa saker då! 🙂 några mer förslag? 🙂
4 september, 2012 kl. 06:06 #247566Joakimgabrielsson
DeltagareMen den borde väl starta även om ett av tändstiften är blött iof
4 september, 2012 kl. 11:32 #247550Twinturbo
DeltagareMen den borde väl starta även om ett av tändstiften är blött iof?
Jo, men om två eller flera är dyngsura är det tveksamt.
Min gick som en potta skit efter för hög fart genom en vattensamling, troligen bara på två burkar, men efter lugn körning ett par kilometer släppte det (då hade det antagligen torkat). Stängde aldrig av bilen…4 september, 2012 kl. 13:11 #247552Mumin
DeltagareOm man kör i en vatten pöl och detta händer så borde forumet vara flödat efter motortvättar – bilen startar ej… Du får mer vatten ner mot kablarna stiften av en motor tvätt än en djup vatten pöl.. Du kanske har kört bort någon jord?
4 september, 2012 kl. 14:32 #247557swoop
DeltagareNu är jag väldigt novis vad det gäller att ”meka” med bilar men har en kompis som är duktig på bilar som ska komma över och kolla idag så får vi se om vi blir klokare. Annars är det väl bara att byta LMM och stift och luftfilter…
4 september, 2012 kl. 16:14 #247558swoop
DeltagareOm man kör i en vatten pöl och detta händer så borde forumet vara flödat efter motortvättar – bilen startar ej… Du får mer vatten ner mot kablarna stiften av en motor tvätt än en djup vatten pöl.. Du kanske har kört bort någon jord?
Vart skulle denna Jord isåfall sitta?
När jag hade kört igenom pölen så kunde den gå en stund på tomgången men försökte jag gasa så dog den bara, kunde få igång bilen någon gång till men sen var det kört. Nu när jag försöker starta den så försöker bara startmotorn dra igång bilen men inget händer… 🙁
4 september, 2012 kl. 16:15 #247559swoop
DeltagareGjorde det samma med min för många år sen och då var det fukt på lmm:en blåste den torr sen starta den igen.
Annars kolla igenom säkringarna.Monterade du bara ut den och blåste på den?
4 september, 2012 kl. 18:10 #247548GT99
DeltagareMonterade du bara ut den och blåste på den?
Använde nog electrocleaner eller nåt liknande. Dock så när detta hände starta bilen och blöddra ett tag innan den dog igen. Så om din inte tänder alls är det sannolikt inte fel på lmm:en
4 september, 2012 kl. 22:03 #247567Jonnek
Deltagarejag var med om liknande. jag åkte på en grusväg tidigare iår som va lite översvämmad rätt va de är så rasar vägen så vattnet täckte hela huven o allting stampa fullt hann komma upp på vägen som tur va 2-3meter ut ur hålet så dör bilen.
hur mycke vi än försökte starta den så gick det inte så det vart och bogsera men åkte med 3an i helatiden det tog 2-3km så börja den rycka o smälla försökte man gasa så dog den så jag koppla och höll den på jämngas i ca 7-10min så funka den som vanligt igen efter det 😛 .åkte med den till subaru för felsök direkt efter . hade haft 7st felkoder men inga aktuella. så de va väl fukt som spöka lite här och där..
5 september, 2012 kl. 09:34 #247560swoop
DeltagareHar varit i kontakt med Subaru verkstaden här i stan och ska få köra ut den så dom kan kolla felkoderna.. Funderar dock på om dom kommer synas då jag har haft ut batteriet för att ladda det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.