Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29148
    William
    Deltagare

      Hej
      Jag har under den senaste tiden börjat titta på första bilen. Genom att titta runt lite på blocket mm så har jag förståt att en Subaru är en av dom märkena som man får mycket bil för pengarna om man köper beg och nytt för den delen men den budgeten har man inte riktigt på första bilköpet. Så min fråga till er lite mer erfarna Subaru (Nördar) 😉 Vilken Subaru är den som passar bäst som första bil?
      Lite (krav) på bilen
      får högst kosta 80 000 idags läge
      Sportig
      Lätt meckad eller så lätt som en Subaru kan bli alla fall.

      Jag är nu 14 så anledningen till att jag hör mig för redan nu är så jag vet ungefär vad jag ska satsa på att spara ihop till för budget.
      Man kan även tänka sig att bilarna som ligger på 80 000 idag kanske sjunker till ett mer rimligt pris när det är dags

      #247816
      Kvarnis
      Deltagare

        Oj, lite klurig fråga…

        För 80k om 4 år….kommer du iofs få rätt mycke bil 🙂
        Legacy Sedan med H6, Wrx, Wrx STI 02>
        GT’n lär ju vara bilig som få men inte lät att hitta en som kankse är bra skick. Om du inte gillar att mecka dvs

        vad är det intresse?
        Motorsport?
        I så fall är en GT Wrx eller en Wrx Sti väldigt mycke bil att ha so första bil.

        Personligen är jag glad att jag inte hade mer att åka med än jag hade när jag var 18… 112bhp i en Audi GTE..man höll ju stumt hela tiden LOL

        Men en turbo bil så kan du med stor fördel vara medlem i klubben och delta i div köraktivteter och läa dig hantera bilen på ett bta sätt 🙂

        #247820
        andreaswrx
        Deltagare

          Ska du köpa någon wrx eller wrx sti om 4 år så spara ihop 120k för 40k av dom kommer tyvärr försäkringen kosta första året, tråkigt men sant

          #247822
          matte555
          Deltagare

            Ska du köpa någon wrx eller wrx sti om 4 år så spara ihop 120k för 40k av dom kommer tyvärr försäkringen kosta första året, tråkigt men sant

            sen kommer den säkert behöva lagas för lika mycket…

            #247821
            andreaswrx
            Deltagare

              Tror jag inte alls, i japanese performance stod det att den modellen gått om 01-02 modellen nu i pris i UK och att det kommer bli en kultklassiker som kommer stiga i värde.

              beror ju på hur mkt rost….

              #247817
              Kvarnis
              Deltagare

                Tror jag inte alls, i japanese performance stod det att den modellen gått om 01-02 modellen nu i pris i UK och att det kommer bli en kultklassiker som kommer stiga i värde.

                Om dom är i bra skcika ja, sedan lär det nog dröja 10år minst.
                22B har inte direkt stigi i pris i UK på slutet snarare gått ner.

                Största problem är dock försäkringen som Anderas säger

                #247827
                William
                Deltagare

                  William -> Tror inte du behöver oroa dig för det nu, du kommer hinna ändra dig 1000 ggr. När jag var i din ålder var jag helt säker på att jag skulle köra runt i en Chevelle SS när jag hade fått lappen 😀

                  Man måste va ute tidigt och se va man har för måld—0.o—b

                  #247824
                  t1hero
                  Deltagare

                    Förstabilen skall vara så gammal och trött att man:

                    • har råd med försäkringen
                    • kan sura i några minuter över små parkeringsskador och andra blessyrer[*]parkera den hastigt i en isig snödriva och gå där ifrån
                    • man slipper gråta om den fulla kompisen man körde hem “blev åksjuk”

                    DVS en typisk bruksbil något år från skroten.

                    Andrabilen däremot 🙂

                    #247826
                    pettsun
                    Deltagare

                      Förstabilen skall vara så gammal och trött att man:

                      • har råd med försäkringen
                      • kan sura i några minuter över små parkeringsskador och andra blessyrer[*]parkera den hastigt i en isig snödriva och gå där ifrån
                      • man slipper gråta om den fulla kompisen man körde hem “blev åksjuk”

                      DVS en typisk bruksbil något år från skroten.

                      Andrabilen däremot 🙂

                      ord! En bil för 80k som fösta bil känns ju så där.. Första bilen ska ju vara ett as.

                      #247823
                      Jocke.T
                      Deltagare

                        Förstabilen skall vara så gammal och trött att man:

                        • har råd med försäkringen
                        • kan sura i några minuter över små parkeringsskador och andra blessyrer[*]parkera den hastigt i en isig snödriva och gå där ifrån
                        • man slipper gråta om den fulla kompisen man körde hem “blev åksjuk”

                        DVS en typisk bruksbil något år från skroten.

                        Andrabilen däremot 🙂

                        Bra skrivet, dock så ska man inte sura alls över parkeringsskador då den nya bara är en i mängden 😉

                        Jag hade en Ford Sierra V6 i början när jag precis hade tagit körkort.
                        Den planterade jag i en stolpe.
                        Hade den bilen kostat mer än dom 6000kr som jag gav för den så hade jag blivit lite sur över det hela men nu sket jag i viket :p

                        #247818
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Min första bil gick på drygt 40k, men det är ju nästan 20år sedan.

                          Köp en Subba och kom på på klubbträffar för att lära dig ahntera bilen.
                          Ska vara ärlig måste det vara det bästa man kan göra som nybliven förare.

                          Man får chansen att köra skiten ur bilen lagligt.
                          Och man hinner lära sig ett å annat hur allt funkar.
                          mycket bättre att testa gränser på en banan än ute i trafiken.

                          Försäkringen kommer ksota mer än bilen om man köper en skrot bil.

                          En gammalt vrak på ca 150bhp är inte säkrare än en Impreza med hyfsad bromsar&väghålning på ca 250bhp.

                          Jag körde aldrig av vägen så det blev några större skador på min första bil, däremot sate jag nog div rekord på att hålla hög hastighet på allt för dåligt väglag några ggr vilket inte vart så jävla smart.

                          #247819
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Sen en bil som kostar $ är man kanske mer rädd om…
                            Jag hade jobbat i hop mina pengar, får man bilen blir det ju lite anant tyvärr…

                            #247825
                            Gyver
                            Deltagare

                              Det här kanske låter ovanligt att höra men jag skulle nog personligen inte ha endast en bil i min ägo om jag vore 18år igen ifall det vore en sportbil i form av en fräsch GT eller någon STI. Jag skulle satsa på att ha en bensinsnål bruksbil som kostar minimalt i ägandekostnad och typ 15-20k i inköp. Sedan skulle jag ha sportbilen utöver det om det skulle gå ihop med kostnader. Man får ju räkna med att något kommer att pajja på den sportiga bilen då man inte precis är erfaren på vad bilar klarar av eller lugn på gasfoten när man är 18. Då är det inte kul att vara utan bil en längre period ifall en växellåda går sönder eller liknande eftersom dem är hyffsat dyra för en 18-åring.

                              Då det låter som att my01-02 kommer att ligga hyffsat lågt i pris framöver jämfört med resten så låter det som en bra modell att köpa om några år då dem säkert sjunkit ännu mer i pris. Självklart en JDM 😉

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.