- Detta ämne har 16 svar, 7,598 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av FeA.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2012 kl. 12:11 #29214luriusDeltagare
Tja, kollade igenom alla vätskor idag och såg till min förvåning att behållarn för kylarvätskan var i stortsätt tom, så nu till frågan vilken glykol ska jag fylla på med? Funkar biltemas blå eller ska man ha typ peaks?
Bilen är en sti 03, tack.
16 september, 2012 kl. 12:40 #248286BrOtTaReDeltagareTja, kollade igenom alla vätskor idag och såg till min förvåning att behållarn för kylarvätskan var i stortsätt tom, så nu till frågan vilken glykol ska jag fylla på med? Funkar biltemas blå eller ska man ha typ peaks?
Bilen är en sti 03, tack.
Borde stå i instruktionsboken om det ska vara vanlig eller longlife propylen glykol:)
16 september, 2012 kl. 13:37 #248274.zipDeltagareSaxat från Ford klubben då jag inte orkar skriva det själv 🙂
Glykol
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.
Det finns även etylen baserad glykol som är “longlife” glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd (bilens livslängd enligt vissa, men kolla bilens instruktionsbok försäkerhets skull), mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.
Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig. Vid byta av glykol bör den gamla glykolen därför lämnas in till en miljöstation.
En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38?C medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33?C.Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.
Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10?C).
Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.
Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108?C, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108?C så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.
Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.Viktigt att tänka på är att man förvarar glykolen på ett säkert ställe, den söta smaken kan locka till sig djur och barn, en halv dl koncentrerad etylenglykol kan vara en dödlig dos för ett barn.
16 september, 2012 kl. 14:48 #248280IggeDeltagareNär frågan är uppe så lånar jag tråden lite. Vad ska en ’99 GT ha?
Jag har tyvärr ingen manual att kolla i och har inte lyckats hitta någon :-\[Tapatalk]
16 september, 2012 kl. 15:17 #248281luriusDeltagareStår tyvärr inte i instruktionsboken…
.zip tack för infon men blir tyvärr inte klokar på vilken glykol jag ska köpa 😀
Så frågan är vilke glykol jag ska ha för att fylla på med?
16 september, 2012 kl. 15:28 #248271ManorDeltagareDet ska vara en propylen baserad glykol, vad jag vet (Impreza GT).
16 september, 2012 kl. 15:32 #248277GyverDeltagareJag kör på Peak (bärnstensfärgad) från mekonomen. Sökte på forumet och såg att flera rekommenderade det.
16 september, 2012 kl. 15:35 #248282luriusDeltagareOkej, har ju ingen aning om vad det är för sort som är i just nu men det kan ju inte vara någon större fara att blanda eller? 😀
16 september, 2012 kl. 15:41 #248278GyverDeltagareOkej, har ju ingen aning om vad det är för sort som är i just nu men det kan ju inte vara någon större fara att blanda eller? 😀
Jag skulle inte blanda två olika klassningar på glykol, exempelvis en Peak på mekonomen kostade strax över 200kr har jag för mig. 4.5liter tror jag dunken är på. Töm på kylvätska bara och i med hela dunken och vatten så är det ur världen:)
16 september, 2012 kl. 15:47 #248283luriusDeltagareJag skulle inte blanda två olika klassningar på glykol, exempelvis en Peak på mekonomen kostade strax över 200kr har jag för mig. 4.5liter tror jag dunken är på. Töm på kylvätska bara och i med hela dunken och vatten så är det ur världen:)
aa har funderat på det, men känns som om det är mycket jobb att få ut allt? 🙂
16 september, 2012 kl. 19:31 #248275.zipDeltagareRöd glykol (propylenglykol) anävnder man till aluminium-motorer.
Grön/blå glykol (etylenglykol) använder man till gjutgärnsdittonProblemet med propylenglykol är att det blir en “sockerbildning” om du kör med det för länge, så att tömma systemet och byta en gång per år är att föredra.
Bara att öppna kranen/ta bort slangen i botten av kylaren och använda en hink alt. vattenslang med lågt tryck och köra i vatten i expansionskärlet till det enbart kommer rent vatten från kylaren.16 september, 2012 kl. 20:59 #248279GyverDeltagareÖppna locket till expansionskärlet och lossa nedre kylarslangen vid vattenpumpens anslutning så rinner det ut.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
17 september, 2012 kl. 07:56 #248284luriusDeltagareDom på mekononen sa att det funka med vanlig blå som man blanda 50/50
Med vatten…. Så fick bli det:)17 september, 2012 kl. 08:03 #248272FeADeltagareRöd glykol (propylenglykol) anävnder man till aluminium-motorer.
Grön/blå glykol (etylenglykol) använder man till gjutgärnsdittonTvärs om är det.
Etylenglykol brukar användas i aluminiummotorer, tex i Imprezan.
Audi använder röd glykol, Volvos är gul. Som sagt så är det upp till tillverkaren att bestämma färgen.lurius: Töm systemet och fyll på med 50/50 blandad etylenglykol är mitt tips.
17 september, 2012 kl. 16:09 #248285luriusDeltagareTack för tipsen grabbar, gav mig också på att rengöra mitt KN insattsfilter idag och när jag hade oljat in det på båda sidorna (tunt) så kom jag på att det bara ska göras på ena sidan? Måste jag tvätta om skiten eller är det ingen fara? tänker på LMM osv? :'(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.