SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Effeckförlust på en Impreza GT -00 JRM Trimmad

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29280
    madox
    Deltagare

      Hej på er!

      Det är så att jag köpe en Subaru Impreza GT -00 nu i våras som är trimmad och mappad på JRM 2003 med allt som ingår. Avgassystem är 3″ hela vägen från Turbon.
      Det är ju så att med den typen av trimning så ska bilen leverera minst 280hk med ett vrid på 400nm.
      Jag misstänkte att min bil gick betydligt sämre än så.
      Så jag bänkade bilen och fick då veta att jag bara har 228hk i motor effeckt och 163hk på hjulen.

      #Sypmtomer:
      Visst luktar det varm turbo när jag drar på och osar oförbränd soppa i tomgång, men den ryker inte mer än normalt.
      I bland kan jag tycka att den går mycket bättre, men det är bara när bilen inte har kommit upp i temp.
      Jag misstänker ju att det är turbon och lamdasonden som håller på att ge sig.

      #allmänt:
      På bänkningen så laddade bilen som mest 1,1 bar och 0,7 normalt.

      Då är min fråga sådan. Var har alla hk tagit vägen? Jag menar, vi snackar om ca 67hk som är borta…

      Någon som vet???

      #248698
      adam.b.w
      Deltagare

        vad jag har hört från personer på trollspeed är att du inte får ut mer än max 260 hk. med orginal turbo och då jobbar den verkligen för glatta livet. är de bytt soppa oump på bilen? fick du med papper på lastkurvan från mappningen? känns lite som att den killen inte va helt ärlig du köpte bilen av.

        jag kan väll säker ha fel. men de låter lite lurigt.

        mvh adam

        #248706
        madox
        Deltagare

          Tjena Adam!

          Jag hittar tyvärr inte bänkningspappret just nu men…
          Jag har kvitton på allt som är gjort på bilen. Där ser jag att det är köpt och installerat den stora trimmningen med bränslepump, hks tändstifft, hks ic, wallbro255 pump,chippet mm… detta var gjort i Juni 2003.

          #248699
          adam.b.w
          Deltagare

            okej de är ju bra att du har kvitto men de låter ju som att din turbo inte mår så bra ialla fall. men de finns folk här på forumet som kan otroligt mycke mer än mig. och de jag har läft mig har jag tagit åt mig från andra här på klubben. under ca 1 års tid. så här kpmmer du får hjälp de är jag säker på.

            #248707
            madox
            Deltagare

              Ja, jag har hört att det ska finnas riktigt begåvade människor här. Lite därför jag registrerade mig. Känns som att det kommer att lösa sig. d—0.o—b

              #248700
              adam.b.w
              Deltagare

                ja de tror jag med de kommer göra för dig. det är ju ändå lite bättre än orginal du har men jag förstår hur du känner. men ska du köra och ha kul i vinter. klarar du dog med vad du har. fan va roliga dessabilar är i snön:-)

                #248702
                Jim_s
                Deltagare

                  Du saknar laddtryck till att börja med. Original ska de väl ladda kring 0.9. Har funderat på att mappa min hos jrm och mailade dem och frågade vad de siktar på för laddtryck om jag lämnar in min bil till dem och fick detta som svar av jocce.

                  ”Vi laddar ca 1,4 bar i mellanregistret och omkring 1,0 bar ute på varv”

                  #248692
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Lambdasonden används inte till nånting vid full gas så den har inget med effektförlusten på full gas att göra. Låter ju som turbo eller slapp wastegateklocka kanske?

                    #248690
                    Andersson
                    Deltagare

                      Jag lät JRM ta hand om min första, en STI -04 och det utlovades 330-340hk. När jag bromsade den på en Subaruträff något år senare hade jag 312,1hk. Samtidigt bromsade en annan bil med gamla papper från ett annat land dessutom. På 3år och ca6000mil hade han tappat 0,4hk. Du får dra dina egna slutsatser.

                      #248689
                      andreaswrx
                      Deltagare

                        Som Andersson skriver, den är mappad av jrm… Har varit någon Evo 8 det skilde 58hk på mellan deras bänk och en annan bänk, och det dagen efter den var bänkad hos dom

                        #248701
                        adam.b.w
                        Deltagare

                          de känns som dom är i stort behov av en kalibrering av deras rullar. hahah fan va kasst de borde dom göra minst en gång i halvåret för att ha säkra siffror.

                          #248708
                          madox
                          Deltagare

                            ja de tror jag med de kommer göra för dig. det är ju ändå lite bättre än orginal du har men jag förstår hur du känner. men ska du köra och ha kul i vinter. klarar du dog med vad du har. fan va roliga dessabilar är i snön:-)

                            hehe, ja, jag ser fram imot lite snö. d—0.o—b

                            #248709
                            madox
                            Deltagare

                              Lambdasonden används inte till nånting vid full gas så den har inget med effektförlusten på full gas att göra. Låter ju som turbo eller slapp wastegateklocka kanske?

                              Hmmm, wastegaten! där sa du nått…

                              #248710
                              madox
                              Deltagare

                                Jag lät JRM ta hand om min första, en STI -04 och det utlovades 330-340hk. När jag bromsade den på en Subaruträff något år senare hade jag 312,1hk. Samtidigt bromsade en annan bil med gamla papper från ett annat land dessutom. På 3år och ca6000mil hade han tappat 0,4hk. Du får dra dina egna slutsatser.

                                mmmm, jag litar inte riktigt på JRM´s metoder. Fast och andra sidan min var trimmad 2003. mycket kan ha hänt sen dess…

                                #248711
                                madox
                                Deltagare

                                  Jag undrar om inte min lambdasond är felplacerad? Den sitter direkt efter turbon i downpipen istället framför katten(efter downpipen)…

                                  Det kanske förklarar den feta bränsleblandningen i tomgång…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.