- Detta ämne har 16 svar, 1,578 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av TomK.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2012 kl. 07:20 #29287JoakimgabrielssonDeltagare
Hej. Luftade bromsarna igår. Blev inte bra dock. Pedalen tar väldigt långt ner osv. Finns det något schema man ska gå efter? Några tips mottages tacksamt. Måste servot vara igång under luftning?. Pedalen är stum när bilen är avstängd men blir kass med servo.
28 september, 2012 kl. 07:24 #248763roadtip85KeymasterGrundregeln är ju att börja med hjulet längst ifrån huvudbromscylindern. Alltså höger bak på en vänsterstyrd bil. Sen jobba sig närmare HBC med vänster bak, hö fram och sist vä fram.
Man ska inte behöva ha servo på.
28 september, 2012 kl. 07:39 #248772JoakimgabrielssonDeltagareOk. får prova detta då! Tackar!
28 september, 2012 kl. 09:16 #248764MuminDeltagareFrågan är hur luftar du?
28 september, 2012 kl. 09:18 #248773JoakimgabrielssonDeltagareJag började fram och tog sedan bak.
28 september, 2012 kl. 10:17 #248766matte555Deltagaretror mumin undrar hur du går till väga när du luftar 🙂
28 september, 2012 kl. 11:36 #248774JoakimgabrielssonDeltagareTjejen pumpade på bromsen tills jag såg att det inte kom luft. Hon slutade då pumpa och höll in pedalen tills jag skruvat åt nippeln och satt på hatten. Fyllde på vätska mellan varven då det ju gick åt lite. Såg ingen nivåanvisning på bromsvätskebehållaren. Fyllde till en skarv.
28 september, 2012 kl. 12:01 #248768TomKDeltagareTjejen pumpade på bromsen tills jag såg att det inte kom luft. Hon slutade då pumpa och höll in pedalen tills jag skruvat åt nippeln och satt på hatten. Fyllde på vätska mellan varven då det ju gick åt lite. Såg ingen nivåanvisning på bromsvätskebehållaren. Fyllde till en skarv.
Det är tyvärr fel sätt.
1. pumpa upp tryck, håll tryck på pedalen, öppna nippeln, pys ut, stäng nippeln.
2. repetera 1
28 september, 2012 kl. 12:04 #248775JoakimgabrielssonDeltagareDet är tyvärr fel sätt.
1. pumpa upp tryck, håll tryck på pedalen, öppna nippeln, pys ut, stäng nippeln.
2. repetera 1
Ok. tack! Har aldrig gjort detta tidigare. Chansade visst lite mycket då:) Då får vi prova igen och hoppas den blir stum och go:)
28 september, 2012 kl. 12:10 #248769TomKDeltagareOk. tack! Har aldrig gjort detta tidigare. Chansade visst lite mycket då:) Då får vi prova igen och hoppas den blir stum och go:)
Nej då är det inte så lätt! 🙂
Annars pumpar man bara in massa luft i systemet.
Så man får aldrig släppa upp pedalen när man öppnar nippeln.
Den ska sjunka ner i golvet när du öppnar.
Sen stänger du då kan hon börja pumpa upp tryck igen.28 september, 2012 kl. 13:50 #248776JoakimgabrielssonDeltagareNej då är det inte så lätt! 🙂
Annars pumpar man bara in massa luft i systemet.
Så man får aldrig släppa upp pedalen när man öppnar nippeln.
Den ska sjunka ner i golvet när du öppnar.
Sen stänger du då kan hon börja pumpa upp tryck igen.Antar att du använder nån slang som du sätter över nippeln? Tycker det var svårt att se när det inte var luft kvar då. Men kanske va för att jag inte gjorde rätt :). Nu har jag iaf motuls oljor överallt man kan ha olja, förutom i fjäderbenen. Himla märkesbög jag blivit.
28 september, 2012 kl. 14:18 #248771pettsunDeltagareOm du inte lyckas få ut alla luft på det traditionella sättet som tomk beskrev ovan eller om du är ensam. Ta i så fall en “spruta” med slang som är fyllt med bromsvätska och tryck in det bakvägen genom luftnippeln på slavcyllen, det brukar fungera bra.
En annan metod är att trycksätta kärlet och bara lätta på nippeln.
Du kan också dra en slang från nippeln till en flaska med bromsvätska, öppna nippeln och pumpa som en galning. Nackdelen är att det kan komma in luft genom gängen på nippeln men det kan du lösa med att skruva hur den och pytsa lite fett på gängen.själv föredrar jag att använda mig av en sug som jag trycker på på nippeln och suger ur luften. Fungerar oftast om det inte är en fransk som har hydraliskt urtrampningslager.
Där har du i alla fall några fler alternativ. Hoppas det hjälpte.
28 september, 2012 kl. 15:56 #248777JoakimgabrielssonDeltagareTack för alla tips! Ställde dock av bilen nu över vintern. Blir kul i vår!
28 september, 2012 kl. 17:58 #248778knuppeDeltagareHöger fram
vänster bak
vänster fram
höger bakI den ordningen luftar du.
Se till att ha bromsvätska i behållaren så du inte pumpar i luft.
Använd biltemas luftkit med behållare det fungerar utmärkt och du kan då göra jobbet ensam med bra resultat.
Börja med inre nippeln, sedan den yttre.28 september, 2012 kl. 18:36 #248767goffemannenDeltagareHar du bromsvätska överallt torka bort det direkt. Spruta med typ bromsrengöring.
Varför detta..? Jo för bromsvätska är frätande.
Så använd en transparent slang i fortsättningen. Led ner det i en glasburk eller liknande.
Hur du går tillväga när du luftar har du redan fått tipps om.
/ David J – Superior Media
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.