› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Rycker fram
- Detta ämne har 20 svar, 1,413 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
C.Barrow.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2005 kl. 16:12 #2930
C.Barrow
DeltagareVar ute och åkte en sväng med bilen idag efter maten. Har inte kört på två dagar eftersom jag legat hemma och är sjuk.
Bilen rycker ibland när man ska starta efter att ha stått still. Hackar sig fram. Likadant på dem andra växlarna när man kör lite långsammare. Om man ger lite försiktig gas så rycker och hoppar hela bilen. Om man trycker på lite mera så går laddtrycket fint upp. Inget laddtryckssvaj vid något av tillfällena. Problemet är störst på fyrans växel vid 2500-3000 varv.
Den hoppade såpass mycket vid vissa tillfällen att jag höll på att få motorstopp.
Vad kan vara fel?
Man blir ju orolig eftersom den inte betett sig såhär en enda gång innan för mig.
Det är en 00 som gått lite över 4700 mil. Originalfilter, dawes och 3″ system är allt som är på den.
Har även ett litet problem med att det låter om höger framhjul. Chick chick chick låter det ungefär när man kör med bilen. Finns inga tendenser i ratten eller pedalen om att skivan slagit sig en aning. Har fått tips om att det kan vara någon skit mellan skivan och belägget som skapar ljudet. Har dock inte haft av hjulet och tittat på det. Några andra teorier på det?
MVH
Jimmy17 maj, 2005 kl. 18:48 #55629C.Barrow
DeltagareHar även ett litet problem med att det låter om höger framhjul. Chick chick chick låter det ungefär när man kör med bilen. Finns inga tendenser i ratten eller pedalen om att skivan slagit sig en aning. Har fått tips om att det kan vara någon skit mellan skivan och belägget som skapar ljudet. Har dock inte haft av hjulet och tittat på det. Några andra teorier på det?MVHJimmy
Det kan inte vara något så enkelt som ”slitagevarnaren” som låter när beläggen fram börjar ta slut?Jag har själv ett ”gnisslande” ljud på min 99:a som hänger ihop med något hjuls rotation (typ)…orsaken har jag inte hittat vid en snabbkoll. Ibland får jag för mig att det är något som har kilat fast sig mellan skivan och bromsskölden…men då borde det ju låta konstant, men så är inte fallet. Hoppas att det inte är något allvarligt (läs dyrt) bara :).mvh Mats N
Beläggen fram är nästan nya, och skivorna (EBC) hängdes på dagen innan jag köpte bilen (lite över två veckor sedan).
För mig låter det för det mesta, men inte ”alltid”.Ska riva av hjulet och kika någon dag.
Jag gillar inte strul 🙁
Dyrt får vi verkligen hoppas att det inte blir eftersom man är rätt fattig nu när man precis shoppat bilen och så.
/
Jimmy17 maj, 2005 kl. 20:02 #55626subban
DeltagareVar ute och åkte en sväng med bilen idag efter maten. Har inte kört på två dagar eftersom jag legat hemma och är sjuk.Bilen rycker ibland när man ska starta efter att ha stått still. Hackar sig fram. Likadant på dem andra växlarna när man kör lite långsammare. Om man ger lite försiktig gas så rycker och hoppar hela bilen. Om man trycker på lite mera så går laddtrycket fint upp. Inget laddtryckssvaj vid något av tillfällena. Problemet är störst på fyrans växel vid 2500-3000 varv. Den hoppade såpass mycket vid vissa tillfällen att jag höll på att få motorstopp.Vad kan vara fel? Man blir ju orolig eftersom den inte betett sig såhär en enda gång innan för mig.Det är en 00 som gått lite över 4700 mil. Originalfilter, dawes och 3″ system är allt som är på den.Har även ett litet problem med att det låter om höger framhjul. Chick chick chick låter det ungefär när man kör med bilen. Finns inga tendenser i ratten eller pedalen om att skivan slagit sig en aning. Har fått tips om att det kan vara någon skit mellan skivan och belägget som skapar ljudet. Har dock inte haft av hjulet och tittat på det. Några andra teorier på det?MVHJimmy
Kan det vara lmm som jävlas.
18 maj, 2005 kl. 19:26 #55623backfeed
DeltagareDet låter som exakt samma problem som jag dragits med i några månader (det blev värre och värre) fram tills i förrgår, när jag köpte mig en ny LMM och monterade den. Alla problem försvann som i ett trollslag och kärran går som aldrig förr! 😀
Om du inte har lust att lägga ut de 1450:- som en ny kostar utan att vara säker på att det är den som är felet så kan du testa att koppla ur den nuvarande LMM:en och se vad som händer. För mig gick det att göra så utan problem, Check Engine-lampan lyser men det gick bra att köra ändå och alla hucker och hack var borta, så det var inte svårt att gissa att LMM:en var felet.
Kan inte lova vad som händer om du kopplar ur din LMM, men det som ska inträffa är att ECU:n (bildatorn) går över i ”nödläge” och får gissa sig till bränsleblandning (den verkar blanda rätt fett, det luktade bensin) och av vad jag hört så kan man inte varva mer än 3000 RPM (det testade jag dock aldrig).
Jag testade utan LMM i två omgångar – andra gången stannade motorn efter ca 2 sekunder efter att ha misslyckats att hålla tomgången, men efter 3 omstartförsök stabiliserade den sig och gick normalt.
I mitt fall är det antagligen det K&N-luftfilter som satt i sen förra ägaren som var boven – jag har bytt ut det mot ett originalluftfilter nu, vilket går på lite över 200:-.
18 maj, 2005 kl. 21:13 #55631C.Barrow
DeltagareDet låter som exakt samma problem som jag dragits med i några månader (det blev värre och värre) fram tills i förrgår, när jag köpte mig en ny LMM och monterade den. Alla problem försvann som i ett trollslag och kärran går som aldrig förr! :DOm du inte har lust att lägga ut de 1450:- som en ny kostar utan att vara säker på att det är den som är felet så kan du testa att koppla ur den nuvarande LMM:en och se vad som händer. För mig gick det att göra så utan problem, Check Engine-lampan lyser men det gick bra att köra ändå och alla hucker och hack var borta, så det var inte svårt att gissa att LMM:en var felet.Kan inte lova vad som händer om du kopplar ur din LMM, men det som ska inträffa är att ECU:n (bildatorn) går över i ”nödläge” och får gissa sig till bränsleblandning (den verkar blanda rätt fett, det luktade bensin) och av vad jag hört så kan man inte varva mer än 3000 RPM (det testade jag dock aldrig).Jag testade utan LMM i två omgångar – andra gången stannade motorn efter ca 2 sekunder efter att ha misslyckats att hålla tomgången, men efter 3 omstartförsök stabiliserade den sig och gick normalt.I mitt fall är det antagligen det K&N-luftfilter som satt i sen förra ägaren som var boven – jag har bytt ut det mot ett originalluftfilter nu, vilket går på lite över 200:-.
Tack för ett mycket bra och utförligt svar! Precis vad jag längtade efter 😉
Jag svänger nog förbi fürsten och köper en ny lmm då. Dem har väl såna på lager har jag för mig :+
Är nästan helt 100 på att det är den som spökar, dock lyser inte min CE-lampa. Är det farligt att köra med bilen om inte lmm funkar som den ska? Jag kan inte shoppa en sån förens nästa onsdag då man får bidrag (25:e)Får se sen när jag handlat ny lmm om det finns någon i närområdet som kan hjälpa mig att stoppa i den.
Jag har originalfilter i min, dock så kör jag avsnorklat.
MVH
Jimmy19 maj, 2005 kl. 05:42 #55621p_ilis
DeltagareDet kan vara farligt då denna påverkar vilken luft/bränsle-blandning motorn ska få. Men gasa inte så mycket så ska det nog gå bra. Vet inte riktigt vad som händer, om den går med mer eller mindre bränsle när lmm’n strular, men om det är med mindre är det inget bra.
Mvh
Peter19 maj, 2005 kl. 08:00 #55632C.Barrow
DeltagareDet kan vara farligt då denna påverkar vilken luft/bränsle-blandning motorn ska få. Men gasa inte så mycket så ska det nog gå bra. Vet inte riktigt vad som händer, om den går med mer eller mindre bränsle när lmm’n strular, men om det är med mindre är det inget bra.MvhPeter
Jag tror att den går med lite för mycket sås. Har blivit en del avgasknallar när man släppt av på gasen ibland nu. Var inte så förut.
Är inte det tecken på att det finns för mycket soppa så att inte allt går åt?/Jimmy
19 maj, 2005 kl. 11:40 #55622p_ilis
DeltagareDet kan vara farligt då denna påverkar vilken luft/bränsle-blandning motorn ska få. Men gasa inte så mycket så ska det nog gå bra. Vet inte riktigt vad som händer, om den går med mer eller mindre bränsle när lmm’n strular, men om det är med mindre är det inget bra.MvhPeter
Jag tror att den går med lite för mycket sås. Har blivit en del avgasknallar när man släppt av på gasen ibland nu. Var inte så förut.Är inte det tecken på att det finns för mycket soppa så att inte allt går åt?/Jimmy
Jo, det kan det nog vara. Fast om den rycker vi acceleration kan det vara ett tecken på motsatsen också.. Det bästa är nog att kolla upp det och köra försiktigt tills dess. 🙂
/Peter
19 maj, 2005 kl. 11:47 #55617Strat
DeltagareTrasiga lmm’er kan läsa precis tvärtom vad de borde. Kan gå rikt på låg last och snålt på hög. Om du vill vara riktigt säker så rycker du sladden till sensorn och åker till verkstan på en gång 😉
19 maj, 2005 kl. 13:27 #55633C.Barrow
DeltagareVar förbi fürsten idag och slängde i en ny lmm. Den gick bra hela vägen dit, och nästan hela vägen hem… Det var alltså inte lmm som var paj, men den hade nog snart pajjat ändå :+
Ska prova att göra rent solenoiden också tänkte jag. Den tvekar ibland innan den börjar ladda, och då lirar det ju inte helt fullt. Antagligen därför den beter sig konstigt ibland. Observera att det bara är ibland. För det mesta går den helt perfekt.
Någon som har några andra idéer?
MVh
Jimmy19 maj, 2005 kl. 13:46 #55627subban
Deltagareangående lmm .
vad är det som skiljer dom från fabrik med dom uppgraderade lmm?köpte en ny lmm i förrgår och idag när jag bytte såg
jag att det verkar som min nya inte mäter en sak som min
gamla mätte.
såg att det var 4 stift i den nya och 5 i den gamla.
där man trycker in kontakten alltså.
MVH / KRistoffer19 maj, 2005 kl. 14:06 #55634C.Barrow
Deltagareangående lmm .vad är det som skiljer dom från fabrik med dom uppgraderade lmm?köpte en ny lmm i förrgår och idag när jag bytte såg jag att det verkar som min nya inte mäter en sak som mingamla mätte.såg att det var 4 stift i den nya och 5 i den gamla.där man trycker in kontakten alltså.MVH / KRistoffer
Jag vet faktiskt inte vad som skiljer dem åt. Det var 4 stift i min gamla, kollade aldrig i den nya eftersom en av meckarna på fürsten gick ut och monterade i den nya åt mig 🙂
Läste i en annan tråd att han som hade bilen innan mig eventuellt hade nåt knas med lambdan.
Hur mycket kostar en ny? Vill jag ens veta?/Jimmy
19 maj, 2005 kl. 20:27 #55624backfeed
DeltagareSamma för mig, den nya har 4, den gamla hade 5. Den gamla såg inte 100% exakt likadan ut heller, den hade två extra metallkontaktbleck som inte verkade användas till nånting så jag skulle tro att den extra ledaren har med dessa att göra, och därför är det inget man behöver bry sig om.
Det enda jag hört är att den nya ska vara mer stryktålig, i övrigt funkar den likadant.
19 maj, 2005 kl. 21:04 #55635C.Barrow
DeltagareVar ju tyvärr inte det som var felet för mig ;(
Ska försöka tigga mig till imorrn att dem kollar upp bilen ordentligt med diverse mätutrustning.
Kan ju vara lambdan också.. Vet inte exakt vad en sån kostar ny.
Någon som vet får gärna dela med sig. Roffe på fürsten sa att dem aldrig behövt byta lambda på en gt förut, men nångång ska ju vara den första iofs ;(/Jimmy
20 maj, 2005 kl. 22:07 #55625backfeed
DeltagareKan kanske vara dåliga tändstift?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.