› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Frågor om trim, avgas, tmic osv
- Detta ämne har 61 svar, 5,184 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
Tribbe.
-
FörfattareInlägg
-
2 oktober, 2012 kl. 19:59 #29315
Tribbe
DeltagareHejsan
Har sökt runt lite på ebay och olika forum den här veckan. Har hittat på stycken downpipes som verkar billiga. Tänkte fråga ifall någon har någon invändning mot dom? Dålig passform eller liknande.
Den ena har en 100cels kat och den andra en 200. Vet inte vad som funkar bäst?
På ett amerikanskt forum läste jag att man ska hålla sig undan downpipes där katten inte sitter i slutet på röret? Vilket jag noterat att det inte gör på något av dessa..
Är det någonting man ska hålla sig undan även i Sverige?
Har försökt hitta men inte lyckats.. så har gissat lite att det kanske har med avgasvärden att göra? samt att om katten sitter längre ner så syns den bättre vid besiktning?http://www.ebay.co.uk/itm/320976620353;jsessionid=B7B38F88A2CFEC0D75484ECBDD449D76?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fsch%2Fi.html%3F_sacat%3D0%26_from%3DR40%26_nkw%3D320976620353%26_rdc%3D1#ht_594wt_1163
http://www.ebay.co.uk/itm/120784895628?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fsch%2Fi.html%3F_sacat%3D0%26_from%3DR40%26_nkw%3D120784895628%26_rdc%3D1#ht_1910wt_1397Har även en fråga hur går man tillväga med lufttillförseln om man uppgraderar till en större tmic om man har en wrx… Blir det inte varmt i kanterna på ic’n om man bara låter det vara utan att försöka fixa till någon avskärmning?
/Tobbe
Edit: Har även tittat på http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=1111 där det står New Age model is same size as UK factory fitted cat and retains original cat pipe and exhaust layout. Image shows classic model. vilket jag tolkar som att katt sitter på samma ställer som på min original downpipe?
4 oktober, 2012 kl. 11:20 #248865Tribbe
DeltagareAnledningen till att man inte skulle ha katten där uppe var för att man skulle skada drivknuten då?
Är det bara skrock eller ska jag lyssna på dom?
Har letat som en tok och bara funnit en enda downpipe där katten sitter längre ner..4 oktober, 2012 kl. 11:33 #248906adam.b.w
Deltagareköp ett system utan katt och svetsa ditt själv. funkar kanon bra:-)
5 oktober, 2012 kl. 06:59 #248852Kvarnis
Deltagareang tmic som är större….
Tror du att det är svalt i motor rummet för övrigt….ok.
Nä men alvarligt så är det inget problem, problemet finsn bara när man står still men då är det en problem oavsett storlek på tmic’n
Är du sugen på en större så har jag en STI TMIC över för 2k 🙂
30 oktober, 2012 kl. 18:20 #248868Tribbe
DeltagareÄr du sugen på en större så har jag en STI TMIC över för 2k 🙂
Är en sti tmic
Bättre
Sämre
Likvärdig30 oktober, 2012 kl. 19:02 #248856.zip
DeltagareÄr en sti tmic
Bättre
Sämre
LikvärdigEn TMIC från en STi är större och kyler bättre, en bra uppgradering med andra ord. Duger gott om du inte vill upp emot 400hk.
30 oktober, 2012 kl. 19:07 #248866Tribbe
DeltagareEn TMIC från en STi är större och kyler bättre, en bra uppgradering med andra ord. Duger gott om du inte vill upp emot 400hk.
Att den är större och bättre än den jag har vet jag redan. Men tänkte hur den står sig emot den jag länkade. Det är samma pris och den jag länkade är 10 snart 11 år nyare.
30 oktober, 2012 kl. 19:16 #248854.zip
DeltagareAtt den är större och bättre än den jag har vet jag redan. Men tänkte hur den står sig emot den jag länkade. Det är samma pris och den jag länkade är 10 snart 11 år nyare.
Lite svårt att jämföra med en ”no name” TMIC :p Och sedan är det till fel årsmodell, så du kommer få köpa andra slangar och dra nytt.
30 oktober, 2012 kl. 19:28 #248867Tribbe
DeltagareAtt det är svårt att jämföra med en no name ic kan jag köpa men fel årsmodell?
30 oktober, 2012 kl. 19:34 #248855.zip
DeltagareSorry, klickade bara på sista länken och fick fram en downpipe för en GC8’a
30 oktober, 2012 kl. 19:49 #248893Patrick P931
DeltagareMan kan ha tur eller otur med ebay ic. Sannolikheten för otur är dock övervägande.
Det finns bra tmic, t.ex. Process West – men de kostar därefter. Har man inte råd med det som är bäst så är en gammal hederlig STI variant bäst. 🙂
30 oktober, 2012 kl. 20:20 #248869Tribbe
DeltagareOkej. Men en sti tmic passar den bolt on på en wrx eller måste man ha rören också?
30 oktober, 2012 kl. 21:00 #248894Patrick P931
DeltagareRäkna med svordomar oberoende på modell och tillverkare av ic. 😉
Desto mer komplett kit du köper desto bättre och enklare men det är skillnader mellan sti och wrx, bl.a. turbo och dump med tillhörande slangar. Lite klippa och klistra får du räkna med.
Obs även att new age STI ic’n blev annorlunda år 2006 och sen igen 2008, jag gissar på att den första generationens 01-05 passar dig bäst men jag vet inte.
31 oktober, 2012 kl. 19:39 #248870Tribbe
DeltagareOkej.
4 november, 2012 kl. 19:18 #248871Tribbe
DeltagareDet här är setupen som jag tänkt beställa måndag-tisdag nu som kommer.
3″Downpipe med ferrita katt
HKS up-pipe utan katt
HKS tändstift
Original luftfilter
Sti tmic
Wallbro 255 pump
EBC bromsar (skivor och redstuff belägg runt om)Samt
Några ebay stänskydd
Castrol edge olja ( redan inhandlad.)
CDF Racing short shift.
Mappning på 98oktan JRMVad tror ni?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.