SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Sti -03 orkelös till och från.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29387
    BoNZaI
    Deltagare

      God afton kära medlemmar.
      En vän har precis investerat i en wrx sti -03 (med rosa fälgar, ni känner säkert till den 😉

      Bilen går kanonbra stundvis, bra tryck genom hela registret med en ordentlig knuff när bilen börjar ladda.
      Men till och från blir den mer eller mindre orkelös, känns som att den inte bygger fullt tryck, blir liksom ingen knuff när den börjar ladda, utan snarare lågt laddtryck hela vägen.

      Tyvärr sitter det ingen laddtrycksmätare i bilen och han har ingen tillgänglig heller, så vi har inte kunnat kolla om den faktiskt tappar trycket när den går illa.

      Vi har kontrollerat samtliga tryckrör, wastegaten verkar inte kärva, inga vakumslangar sitter löst.

      Någon som känner igen sig i dethär och har en aning om vad det skulle kunna bero på?

      Mvh
      Niklas och Nicklas

      #249565
      Patrick P931
      Deltagare

        Kolla först med Learning View, ser den ok ut logga med t.ex. RomRaider och se om det spikar.

        Vid för mycket spik sänker ecu IAM vilket sänker sätter igång säkerhetsbackupen bl.a. i form av lägre laddtryck, mer soppa och en annan tändkurva.

        Är ni osäkra på hur man analyserar loggar m.m. skriv här så finns det support att få.

        Jag tror ni kan logga med en VAG-COM, är dock lite osäker på om man får tillgång till allt. I så fall kanske en Tactrix är något som bör övervägas.

        🙂
        Patrick

        #249573
        pettsun
        Deltagare

          låter som att den går in i limphome mode när den blir orkeslös. Kollat felkoder?

          #249569
          BoNZaI
          Deltagare

            Yes felkoderna kollade.
            Registrerar att den går snålt på ettan oregelbundet. Kan gå 20 mil kan gå två.
            Dock kommer inte laddtrycksproblemet i samband med att motorlampan tänds.

            Bilen körs inte mycket nu just pga detta i väntan på en ny mapp.
            Så tänkte att man likagärna kunde fråga innan så vi kan åtgärda ev fel innan mappningen.

            #249563
            TomK
            Deltagare

              Blev bilen om mappad någon gång innan han sålde bilen?

              #249570
              BoNZaI
              Deltagare

                Blev bilen om mappad någon gång innan han sålde bilen?

                Nix, så vi är ju medvetna om att där sitter en fmic och ett öppet filter som mappen inte är anpassad för.
                Men somsagt, mapp är på g.
                Han vill bara gå igenom eventuella andra orsaker till att den från och till går bättre.

                Och bilen kan gå bra när felkoden för cyl 1 dyker upp och den kan gå dåligt utan att någon felkod finns.
                Så det verkar vara oberoende av just det..

                Sen är det just att den enbart går snålt på ettan.
                Spekulationer finns om att spridarn skulle vara kass.
                Men ni får gärna avfärda den teorin om ni känner för det innan vi skiftar två spridare i brist på annat.

                Ägaren dyker väl upp själv i tråden inom kort skulle jag tro 🙂

                #249566
                Patrick P931
                Deltagare

                  Vad heter felkoden?

                  Hur kollar ni/nollställer koden?

                  Öppet filter omappat är inte helt bra, är diametern på luftmassemätarröret orginal?

                  #249571
                  BoNZaI
                  Deltagare

                    P0171

                    verkar vara en ganska omtalad kod på andra sidan pölen..

                    Eftersom det inte är min polare som monterat filtret så vet jag inte det, jag mätte iallafall diametern på det nya röret.. men kommer jävlarimig inte ihåg hur brett det var. Får säga till han att göra det idag då han kan jämföra måtten på en gång nu.
                    Sist hade vi inte tillgång till orginalboxen.

                    Väntar just nu på att nya avgassystemet skall landa bara så åker han på mapp sen, onödigt att behöva åka dit igen sen när avgaset är bytt..

                    Vi läser med subarus egna instrument och programvara.
                    Vi har lite tillgång till auktoriserad subaru verkstad.

                    Så har kikat lite i current data osv, men fick inte fram så mycket mer än grundläggande information och inget som såg direkt underligt ut.

                    #249567
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=475620&highlight=p0171

                      Varför inte grundmappa själva så ni slipper strulet (och eventuella motorskador)?

                      Beställ en Tactrix så kan ni med fördel börja med t.ex. min S203 inspirerade rom till STI 03 som jag mappade om en bil här uppe i Stockholm med. Därefter skalar ni in luftmassemätaren och så har ni en räser. 😉

                      Kör inte runt med bilen i onödan innan dess.

                      🙂
                      Patrick

                      #249572
                      BoNZaI
                      Deltagare

                        Redan läst den tråden ett antal gånger haha.
                        Men tack!

                        Jag har försökt förstå mig på dethär med open source
                        För jag antar det är det du talar om när du säger att vi skall lösa själva? 😉

                        Som jag förstått det så plockar man helt enkelt hem roms med förberedda mappar gjorda av andra?
                        Ett bibliotek med mappar anpassade för diverse olika modifikationer osv som man sedan själv lär ecu.n?

                        Rätta mig gärna! 🙂

                        Men då till nästa problem, (eller?)
                        Bilen mappades för ex antal år sedan (tror det var 07 eller 08 utav JRM

                        Det finns alltså en ecutek licens på bilen och troligtvis är ecun låst.

                        Detta torde väl innebära att vi inte själva kan utföra några modifikationer på egen hand?

                        Återigen rätta mig om jag har fel då jag är rätt grön på styrsystem 😛

                        #249564
                        t1hero
                        Deltagare

                          Jag skulle provköra med verifierat hela mätare (lmm & lambdasond). Det låter som ett problem jag läst om, där en av dessa (mins inte vilken) var paj.

                          #249574
                          mange911
                          Deltagare

                            Kanske läge att kolla knacksensorn. Dessa är känsliga och ibland trasiga. Går att flytta eller byta ut. Symtomet är att den känns som den tappar laddtryck från ca 4000rpm och känns orkeslös. Kan kännas bättre om man släpper av lite på gasen på högre varvtal.

                            Lycka till!

                            #249568
                            Patrick P931
                            Deltagare

                              Det blev många frågor så jag valde en. 😉

                              På de första frågorna så blir svaret nja, men i grova drag har du förstått rätt ang Open Source. Man får ingen mappning ”gratis” utan man bygger ihop sin egen mappning baserad på vad andra har gjort och utvecklar sedan vidare. Jag har t.ex. utvecklat en helt sanslöst bra *enligt mig* dbw mappning till 4EAT då man har lite mer än orginalpulver under huven: 0.5 bars laddtryck och lockupen håller på fyran, låter lockup gå in på växlar 2,3,4 vid mjuk körning vilket resulterar i en 7 stegad ”dsg” känsla, samtidigt som jag har fullt öppet gasspjäll vid 30% pedal och sedan låter resterande pedalmån sköta laddtrycket. *lite måste man få skryta* 😉

                              Iaf, Open Source går i andan ut på att tillsammans förbättra, optimera och utveckla något vidare som redan från början är väldigt bra.

                              Gällande bilen i denna tråd kan JRM fortsätta mappa vidare på det som är påbörjat eller så låter ni någon annan lägga in en ny EcuTek mapp – som då måste mappas från grunden. Iofs är det inte så illa som det låter då de flesta EcuTek utgår från samma grundmapp.

                              Men, ni kan även ta bort EcuTek / låsa upp ecu’n. Men då tror jag att ni blir av med ”licensen” om ni väljer att återgå till EcuTek.

                              Det finns dock ingen anledning att återgå till det om man frågar mig. 😉

                              🙂
                              Patrick
                              p.s. om det är ett öppet filter som har större diameter på luftmassemätarhuset så kan det ställa till med ganska mycket skoj. Annars så kan ni göra så som skrivet ovan: prova med lmm och lambda som ni vet fungerar. Det är nog det enklaste.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.