› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Råd ang motorrenovering
- Detta ämne har 4 svar, 1,150 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
challe.
-
FörfattareInlägg
-
26 oktober, 2012 kl. 11:30 #29416
Cmon
DeltagareTjena!
Jag har fått ett ”erbjudande” om en Impreza STi årsmodell ca 98. Motorn har gått på den då förra ägaren kört helt utan kylarvatten.
Bilen utöver motorn är i riktigt bra skick. Ny lackad osv.
Jag har bett om ett om jag köper bilen vill jag ha motorn upgraderad för att klara av påfrestningar som sker på bana så bra som möjligt.
Jag har fått pris på delarna dem upgraderar. Resterande delar som behövs bytas kommer vara orginal.
Har ni något att tipsa om? Andra märken på delar, fler delar som ska bytas ut. Eller något som ser konstigt ut?Packningssats toppar:280 Pund
Packningssats botten: 151 Pund.
Oljepump: 185Pund
Smidda Vevstakar: 435 Pund
Arp bultar toppar: 252 Pund
Vevlager ACL RACE: 69 Pund
Ramlager:acl: 89 Pund
Bultar block: 83 Pund
Smidda Kolvar:430 Pund
Kamrem gates kevlar: 120 Pund
totalt idag 22700kr varav vi betalar 9000kr = 13700
Bil 65000kr + 13700kr = 78700 färdig och klar .
Vi Betalar 8900 kr av dessa delar
26 oktober, 2012 kl. 17:04 #249811Gyver
DeltagareAntingen sätter dem på cometic eller cosworth topplockspackningar för det priset, välj cosworth om du kan.
Packningssats botten, är det bara o-ringar och diverse packningar för vattenpumpen osv? En komplett packningssats är bra att använda, kan tänka mig några ställen utöver blocket där någon packning kan behövas bytas vid renovering. T.ex packningarna mot insuget på topparna, samt ventilkåpspackningarna.
Oljepump skall vara minst 11mm från nyare modeller men helst också en eftermarknadsvariant från RCM eller Cosworth som är modifierad för högre tryck, antar att du inte får det för detta pris.
Blockbultarna går att återanvända egentligen.
Be om en vanlig gates kamrem istället för kevlarvarianten om du vill spara den slanten, du måste räkna med priset för nya löphjul och spännare också ifall du byter rem.
26 oktober, 2012 kl. 17:22 #249809FeA
DeltagareTänk på att topparna måste planas, ventilspelet mätas och ev justeras.
Jag köpte ett ”block rebuild kit” från ICP, där ingick blockbultar oxå.
En komplett packningssats till topparna, men du lär köpa ventilkåpspackningarna separat (rocker cover gasket heter dom).
Köp en komplett kamremssats med alla löphjul och spännrulle, samt vattenpump.
26 oktober, 2012 kl. 18:12 #249808Kvarnis
DeltagareEtt liten men…vem ska bygga i hop motorn?
Gör en firma detta sitt ner när du får räkningen, den hamnar nog på minst 30k
Bara som ett tips, sen ska den som bygger ha byggt subaru motrer förut helst.
Alt va påläst27 oktober, 2012 kl. 21:47 #249810challe
DeltagareEn komplett packningssats till topparna, men du lär köpa ventilkåpspackningarna separat (rocker cover gasket heter dom).
När jag o tobias köpte packningssats så ingick dom faktisk
Edit: Hmm läste lite slarvigt, du skrev ju packningssats till topparna, vi köpte komplett sats till motorn
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.