SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Råd ang motorrenovering

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29416
    Cmon
    Deltagare

      Tjena!

      Jag har fått ett ”erbjudande” om en Impreza STi årsmodell ca 98. Motorn har gått på den då förra ägaren kört helt utan kylarvatten.
      Bilen utöver motorn är i riktigt bra skick. Ny lackad osv.
      Jag har bett om ett om jag köper bilen vill jag ha motorn upgraderad för att klara av påfrestningar som sker på bana så bra som möjligt.
      Jag har fått pris på delarna dem upgraderar. Resterande delar som behövs bytas kommer vara orginal.
      Har ni något att tipsa om? Andra märken på delar, fler delar som ska bytas ut. Eller något som ser konstigt ut?

      Packningssats toppar:280 Pund

      Packningssats botten: 151 Pund.

      Oljepump: 185Pund

      Smidda Vevstakar: 435 Pund

      Arp bultar toppar: 252 Pund

      Vevlager ACL RACE: 69 Pund

      Ramlager:acl: 89 Pund

      Bultar block: 83 Pund

      Smidda Kolvar:430 Pund

      Kamrem gates kevlar: 120 Pund

      totalt idag 22700kr varav vi betalar 9000kr = 13700

      Bil 65000kr + 13700kr = 78700 färdig och klar .

      Vi Betalar 8900 kr av dessa delar

      #249811
      Gyver
      Deltagare

        Antingen sätter dem på cometic eller cosworth topplockspackningar för det priset, välj cosworth om du kan.

        Packningssats botten, är det bara o-ringar och diverse packningar för vattenpumpen osv? En komplett packningssats är bra att använda, kan tänka mig några ställen utöver blocket där någon packning kan behövas bytas vid renovering. T.ex packningarna mot insuget på topparna, samt ventilkåpspackningarna.

        Oljepump skall vara minst 11mm från nyare modeller men helst också en eftermarknadsvariant från RCM eller Cosworth som är modifierad för högre tryck, antar att du inte får det för detta pris.

        Blockbultarna går att återanvända egentligen.

        Be om en vanlig gates kamrem istället för kevlarvarianten om du vill spara den slanten, du måste räkna med priset för nya löphjul och spännare också ifall du byter rem.

        #249809
        FeA
        Deltagare

          Tänk på att topparna måste planas, ventilspelet mätas och ev justeras.

          Jag köpte ett ”block rebuild kit” från ICP, där ingick blockbultar oxå.

          En komplett packningssats till topparna, men du lär köpa ventilkåpspackningarna separat (rocker cover gasket heter dom).

          Köp en komplett kamremssats med alla löphjul och spännrulle, samt vattenpump.

          #249808
          Kvarnis
          Deltagare

            Ett liten men…vem ska bygga i hop motorn?

            Gör en firma detta sitt ner när du får räkningen, den hamnar nog på minst 30k

            Bara som ett tips, sen ska den som bygger ha byggt subaru motrer förut helst.
            Alt va påläst

            #249810
            challe
            Deltagare

              En komplett packningssats till topparna, men du lär köpa ventilkåpspackningarna separat (rocker cover gasket heter dom).

              När jag o tobias köpte packningssats så ingick dom faktisk

              Edit: Hmm läste lite slarvigt, du skrev ju packningssats till topparna, vi köpte komplett sats till motorn

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.