› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Flytta original ecu från en bil till en annan
- Detta ämne har 13 svar, 1,428 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
Torgan.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2012 kl. 20:43 #29438
Gyver
DeltagareHej!:)
Det gäller gc8, Ver5-6.
Jag har en sti, säg att jag skulle vilja byta motorn mot en annans med samma årsmodell med typ ecutek eller originalmapp. Räcker det då med att själva motorn och kringutrustning som ecu’n är mappad för samt själva ecu-kortet byter plats mellan bilarna för att det skall funka bekymmersfritt?
31 oktober, 2012 kl. 20:47 #250020Mumin
DeltagareI teorin men jag skulle kollat mappen iaf. Dom är ju som sagt inviduell mappade och kan skilja.
31 oktober, 2012 kl. 21:02 #250025Gyver
DeltagareI teorin men jag skulle kollat mappen iaf. Dom är ju som sagt inviduell mappade och kan skilja.
Ja du satt väl i en type-r motor i din gt-kombi?:)
Men om man flyttar över motorn komplett med intercooler, filter och avgassystem mm så känns det som att man inte kan bli mer safe.
Sålänge korten inte är låsta till resten av elsystemet på något sätt så har jag fått det svar jag vill ha 🙂31 oktober, 2012 kl. 21:33 #250021Mumin
DeltagareJo visst hinkade jag i en V6 type r motor samt Sti ic och sen mapp. Men om allt är exakt lika så bör det vara problem fritt . Ska du byta eller?
31 oktober, 2012 kl. 22:14 #250026Gyver
DeltagareNågon gång kanske 🙂
1 november, 2012 kl. 11:25 #250030pettsun
Deltagarekom i håg att vid byte av ECU’n så behövs troligen en inkodning av nycklarna.
1 november, 2012 kl. 12:52 #250027Gyver
Deltagarekom i håg att vid byte av ECU’n så behövs troligen en inkodning av nycklarna.
Troligen?
Hur görs detta isåfall?1 november, 2012 kl. 15:32 #250019kamikaze
DeltagareJag och brorsan bytte ut org Ecu mot Link G4 satte i lådan igen vred om och bilen startade utan problem. Så jag tror startspärren sitter i instrumentpanelen någonstans
Om det stämmer att spärren hänger ihop med ECU så borde ju alla som bytt till eftermarknadssprut behövt koda om nycklarna och det har jag aldrig hört talas om
1 november, 2012 kl. 16:51 #250028Gyver
DeltagareJag och brorsan bytte ut org Ecu mot Link G4 satte i lådan igen vred om och bilen startade utan problem. Så jag tror startspärren sitter i instrumentpanelen någonstans
Om det stämmer att spärren hänger ihop med ECU så borde ju alla som bytt till eftermarknadssprut behövt koda om nycklarna och det har jag aldrig hört talas om
Ja, det låter ju troligt:) Tack
1 november, 2012 kl. 17:20 #250018FeA
DeltagareJag har bytt ECU i min GT-00, bara att vrida på nyckeln och starta.
1 november, 2012 kl. 18:55 #250024t1hero
DeltagareHur mycket behöver en ECU i kringutrustning för att se ut som om den funkar? Jag hade en liten ful idé om att han en extra heloriginalECU kopplad till obd-porten. Eller är det något liknande du planerar göra?
1 november, 2012 kl. 20:25 #250029Gyver
DeltagareHur mycket behöver en ECU i kringutrustning för att se ut som om den funkar? Jag hade en liten ful idé om att han en extra heloriginalECU kopplad till obd-porten. Eller är det något liknande du planerar göra?
Nja, jag har väl ambitioner på att byta bil typ. Köpa en lågmilad type-r och flytta över motorn sinsemellan sen sälja vidare min 4-dörrars. Skulle va kul med ett vinterprojekt nästa år efter att man har sparat ihop lite extra budget för det.
1 november, 2012 kl. 20:34 #250023TomK
DeltagareAllt funkar på min newage iaf med Autronic SM4 ECU.
Misstänker att immobilizer sitter separat.1 november, 2012 kl. 22:43 #250022Torgan
DeltagareImobilizern sitter iaf på min -03 wrx i egen box som bla styr innerbelysingen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.