SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Flytta original ecu från en bil till en annan

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29438
    Gyver
    Deltagare

      Hej!:)

      Det gäller gc8, Ver5-6.

      Jag har en sti, säg att jag skulle vilja byta motorn mot en annans med samma årsmodell med typ ecutek eller originalmapp. Räcker det då med att själva motorn och kringutrustning som ecu’n är mappad för samt själva ecu-kortet byter plats mellan bilarna för att det skall funka bekymmersfritt?

      #250020
      Mumin
      Deltagare

        I teorin men jag skulle kollat mappen iaf. Dom är ju som sagt inviduell mappade och kan skilja.

        #250025
        Gyver
        Deltagare

          I teorin men jag skulle kollat mappen iaf. Dom är ju som sagt inviduell mappade och kan skilja.

          Ja du satt väl i en type-r motor i din gt-kombi?:)
          Men om man flyttar över motorn komplett med intercooler, filter och avgassystem mm så känns det som att man inte kan bli mer safe.
          Sålänge korten inte är låsta till resten av elsystemet på något sätt så har jag fått det svar jag vill ha 🙂

          #250021
          Mumin
          Deltagare

            Jo visst hinkade jag i en V6 type r motor samt Sti ic och sen mapp. Men om allt är exakt lika så bör det vara problem fritt . Ska du byta eller?

            #250026
            Gyver
            Deltagare

              Någon gång kanske 🙂

              #250030
              pettsun
              Deltagare

                kom i håg att vid byte av ECU’n så behövs troligen en inkodning av nycklarna.

                #250027
                Gyver
                Deltagare

                  kom i håg att vid byte av ECU’n så behövs troligen en inkodning av nycklarna.

                  Troligen?
                  Hur görs detta isåfall?

                  #250019
                  kamikaze
                  Deltagare

                    Jag och brorsan bytte ut org Ecu mot Link G4 satte i lådan igen vred om och bilen startade utan problem. Så jag tror startspärren sitter i instrumentpanelen någonstans

                    Om det stämmer att spärren hänger ihop med ECU så borde ju alla som bytt till eftermarknadssprut behövt koda om nycklarna och det har jag aldrig hört talas om

                    #250028
                    Gyver
                    Deltagare

                      Jag och brorsan bytte ut org Ecu mot Link G4 satte i lådan igen vred om och bilen startade utan problem. Så jag tror startspärren sitter i instrumentpanelen någonstans

                      Om det stämmer att spärren hänger ihop med ECU så borde ju alla som bytt till eftermarknadssprut behövt koda om nycklarna och det har jag aldrig hört talas om

                      Ja, det låter ju troligt:) Tack

                      #250018
                      FeA
                      Deltagare

                        Jag har bytt ECU i min GT-00, bara att vrida på nyckeln och starta.

                        #250024
                        t1hero
                        Deltagare

                          Hur mycket behöver en ECU i kringutrustning för att se ut som om den funkar? Jag hade en liten ful idé om att han en extra heloriginalECU kopplad till obd-porten. Eller är det något liknande du planerar göra?

                          #250029
                          Gyver
                          Deltagare

                            Hur mycket behöver en ECU i kringutrustning för att se ut som om den funkar? Jag hade en liten ful idé om att han en extra heloriginalECU kopplad till obd-porten. Eller är det något liknande du planerar göra?

                            Nja, jag har väl ambitioner på att byta bil typ. Köpa en lågmilad type-r och flytta över motorn sinsemellan sen sälja vidare min 4-dörrars. Skulle va kul med ett vinterprojekt nästa år efter att man har sparat ihop lite extra budget för det.

                            #250023
                            TomK
                            Deltagare

                              Allt funkar på min newage iaf med Autronic SM4 ECU.
                              Misstänker att immobilizer sitter separat.

                              #250022
                              Torgan
                              Deltagare

                                Imobilizern sitter iaf på min -03 wrx i egen box som bla styr innerbelysingen.

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.