› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motor Haveri
- Detta ämne har 5 svar, 1,362 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
Robban_Sde.
-
FörfattareInlägg
-
30 maj, 2005 kl. 18:24 #2946
Robban_Sde
DeltagareJultomten kom tidigt till mig i år 🙁
Lämnade in Bilen på en av 5 firmor i sverige som installerar Unichip
Jag hade redan ett Unichip då jag kom till firman och det visade sig att det inte var det rätta chippet men Ägaren trodde endå att det gick.
så jag lämnade mitt nummer och bad han ringa om det var några frågor eller om det blev dyrare än väntat, efter 5 timmar så hör han av sig. med skärrad röst säger han att motorn knackar hemskt.jag lånar en bil och åker ut för att lyssna själv, efter att några bekanta har lyssnat så verkar det vara 2:ans cylinder ”klånkandet” kommer ifrån *suck* han som höll på med bilen förklarade att han inte hade fått chippet att funka så han körde 3 repor på bromsbänken och efter första så upptänkte han att laddtrycket dalade efter 4000rpm så han provade igen och då gick det bra, på 3:e och sista turen så varvade han 6500rpm och på vägen ner i ungefär 3000rmp så började det klonka.
han yrkade på att detta hände med orginal styrbox och ungefär 1 bars laddtryck, jag förstår fortfarande inte vad han hade på bromsbänken att göra om han inte lyckats installera chippet, vad ska man tro om detta? är det bara att slanta upp och stå för en renovering själv eller ska man börja kriga med dom?
/Robban
30 maj, 2005 kl. 18:32 #55709SecretAgentMan
DeltagareHar bilen gått länge, och utan problem som den var – så luktar det spikning på bänken av någon anledning – det saboterar vevlager…och för att det skall ha gått så kvickt rör det sig om gedigen spikning med.
Men det är svårt att ta strid, helt klart finns ju alltid risken att något går snett, men det låter lite väl osannolikt.
Är det en seriös firma torde det väl finnas någon form av försäkring, prata med killen, och se vad som går att göra.
/J
30 maj, 2005 kl. 18:37 #55711Robban_Sde
DeltagareBilen har gått 12000mil, problemfritt
det enda som satt på bilen var open neck downpipe, 3 tums avgas med racekat, öppet luftfilter och FMIC, En dawes satt också monterat/Robban
30 maj, 2005 kl. 18:44 #55710SecretAgentMan
Deltagare..japp, förutsatt att den gått utan problem i den konfigurationer så kan man lugnt anta att något hänt hos firman – eller att det bara handlar om ett olyckligt sammanträffande.
Iofs är du inte i något guldläge, allt du gjort är att be om motorproblem faktiskt – öppet filter har aldrig varit någon hit för luftmassemätare (ni som tvivlar, sök på det), och fmic:en kyler betydligt bättre än tmic:en, och dawesen ger bra sting på spoolen.
😀
Kort sagt, om det har kunnat spikat och haft sig, så har du gjort det mesta för att locka fram det. 😉
Vad är det för årsmodell, och har den gått helt standard runt sprutet, inget fippel med unichip eller något annat innan nu?
Men prata med firman till att börja med.
/J
30 maj, 2005 kl. 18:53 #55712Robban_Sde
DeltagareDet är en GT -97 eller det var 😛
Inget är gjort på bilen innan jag tog över.
Ska ta och kolla med dom vad som säger om deras försäkring!
Det verkar ju som om dom försöker slingra sig, med tanke på att dom inte hade nånting att göra på bromsbänken om dom inte lyckats installera chippet/Robban
7 juni, 2005 kl. 09:56 #55713Robban_Sde
DeltagareDet visade sig att det var ramlagren som gav upp, någon som vet vad detta kan bero på?
/Robban
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.