› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Info om 6 petad låda
- Detta ämne har 17 svar, 1,883 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2012 kl. 00:06 #29485
.zip
DeltagareJa tiden är kommer då en v-låde byte är ett måste.
Har haft dålig koll på 6 växlade lådor och vad som gäller och vad som måste bytas gentemot årsmodell. Allt om DCCD vet jag om, så det är enbart lådan jag behöver info om. Bilen som gäller är en GC8.*Vad är skillnaden mellan 6 växlade lådor från bugeye/blobeye/hawkeye?
*Måste det bytas lika mkt oavsett vilken låda man väljer, eller är det besvärligare med en låda från 06-07?
*Själv föredrar jag 5vxl vs 6vxl, så vad går det lös på att enbart förstärka 1-3:an växel på org. låda? Länk?10 november, 2012 kl. 07:45 #250241TomK
DeltagareKänna som om det är läge för en FAQ tråd om att konvertera GC8 till 6 petad.
Jag är dock ej rätt person för det då jag har dålig koll på GC8 i allmänhet.Men kunskapen finns heltklart och frågan kommer upp ofta.
10 november, 2012 kl. 09:42 #250238goffemannen
Deltagaresom TomK skriver så har denna fråga varit uppe flera gånger. Sök lite så kommer du hitta info om vad som behövs bytas. Vad som behövs bytas beror på va du har för bil och vilken låda du ska sätta dit.
Jag själv med min Type R V5 så behövde jag kardanaxel,spakställ,bakdiff,bakre drivaxlar när ja bytte till en Euro/UK 2006 dccd låda. Fick även bygga om lådan vid framdiffen för att kunna montera orginal drivaxlar.
Från såhär
till såhär
Delar som behövs för det.
http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6409&cat=0&sub=0&sec=0&var=0&dc=&gen=http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6385&cat=0&sub=0&sec=0&var=0&dc=&gen=
http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6384&cat=0&sub=0&sec=0&var=0&dc=&gen=
Vilken 6vxl låda man ska ha är också en sak man behöver fundera lite på. De olika lådorna har ju olika utväxling. De finns ju med och utan dccd också. Min låda ja har t.ex gör att min bil får en teoretisk toppfart på ca 320km/h vid 7500rpm. Den har lite längre steg mellan växlarna än vad min original låda hade. Men GC8 sti lådan är ju mer tätstegad än en 5vxl GT/WRX låda.
Jag är dock nöjd med min låda även om det säkert hade varit bättre att ha en låda från en 2004-2005(tror jag) den har lite lägre toppfart och är lite lite tätare mellan växlarna.
Jämfört med min gamla original låda så har jag nu 140km/h vid 3200rmp på högsta växeln när jag innan bara hade 100km/h. Vid 100km/h med nya lådan så har jag ca 2400-2500prm på 6an. Jämför man samma växel på båda, t.ex 5an så ligger den nya lådan ca 200rpm lägre än original lådan.
Det betyder att jag har en låda med nästan samma utväxling som original plus att ja har en 6e växel som överväxel vid landsvägskörning.
10 november, 2012 kl. 14:19 #250233Turbovin
DeltagareGällande DCCD så har lådorna från 2006 alltid en grundförspänning i centerdiffen så de kan inte bli 100% bakhjulsdrivna som de tidigare kan bli i vissa situationer. Även fördelningen ändrades till 41/59 från 35/65.
Verkar tydligen va vanligt att synkringarna går ner sig på de tidiga 6-petade lådorna också om man läser på Scoobynet.
Utväxlingar finns ju lite olika, JDM Sti är mest surrig men har nog tätast steg.
10 november, 2012 kl. 15:27 #250231.zip
DeltagareJo jag vet att det finns massor av info om 6 vxl lådor, men alla verkar ha olika uppfattningar om det är ett måste att byta bakdiff eller inte. Likaså om man åker på att köpa nya fälgar pga annan bultcirkel etc.
Den info som inte finns är vilken låda från vilken årsmodell som är bäst att satsa på, vilket goffemannen svarade på 🙂Ingen som sitter på länkar för att enbart förstärka org. låda med bättre drev? Kommer iofs kosta mer, men jag får behålla lådan.
10 november, 2012 kl. 15:37 #250242TomK
DeltagareJo jag vet att det finns massor av info om 6 vxl lådor, men alla verkar ha olika uppfattningar om det är ett måste att byta bakdiff eller inte. Likaså om man åker på att köpa nya fälgar pga annan bultcirkel etc.
Den info som inte finns är vilken låda från vilken årsmodell som är bäst att satsa på, vilket goffemannen svarade på 🙂Ingen som sitter på länkar för att enbart förstärka org. låda med bättre drev? Kommer iofs kosta mer, men jag får behålla lådan.
Scoobyclinic säljer en rätt vass drevsats.
10 november, 2012 kl. 15:37 #250234Turbovin
Deltagarehttp://www.scoobyclinic.com har en drevsats som verkar hålla bättre än PPG mfl iaf. Men tror aldrig den kommer hålla lika bra som en 6-pet. Den lådan väger ju trots allt 30 kg mer så det säger ju lite om konstruktionen. Men det beror väl på hur mycket effekt/vrid du har tänkt dig.
10 november, 2012 kl. 16:55 #250230Nikke McRae
DeltagareUpp till och med STI 2004 sitter det 5×100 hubbar. Sedan blev det 5×114,5 och grövre drivaxlar. Drivaxlarna blev även hane/hane.
Så köper man en låda från 2005 och framåt får man bygga om som Goffemannen säger.Kardan och spakställ måste man köpa till för att passa, eftersom den sexväxlade lådan är längre.
Har för mig att alla europalådor upp till 2004 fungerar med GT’ns bakdiff.
Men är man ändå igång och river tycker jag att man ska ta med bakdiff (R180) och axlar+hubbar. Då slipper man de gamla glidoken och får STI ok istället.Jag kan rekommendera en JDM-låda om man inte kör för mycket motorväg.
Ruskigt tät och lagom att köra landsväg med. Maxhastighet 240km/h.
2800 rpm vid 100km/h. En JDM V8 har DCCD (2003-2004) eller JDM V9 (2005).För att få DCCD att fungera finns det eftermarknads grejer typ DCCD pro, orginal styrning är för krångligt att få ihop.
10 november, 2012 kl. 17:43 #250243kleinis
DeltagareJo jag vet att det finns massor av info om 6 vxl lådor, men alla verkar ha olika uppfattningar om det är ett måste att byta bakdiff eller inte. Likaså om man åker på att köpa nya fälgar pga annan bultcirkel etc.
Den info som inte finns är vilken låda från vilken årsmodell som är bäst att satsa på, vilket goffemannen svarade på 🙂Ingen som sitter på länkar för att enbart förstärka org. låda med bättre drev? Kommer iofs kosta mer, men jag får behålla lådan.
ett litet tips kardan är kortare på 6 växlade och då tror alla att man måste byta bakdiff och allt som du säger. lägg några tusen på att göra om kardan så du har den 6 växlade kardanen fram och sedan svetsar/balanserar ihop den med den gamla så slipper du allt i bakvagnen 😉 vist det kostar lite men vad kostar det inte att byta hela bakvagnen och fälgar mm 🙂
10 november, 2012 kl. 18:38 #250236Koffe
KeymasterNu tänker jag inte byta låda på min WRX -03, men om jag skulle det, vad krävs då?
Är bakvagnen samma lika som GT förutom oken? (enligt Nikkes post ovan har GT glidok. WRX har 2-kolvs).
/K10 november, 2012 kl. 22:22 #250235Turbovin
DeltagareFast, vill man verkligen åka med obromsad öppen R160 diff bak om man byt till en DCCD-låda som driver mer bak t.ex? Jag tycker nog R180 är värt varenda öre så man får lamelldiff om man inte haft det innan.
10 november, 2012 kl. 22:36 #250232.zip
DeltagareDCCD går för min del då det enbart är en överskattad leksak, iaf enligt mitt tycke :p
Ingen som känner sig manad att skriva en komplett FAQ som kan klistras? d—0.o—b11 november, 2012 kl. 12:36 #250244pettsun
DeltagareVilka lådor har hane/hona till drivaxlarna? Skiljer endast längden på kardan eller är det annan medbringare?
11 november, 2012 kl. 12:39 #250239goffemannen
DeltagareJag är inte säker men jag tror det är så att -05 är det hane och 06- är det hona. Men som sagt det går ju att bygga om.
11 november, 2012 kl. 13:22 #250237Christian S
DeltagareSkiljer endast längden på kardan eller är det annan medbringare?
det är längden då dom 6 växlade lådorna är längre/större
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.