- Detta ämne har 25 svar, 3,154 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2012 kl. 16:18 #29500WoojenDeltagare
Tjenare, i förrgår blev jag ägare till en Impreza Type-Ra 555 ifrån 97. Bilder: http://www.garaget.org/?car=311944
Kan väll ta å börja presentera mig själv för er alla i Klubben, Heter Robin och kommer ifrån ett ställe kallat Kungsbacka som ligger ca 3 mil söder om Sveriges framsida (Göteborg)
Har mer eller mindre hålt på med Nissan sedan jag höll min första mejsel 😛 men har ny brutit tränden å skaffat mig en Subaru å hade tänkt gå all in för Time attack serien nästa säsong 🙂Hur som helst med ny bil, boxermotor och nytt märke så tillkommer där ju en del fråketecken osv!
Tänkte rada upp några första frågor!Hur är oljekylningen på dessa maskiner?
Vevlager lika kinkiga som på nissan?
Hade tänkt att Xenonkonvertera vad för lampor sitter där?Tänkte slänga på oljetemp/oljetrycks mätare och undrar då i samma veva vart jag kan köpa passande adapter vid oljefiltret man kopplar in dessa 2 mätare?
(antar det är så du gör på subaru också?)Vilka oljor gillar ej20 motorerna??
Typiska saker som rasar vid inspirerad körning?
Maskinen är ju nybyggd med Smidda prylar (eftermarknads) märkt att många skriver smidd motor med standard STI sakerna?Kommer säkert dyka upp en del nya frågor med tiden men hade tänkt börja med detta:)
Mvh Robin
12 november, 2012 kl. 17:01 #250358AnderssonDeltagareVälkommen!
Oljekylare rekomenderas och adapter med termostat. Finns hos Street Performance i GBG så kan du åka dit och titta där finns mycke mer 😉12 november, 2012 kl. 17:03 #250371JohanLofgrenDeltagareVälkommen till ett riktigt bra forum! Riktigt fin type-r du skaffat!
5w-50 brukar de flesta säga att man ska köra på, finns många trådar angående oljor i diffar,växellåda och maskin 🙂12 november, 2012 kl. 17:10 #250359Christian SDeltagareVälkommen.
Kul med en “göteborgare” till.jasså det blev den, såg den på blocket och den värkar shysst.
Hur är oljekylningen på dessa maskiner?
är väll sådär, sticker iväg lite om man ligger och pressar hårt på bana
Vevlager lika kinkiga som på nissan?
finns dom som lyckats rasa dom medans det håller hur bra som hellst för dom allra flesta
Hade tänkt att Xenonkonvertera vad för lampor sitter där?
sitter H4, kör med det på min och har det både på hel och halvljuset
Tänkte slänga på oljetemp/oljetrycks mätare och undrar då i samma veva vart jag kan köpa passande adapter vid oljefiltret man kopplar in dessa 2 mätare?
(antar det är så du gör på subaru också?)det behövs inte, oljetemp givaren sätter du vid 3ans cylinder (sitter ett täcklock där som man tar bort) och oljetrycks givaren sätter du istället för orginalet
Vilka oljor gillar ej20 motorerna??
jag kör med CASTROL TWS MOTORSPORT 10W60
Typiska saker som rasar vid inspirerad körning?
är väll ingenting som brukar rasa direkt, dom är ju byggda för att användasd—0.o—b
Maskinen är ju nybyggd med Smidda prylar (eftermarknads) märkt att många skriver smidd motor med standard STI sakerna?
sitter ju smidda grejer standard på STI
12 november, 2012 kl. 20:08 #250372WoojenDeltagareTack allesammans och tack för svaren!
Ja det är alltid härligt med fler i samma regioner!
Antar det var dig Christian S jag PMade på Garaget angående Dccd styrningen 🙂
Hur som helst:
Den där “stapeln” där alla lägen står markerade den ända som lyser är ju “0”an längst ner å den blinkar.
Farligt att köra när det är så? samt vad ska man ta å göra åt de? hur driver den nu när jag kör med den blinkandes?Mvh Robin
12 november, 2012 kl. 20:24 #250360Christian SDeltagareja det va mig du skickade pm till.
som sagt blinkar den så är det något som är fel med styrningen till dccd.
kollat en så enkel sak som att kontaktstycket till lådan är kopplad?
den driver väll precis som när den funkar och man har den i öppet läge, dvs 35% fram och 65% bak.12 november, 2012 kl. 20:41 #250373WoojenDeltagareja det va mig du skickade pm till.
som sagt blinkar den så är det något som är fel med styrningen till dccd.
kollat en så enkel sak som att kontaktstycket till lådan är kopplad?
den driver väll precis som när den funkar och man har den i öppet läge, dvs 35% fram och 65% bak.Okej det tackar man för! Hehe är väll bara att börja felsöka! har faktiskt inte kollat något alls på det! Skulle kanske behöva en lektion eller 2 nu när man är ny i subaru träsket 😮
Hållt på en hel del med Skyline GT-R ATESSA styrning men det verkar vara helt annat än Subarus system 🙂
När du säger styrningen är det då som ett eget system som endast styr till Dccdn? typ en Styrenhet som en ECU till motorn?
12 november, 2012 kl. 20:46 #250361Christian SDeltagareNär du säger styrningen är det då som ett eget system som endast styr till Dccdn? typ en Styrenhet som en ECU till motorn?
ja det är som ett eget system men ligger inbäddat i övriga kablaget i bilen.
ja det finns en styrenhet till dccd:n, sitter uppe under ratten har jag för min.har bara kört subaru i ca 3,5 år, innan va det bara volvo som gällde;)
12 november, 2012 kl. 20:58 #250374WoojenDeltagareja det är som ett eget system men ligger inbäddat i övriga kablaget i bilen.
ja det finns en styrenhet till dccd:n, sitter uppe under ratten har jag för min.har bara kört subaru i ca 3,5 år, innan va det bara volvo som gällde;)
Ofasen då är jag med :), bara att börja leta efter kontakter som inte är där dom ska då samt mäta på sladdarna antar jag tills man hittar boven i dramat d—0.o—b
Vart i göteborg håller du hus då? Många Subaruåkare omkring götet från klubben eller?
Hehe alla har vi väll varit 18 å gillat volvo 😉
12 november, 2012 kl. 21:07 #250362Christian SDeltagarebor i frölunda.
ja det finns en del i och runt om gbg.
har som sagt bara haft volvo innan och jobbar på volvo torslanda sedan 98, va 20 när jag började där 😉13 november, 2012 kl. 16:30 #250375WoojenDeltagareDök upp en till lite fråga nu, jag har twinscroll turbos på min kärra va? EJ20 JDM versionen?
Mvh
13 november, 2012 kl. 16:41 #250363Christian SDeltagarenopp det är det inte.
13 november, 2012 kl. 16:49 #250376WoojenDeltagareOfase, då blev genast marknaden av snurror mycket större hehe 🙂
Småsugen på Tomeis M8265 turbo kit vad tror du om körbarheten i den snurran?
Annars andra turbos som är lagom för 450-500 kusar? (gärna ganska så bolt on)
🙂13 november, 2012 kl. 17:28 #250366TomKDeltagareOfase, då blev genast marknaden av snurror mycket större hehe 🙂
Småsugen på Tomeis M8265 turbo kit vad tror du om körbarheten i den snurran?
Annars andra turbos som är lagom för 450-500 kusar? (gärna ganska så bolt on)
🙂Tomeis nya snurror har väl varit sådär för folk.
Tydligen ganska seg spoolade.Tips är att kolla in Scoobyclinics billet serie alt lateralperformance billet agg.
13 november, 2012 kl. 17:41 #250368JoakimgabrielssonDeltagareJag har en tomei arms 7-serien. Har aldrig upplevt ett värre lagg i någon bil. Går säkert att finjustera men kan inte rekommendera denna. Men du kan få köpa min om du skiter i det. Bor i örgryte:) När jag köpte turbon så var bilen i flärd med att sättas ihop och det var lite småbrådis så köpte den lite i farten. tråkigt såhär i efterhand.
Jag kör Subba men ärligt talat är det 10 ggr fräckare med en 940 gr h i skogen än en tråkig gr n subba:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.