- Detta ämne har 8 svar, 1,486 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av t1hero.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2012 kl. 16:43 #29520t1heroDeltagare
Jag har någon beläggning på vindrutan som gör den mjölkig innan defrostern värmt rutan.
Har provat med Tsprit men det går inte bort, några tips?
Det är ett ojämnt skikt, man ser var vintrutetorkarna går etc.
15 november, 2012 kl. 18:26 #250677Simon.xDeltagareHar du behandlat rutan med glastec medel ?
//Simon
15 november, 2012 kl. 20:22 #250671t1heroDeltagareNej, borde jag det?
Har bara haft bilen några månader och vet inte vad föregående ägare tagit sig för.
EDIT: det såg dyrt ut.
15 november, 2012 kl. 21:18 #250673GyverDeltagareNu vet jag inte vad glastec är men antar att det är en form av typ “nanobehandling” för glaset för att stöta bort vatten. Kan tänka mig att tidigare ägare gjort någon sådan och det utfördes på fel sätt. När rutor blir mjölkiga som du beskriver det så sker det annars oftast av instängd fukt och det kan i regel bara ske på isolerglas som har fått punka. Använd ingen t-sprit eller liknande för att försöka få bort den mjölkiga beläggningen för det kommer inte funka, enda sättet att få bort det eller nästintill är genom att polera. OK’s rosaröda polerkräm på burk och en oscillerande polermaskin samt mycket tålamod är enligt min erfarenhet det enda som funkar på glas. Inget jag rekomenderar egentligen till någon som inte gjort det förut men det ger resultat iallafall sålänge man inte kör på samma ställe förlänge och “bränner” fast.
Bäst är nog att du lämnar in den till en bilglasfirma och får den bytt, brukar gå på ca ett par tusen kronor beroende på försäkring.[Edit] kollade upp glastec och ser att det är precis samma produkt som jag har arbetat med, den som gjorde jobbet körde säkert ut bilen i direkt solljus efteråt och polerade säkert inte in den tillräckligt bra.
16 november, 2012 kl. 14:35 #250675pettsunDeltagareKöp ny ruta. skär lös den gammla, skär lös gammla limfogen från bilen, lägg primer på nya rutan, läggen en lagom limmfog (2 komponents rutlim), ta hjälp av en vän och lyft på rutan, klart. Gjort på dryga timmen.
Om du har försäkring så är det billigare att bara lämna in bilen på firma och betala självrisken.
16 november, 2012 kl. 18:00 #250674GyverDeltagareKöp ny ruta. skär lös den gammla, skär lös gammla limfogen från bilen, lägg primer på nya rutan, läggen en lagom limmfog (2 komponents rutlim), ta hjälp av en vän och lyft på rutan, klart. Gjort på dryga timmen.
Om du har försäkring så är det billigare att bara lämna in bilen på firma och betala självrisken.
Vet du riskerna med att rekomendera en amatör att byta ruta själv?
Det finns många säkerhetsaspekter involverade i att byta ruta på en bil som en person utan brancherfarenhet sällan kan uppfylla.
Krocksäkerheten i en frontalkrock kan i stort sett bli obefintlig om rutan inte är helt korrekt utbytt. Rutan kan släppa runt ramen av trycket från airbagen som löses ut och då finns det inget som stödjer airbagen och personen får ratten i bröstkorgen.Förresten så är det en minst sagt en fördel att ha primer på rutramen också, EFTER att ramen antingen har ca 2mm hög limfog kvar samt minst 15mm svart primer eller limrester i bredd kvar runt hela ramen. Den genomskinnliga “primära” primern fäster inte tillräckligt på ren plåt eller lack. + att du måste rugga upp eventuell lack också med scotchbrite. Samt att rutorna man köper från tillverkare har en silikonbeläggning runt kanterna som man måste gnugga bort också. M.m…
16 november, 2012 kl. 18:47 #250670ManorDeltagareVi behöver nog inte överdriva genom att säga att enda sättet att få bort en glasbehandling är i princip att byta rutan… Polering av rutan, som någon nämnde, fungerar…men i så fall varsamt.
I steg 1 testa med:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=11316 november, 2012 kl. 18:59 #250676pettsunDeltagareOm man har tummen mitt i handen kanske det är en dålig idee att byta en ruta.
Nu vet jag ju inte vad trådskaparen har för erfarenhet bilar.
Men att byta en vindruta är inte ett svårt jobb. Läser man på lite hur man gör och använder rätt material så borde inte de vara några problemnu beskrev jag kanske inte specifikt alla steg av ett rutbyte utan lite mer kort fattat.
16 november, 2012 kl. 20:21 #250672t1heroDeltagareTack alla!
Nu vet jag ju inte vad trådskaparen har för erfarenhet bilar.
Jag har erfarenhet nog att inte hoppa i för djupt vatten, rutbyte lämnar jag till yrkesmän.
Men polering tror jag kan vara värt ett försök.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.