SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor "Surge" Teknisk info.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29563
    dj_pelle
    Deltagare

      Hallå ungdommar!

      Jag har funderat lite på det här med surge.. Jag vet vad det innebär och ungefär varför det uppkommer men har sökt lite mer ingående info på nätet om det med dåligt resultat. Ngn som vet var man kan läsa om det. Svenska el engelska kvittar.

      Hur beräknas flöde/mängd o tryck?
      Om man får surge med en tex orginalturbo , vad är det som gör det möjligt att plocka dit en större och ändå inte få samma resultat med surge?..Är det lutfmängd vs tryck som skapar surge el är det flöde vs tryck? Så att en störresnurra ger mer mäng vid samma tryck?.. Jag kan vara helt ute o cyckla men det är ju därför jag frågar..

      Eller kanske ngn här i klubben som kan skriva ner lite info..Jag vet att några här är rent jävulskt duktiga på våra motorer och tekniken runt.

      #250965
      Fricke.w
      Deltagare

        De här har vi diskutrat en gång vet ja, ta och sök på forumet, så kanske du hittar de 🙂
        Men har vell att göra med över lapp på kammar, varv kontra tryck att göra har jag för mig, motorn kan inte, hinner inte med att svälja trycket/luft mängden som turbon vill bjuda på, och studsar tillbaks mot luft strömen och impeler.
        Är inte super insat på hella händelse förlopet, och dom relevanta formlerna på ämnet.

        MVH

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.