› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vilka bromsbelägg till WRX 2005?
- Detta ämne har 5 svar, 3,035 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 12 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
4 december, 2012 kl. 10:30 #29604
zanoii
DeltagareJag har en USA-importerad 2005 WRX Wagon AT och behöver nya belägg till frambromsarna rätt snabbt då jag har fått en tid för bromsbyte på torsdag. Ska byta både skivor och belägg men har köpt skivor redan. Tänkte beställa över nätet men nu när det blev bråttom går det ju snabbare om man lyckas hitta i butik.
Har i dagsläget större krav på budget än prestanda så vanliga belägg duger fint.
Servicemanualen för bilen säger ”Pad dimensions: 117,8 x 50,5 x 11,0 mm”.
Kollar Mekonomen. De har två alternativ:
Artikelnr: 02-MDB1416 – Bromsbeläggsats fram 119.2×62.0/70.5×14.5 mm, för Sumitomo system Fabr. Mintex (573 kr)
Artikelnr: 02-MDB2592 – Bromsbeläggsats fram för Brembo system Fabr. Mintex L = 131.55 mm, B = 77.20 mm , Tjl = 15.00 mm (559 kr)Inga av de dimensionerna stämmer ju överens med vad servicemanualen säger.
Kollar mister-auto.se där jag hade tänkt beställa ifrån:
Bromsbeläggssats, skivbroms BREMBO – Ref: P 56 025.
Bredd [mm]119
Höjd [mm]62
Höjd [mm]70,1
Tjocklek [mm.]14,5
Bredd [mm]119,2
Höjd [mm]71
Höjd [mm]61,6De måtten stämmer ju inte heller! Lurigt.
1: Vad är det för system på min bil egentligen?
2: Vilka produkter passar?
3: Behöver jag köpa något mer? Ska som sagt byta både skivor och belägg.4 december, 2012 kl. 14:45 #251184zanoii
DeltagareSvarar mig själv.
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=37_284&products_id=1560 ger samma produkt som den översta från Mekonomen (Mintex mbd1416) för ”Impreza Turbo 98-05”.
10 december, 2012 kl. 08:31 #251185zanoii
DeltagareRisken är ju att det är 2 kolvs glidok på din USA bil (tror det sitter sånt skit på dom) och dom du har letat upp på Mekonomen och Scoobyworld är för 4 kolvs oken som sitter på europa och japanbilar.
Yes, tvåkolvs glidok var det tydligen. Just det problemet löste sig ändå, men då har två nya frågor uppstått istället:
1: Skiljer sig även bakbromsarna?
2: Hur mycket arbete är det att byta till fyrkolvsoken som sitter på europeiska bilar? Dvs hur mycket utöver det uppenbara (ok och belägg) måste bytas? Tänker att det skulle underlätta framtida service samt att det låter på formuleringen ovan som att de är bättre?Ursäkta nybörjarfrågorna.. 🙂
10 december, 2012 kl. 10:37 #251186zanoii
DeltagareSuper! Tack för tipsen!
Vi bytte aldrig belägg fram då de inte var så slitna alls. Skivorna byttes däremot mot skivor som tillhört en UK-bil och de såg exakt lika ut.
Beläggen bak måste däremot bytas upptäckte vi (det var mao den slitagevarnaren som hördes). Dumt att inte kolla vilka belägg som är slitna innan man hissar upp bilen men har inte så bra tillgång till garage/mekplats tyvärr.
4 mars, 2013 kl. 12:06 #251187zanoii
DeltagareKom på att jag borde uppdatera tråden med resultat. Har hållit koll på bildelsbasen mfl efter begagnade STi-bromsar men det är dåligt med det. Folk verkar inte kvadda sina STi:er tillräckligt mycket. 😉 Vanliga ”EU-bromsar” är det gott om men jag tycker inte riktigt prisbilden motiverar ett byte, så jag inriktade mig på att bara byta beläggen tills vidare.
Det tog några vändor att få det rätt (pga att jag var klantig och beställde fel belägg) men å andra sidan har jag lärt mig en hel del på kuppen och byter numera belägg på 20 minuter. 😉
Och for the record: Rätt belägg (bak) är tex Mintex MDB2577.
Nu: Besiktningsdags!
4 mars, 2013 kl. 17:04 #251183Christian S
Deltagarefinns endel på ebay, här ett frambroms kit.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.