SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Vilka bromsbelägg till WRX 2005?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29604
    zanoii
    Deltagare

      Jag har en USA-importerad 2005 WRX Wagon AT och behöver nya belägg till frambromsarna rätt snabbt då jag har fått en tid för bromsbyte på torsdag. Ska byta både skivor och belägg men har köpt skivor redan. Tänkte beställa över nätet men nu när det blev bråttom går det ju snabbare om man lyckas hitta i butik.

      Har i dagsläget större krav på budget än prestanda så vanliga belägg duger fint.

      Servicemanualen för bilen säger ”Pad dimensions: 117,8 x 50,5 x 11,0 mm”.

      Kollar Mekonomen. De har två alternativ:
      Artikelnr: 02-MDB1416 – Bromsbeläggsats fram 119.2×62.0/70.5×14.5 mm, för Sumitomo system Fabr. Mintex (573 kr)
      Artikelnr: 02-MDB2592 – Bromsbeläggsats fram för Brembo system Fabr. Mintex L = 131.55 mm, B = 77.20 mm , Tjl = 15.00 mm (559 kr)

      Inga av de dimensionerna stämmer ju överens med vad servicemanualen säger.

      Kollar mister-auto.se där jag hade tänkt beställa ifrån:
      Bromsbeläggssats, skivbroms BREMBO – Ref: P 56 025.
      Bredd [mm]119
      Höjd [mm]62
      Höjd [mm]70,1
      Tjocklek [mm.]14,5
      Bredd [mm]119,2
      Höjd [mm]71
      Höjd [mm]61,6

      De måtten stämmer ju inte heller! Lurigt.

      1: Vad är det för system på min bil egentligen?
      2: Vilka produkter passar?
      3: Behöver jag köpa något mer? Ska som sagt byta både skivor och belägg.

      #251184
      zanoii
      Deltagare

        Svarar mig själv.

        http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=37_284&products_id=1560 ger samma produkt som den översta från Mekonomen (Mintex mbd1416) för ”Impreza Turbo 98-05”.

        #251185
        zanoii
        Deltagare

          Risken är ju att det är 2 kolvs glidok på din USA bil (tror det sitter sånt skit på dom) och dom du har letat upp på Mekonomen och Scoobyworld är för 4 kolvs oken som sitter på europa och japanbilar.

          Yes, tvåkolvs glidok var det tydligen. Just det problemet löste sig ändå, men då har två nya frågor uppstått istället:

          1: Skiljer sig även bakbromsarna?
          2: Hur mycket arbete är det att byta till fyrkolvsoken som sitter på europeiska bilar? Dvs hur mycket utöver det uppenbara (ok och belägg) måste bytas? Tänker att det skulle underlätta framtida service samt att det låter på formuleringen ovan som att de är bättre?

          Ursäkta nybörjarfrågorna.. 🙂

          #251186
          zanoii
          Deltagare

            Super! Tack för tipsen!

            Vi bytte aldrig belägg fram då de inte var så slitna alls. Skivorna byttes däremot mot skivor som tillhört en UK-bil och de såg exakt lika ut.

            Beläggen bak måste däremot bytas upptäckte vi (det var mao den slitagevarnaren som hördes). Dumt att inte kolla vilka belägg som är slitna innan man hissar upp bilen men har inte så bra tillgång till garage/mekplats tyvärr.

            #251187
            zanoii
            Deltagare

              Kom på att jag borde uppdatera tråden med resultat. Har hållit koll på bildelsbasen mfl efter begagnade STi-bromsar men det är dåligt med det. Folk verkar inte kvadda sina STi:er tillräckligt mycket. 😉 Vanliga ”EU-bromsar” är det gott om men jag tycker inte riktigt prisbilden motiverar ett byte, så jag inriktade mig på att bara byta beläggen tills vidare.

              Det tog några vändor att få det rätt (pga att jag var klantig och beställde fel belägg) men å andra sidan har jag lärt mig en hel del på kuppen och byter numera belägg på 20 minuter. 😉

              Och for the record: Rätt belägg (bak) är tex Mintex MDB2577.

              Nu: Besiktningsdags!

              #251183
              Christian S
              Deltagare
              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.