SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Med risk för flame… Ecutek 2?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2961
    backfeed
    Deltagare

      Hade tänkt trimma lite, har original allt förutom 3″ avgas från turbon med en racekat. Har inte tänkt ändra nånting mer, och vill slippa åka till Sthlm för att mappa (2 x 90 mil är för långt), så jag har väl två alternativ:

      1. Dawes device, men det råder väl inte bot på 1,2-laddspärren? Inte så stor poäng om jag ska ha 1,1-1,2 ladd – blir ju ingen som helst marginal och det kommer tuggas seriös laddspärr… 😀

      2. Ecutek 2, har jag förstått det rätt att det bara är en chip-trimning som inte kräver mappning och bara är att plugga i och gasa? Lyckas inte hitta någon uttömmande info om denna, någon som kan peka mig åt rätt håll?

      Har 0,9-1,0 bar ladd som det är nu, men skulle gärna ladda 1,1-1,2. Eller ja, vad som nu krävs för uppåt 250 hk som jag fått för mig att Ecutek 2 ska kunna fixa?

      #55759
      skytiskapilen
      Deltagare

        http://www.ecutek.com Hittade du verkligen inte info om detta? 😉

        /Andreas
        – OG –

        #55762
        down_the_drain
        Deltagare

          Tek 2 är en uppgraderad standard map. Lite högre ladd osv, men med marginalerna på sin sida. Är meningen att den skall kunna köras i nästan vilken bil som helst. Tek 3 är då en map som är anpassad direkt för din bil. Alltså nån vettig mappare har mappat just din bil under körning med dina uppgraderingar och speccar. Alltså går det att få ut lite mer kräm med Tek3.

          /Peter

          #55761
          p_ilis
          Deltagare

            Prisskillnaden mellan Tek2 och Tek3 är inte så stor heller.. 3-4 timmar för en erfaren mappare (t.ex. JRM) räcker säkert. Alltså ca. 2000 kronor.

            /Peter

            #55763
            backfeed
            Deltagare

              Faktiskt inte, jag kollade ecutek.com men hittade inget konkret av värde, jag menar, var är chipet här?

              http://ecutek.com/products/

              Här kan jag hitta det (”Original ’Unisia JECS’ ECU”):

              http://ecutek.com/tuning/aftermarket/

              men överallt annars på sidan verkar det bara babblas om programvara, vilket är aningen förvirrande. Jag menar, vad är det man ska ha? Ett nytt chip att plugga in istället för original-ECU:n, eller menar de att man bara programmerar om original-ECU:n med ProECU Tools, or what?

              Alltså, vad är Ecutek 2, ett fysiskt chip eller bara en omprogrammering av original-ECU:n? Samma med Ecutek 3?

              #55764
              backfeed
              Deltagare

                Dvs att man bara programmerar om original-ECU:n, inte att man byter till ett nytt chip?

                Alltså måste jag i så fall ändå åka iväg till JRM för att få det fixat? Jag hade hoppats att det skulle räcka med ett postorder-chip att bara plugga in och så var det klart…

                Alternativt kan man kanske köpa programvara och kabel att programmera om med, och fixa tag på Ecutek 2-mappen och lägga in den själv?

                #55765
                backfeed
                Deltagare

                  Problemet är inte prisskillnaden, det är att jag måste åka till Sthlm för att få det gjort, det blir 2×90 mil = jobbig och dyr resa det. Dessutom, ifall mappen skulle behöva ändras eller är felaktig, då måste jag åka 2×90 mil till varje gång. Hallejuliah, no thanks… 🙁

                  I slutändan skulle den faktiska prisskillnaden bli mycket högre än 2.000:-, det skulle landa på ca 2.000:- per resa dit + slitage + grov irritation i mitt huvud. 🙂

                  Eller så lär jag mig att mappa själv. Höhö. ”Ska man förstöra något man äger så är det bäst att göra det själv”. 😀

                  ”Note that ProECU Tools are purely for the experienced commercial tuner, and will not be supplied to individual enthusiasts or clubs.”

                  Ääääh, booooring! Vill jag sabba min egen bil är det mitt problem. 😀

                  #55755
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    ”TEK2” byggde tidigare på utbytessystem, ”postordergrejen” – du får en ny ecu, och skickar tillbaka din egen.

                    Alt. så skickar du ned din ecu, så ordnar de in ”TEK2”-mappen i din egen.

                    Eftersom det inte rör sig om specialmappning mot just din bil, utan en generell, lite försiktigare mappning så fungerar det, och det skall inte vara några problem med dina moddar (det enda som kan strula är laddtryckssvaj…men det är lätt löst med strats festoventil, eller en dawes).

                    🙂

                    TEK3 är samma sak egentligen, men skräddarsytt just efter hur din bil är moddad.

                    …det är bara frågan om justering av tabellerna i standardecun trots allt, inget hokuspokus alls.

                    /J

                    #55766
                    backfeed
                    Deltagare

                      Tackar SAM, nu blev det kristallklart! 🙂

                      Ett par frågor till dock, angående TEK2:

                      1. Höjs eller tas laddtryckspärren bort? Hoppas på det.
                      2. Vad blir max-ladd ungefär, 1.1-1.2? 1.0-1.1?

                      Lite laddtryckssvaj har jag redan nu, när det är svinkallt ute, så jag får väl som sagt om inte annat skaffa en Dawes om problemet blir värre av TEK2.

                      Men jag blir lite konfunderad över priset:

                      http://www.jrm-racing.se/index.php?show=2399_SWE&&page_anchor=http://www.jrm-racing.se/p2399/p_frame_framesetpage_swe.php

                      7.900:- för ”EcuTek Tek2 installation och programmering, tidsåtgång: 2-4 timmar”

                      Alltså, de laddar in TEK2-mappen i ECU:n via programvara på 2 minuter (som det står på Ecutek.com) och tar 7.900:- för det? Det är i så fall den mest extremt över-prissatta mjukvaruuppgradering jag någonsin hört talas om. Hade det varit ett nytt chip hade jag kunna förstå det lite bättre. 😮

                      Finns det någon annan i Sverige eller Utomrikesland man kan skicka chippet till för att få TEK2 månne?

                      #55756
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Du betalar ju egentligen för utvecklingen av produkten…inte för 2 minuters jobb – självklart höjs även spärren om de kör lite högre tryck (tror de laddar runt 1,2 bar).

                        Men jag skulle nog montera i en knocklink, en lämplig laddtrycksstyrning och åka med standardecu om det var frågan om en TEK2:a.

                        Skall sanningen fram märker man ingen större skillnad så länge laddtrycket inte kliver upp runt 1,5 bar i mellanregistret (observera att jag inte pratar om laddtrycket runt varvstopp… ;))…men då blir det till att mappa ordentligt (TEK3 eller tuffare grejer).

                        Från början var TEK2:an lite liknande en PPP-ecu (såldes av prodrive i deras engelska trimpaket), hyfsat standard men med lätt höjning av laddtrycket, inget extremt alls – och jag tror att den är tämligen lika även nuförtiden.

                        🙂

                        Dawes (har man pengar att bränna verkar apexis avc-r sjukt läcker :D), knocklink och 1,1 bar (och 98 oktan), eller *riktig* mappning är min rekommendation.

                        /J

                        #55767
                        backfeed
                        Deltagare

                          Tja, jo. Jag jobbar inom mjukvaruindustrin så egentligen borde jag väl inte höja ögonbrynen över priset med tanke på utvecklingskostnader, men det känns allmänt ovärt att betala så pass mycket för så pass lite. 🙂

                          Som du säger är förstås TEK3 betydligt bättre (och betydligt mer prisvärt), så jag får väl kontemplera över om en Sthlm-resa är värt tid och pengar.

                          Dawes och knock link låter intressant, det är förstås det mest prisvärda alternativet om jag inte ska ha TEK3, speciellt eftersom det går att montera och justera själv. En given fråga är då förstås vad som händer med laddspärren, den förbigås inte av Dawes utan jag måste hålla mig under 1,2 bar?

                          #55757
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Spärren går i vid 1,2 – håll trycket på 1,1 (det peakar ytterst lite med dawesen), skillnaden är gruvligt försumbar.

                            Knocklink och en BRA laddtrycksmätare är A och O dock. 🙂

                            /J

                            #55760
                            skytiskapilen
                            Deltagare

                              Info från hemsidan;

                              ”How is the ECU reprogrammed ?
                              To reprogram the ECU, the EcuTek programming interface is simply plugged into the diagnostic socket of the car. Any of the ECUs listed above can then be reprogrammed in under 2 minutes !

                              Unlike other ’chipping’ solutions, ProECU Tools, require no soldering and no physical access to the ECU – an altogether quicker, cleaner and more reliable method of tuning. Rather than spending time soldering and desoldering hair thin chip legs, the tuner’s time can now be spent more productively, with less time spent soldering and more time actually improving mapping of the customer’s car.

                              Once an effective map has been produced for a particular combination of modifications, further identically mapped ECUs may be rapidly produced. This is extremely useful for companies who wish to package a premapped ECU with their exhaust manifolds or turbo/FMIC kits.

                              Why Reprogram the Original ECU ?

                              Reprogramming the original ECU is by far the cleanest, safest and quickest way of correctly compensating for engine, induction and exhaust modifications. The maps in the standard ECU may be adjusted to cater for virtually any modifications that are likely to be made to a car.
                              Civilised features such as cold start and stable idle are all retained, whilst performance mapping begins from the (already extremly good) standard Subaru map rather than from a blank sheet of paper.
                              Risky boost clamps, bleed valves, boost controllers and piggy back modules may all be discarded and replaced by a pure and accurate mapping adjustment.
                              The safety features of the ECU are retained, such as sensor checks, fuel cut, boost cut, rev limit, speed limit and ’limp home’ mode, though they may be altered to suit the car and its modifications. E.g. if the ECU detects a problem (engine over-temperature or failed sensor), it is still in full control of boost pressure and is able to take evasive action to preserve the engine. This is in stark contrast to external controllers and piggy back modules that either take over control of engine functions, or fool the ECU about the state of its sensors.”

                              Seek and you will find

                              /Andreas
                              – OG –

                              #55768
                              backfeed
                              Deltagare

                                En given följdfråga: det sitter en Lamco laddtrycksmätare monterad ovanpå/till höger om ratten, får för mig att det är någon form av ”original” extratillbehör om jag minns rätt av vad förra ägaren sa, och jag undrar förstås om det är en bra mätare?

                                Har köpt mig en Dawes (och ska fixa KnockLink också) men det vore ju bra att veta om Lamco:n går att lita på när jag ska fjutta upp trycket…

                                Edit: Lamco:n verkar vara en bra mätare av vad jag läst på det världsomspännande nätet, så den får duga. I med Dawes, KnockLink och gaaaaaaas alltså. 😀

                                #55769
                                zOdi
                                Deltagare

                                  jag har ecutec2 + helt 3″ på min gt den laddar 1.15 med dom moddarna.
                                  Påståendet om att man inte märker nån skillnad är inte sant jag klockade min bil 0-160 med endast 3″ på 14.2 sek.
                                  efter ecutec2 gick samma intervall på 12.3, 2 sec förbättring…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.