- Detta ämne har 9 svar, 1,430 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av FiddeFuling.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2012 kl. 07:48 #29616FiddeFulingKeymaster
Lägger denna tråden här för att vet inte om detta gäller bara Imprezan.. Fritt fram att flytta på tråden om det behövs 😀
Jo.. jag upptäckte igår att bil fan slutar blåsa varmt i kupen när man stannar till, tex i en kö eller järnvägs korsning..
Men så fort man kör igen (över 30km/h) så blir det varm luft igen!!?? Fattar noll.. då det är kallt ute så har generator remmen börjat trilskas så jag hoppas att detta beror på det, dock känns det lite långsökt.
Är det någon som vart med om något liknande? Det är en Impreza GT 2000 jag har..
Mvh
\\ Mathias7 december, 2012 kl. 08:25 #251268Jim_sDeltagareSkulle tro att vattenpumpen börjar vara kass eller att du har dålig cirkulation i systemet pga något annat som t.ex skit. Du har inte märkt att tempen på motorn stiger när du står på tomgång?
7 december, 2012 kl. 09:52 #251264FiddeFulingKeymasterSkulle tro att vattenpumpen börjar vara kass eller att du har dålig cirkulation i systemet pga något annat som t.ex skit. Du har inte märkt att tempen på motorn stiger när du står på tomgång?
Hmm… Ne, motorn ligger stabilt i temp när man står still. Går vattenpumpen på samma rem som generatorn? för då kan det ju finnas ett samband med min gnälliga rem.. får kika på det 😀
7 december, 2012 kl. 10:07 #251269Jim_sDeltagareVattenpumpen drivs nog av kamremmen. Generatorremmen driver vad jag vet styrservon,generatorn och eventuellt AC-kompressorn om du har det.
Du har väl glykol i kylarsystemet? Tänkte så de inte har fryst.
7 december, 2012 kl. 12:27 #251265FiddeFulingKeymasterVattenpumpen drivs nog av kamremmen. Generatorremmen driver vad jag vet styrservon,generatorn och eventuellt AC-kompressorn om du har det.
Du har väl glykol i kylarsystemet? Tänkte så de inte har fryst.
Ok.
Jo då, men då hade väll motor tempen skenat, eller vart låg den med.. det är det jag tycker är så konstigt.. det blir bara kallt när man stannar till, och motor tempen är “normal” hela tiden… mycket underligt..:confused:
7 december, 2012 kl. 13:17 #251262MuminDeltagareTermoststen kanske inte öppnar fullt, luft i systemet? Kanske långsökt men lätt att kolla 😉 byt termostaten !
7 december, 2012 kl. 14:26 #251263FladricDeltagareOm kylsystemet är nytömt kan det ju vara luft, hade problem med det på min wrx men då blev den knappt varm när jag körde heller.. . Felet orsakas mest troligt av att vattenpumpen cirkulerar för dåligt på tomgång för att varmt vatten ska cirkulera in i värmepaketet 🙂
Vet att endel bmw-modeller, tex 740 har en extra eldriven cirkulationspump som startar när bilen står still för att få värmen in i värmepaketet men det var bara lite kuriosa 😀
7 december, 2012 kl. 17:29 #251266FiddeFulingKeymasterKan vara så att vattenpumpen sjunger på sista versen.. 🙁
Upptäckte idag på väg hem att det är varvtals beroende.. Vad har en orginal Impreza GT för tomgångs varv? nyligen bytt svänghjul så den ligger på ca 500varv vilket kanske är lite lågt?!
7 december, 2012 kl. 19:42 #251270IngvarDeltagareHej!
Luft i kylsystemet tippar jag också på.Annars – om det varit en diesel – min MY2010 – kollade idag. Minus 9 ute. La en termometer på golvet bakom min högerfot. När jag hade drygt 23 C i ögonhöjd hade c:a 7 C på golvet. Efter 30 minuters motorvägskörning i hyggligt tempo var det c:a 28C runt öronen och hela 17,5 C på golvet. Kupétemp ställd på 23,5 C, fläkthastighet 3 av 6, blås på vindruta och fötter.
Dieselmodellerna från o med 2010 har fått ett “förstärkt” kupevärmepaket.Som jag har parkeringsvärmare brukar blåa templampan slockna bara några minuter efter att jag börjat köra.
Vill man ha bra värme är det bästa bilvalet en halvgammal BMW. För att inte motorn skall sprängas p.g.a. igenisad vevhusventilation är vad jag hört rekommendationen om det är flera minusgrader ute att: Aldrig köra kortare sträckor än 10 mil, accelerera kraftigt, hålla höga varv på motorn och köra på så låga växlar som möjligt, bromsa ofta och kraftigt och därpå gasa på igen. Grabbens då 5 år gamla BMW sa kaplang – och tvärdog under kraftig ångbildning så hela nejden blev helt insvept i en Lützendimma… efter att han kört knappt 2 km en solig vinterdag för 2 år sedan – det var bortemot 18 minus – men ångmolnet som även fyllde kupén var varmt
7 december, 2012 kl. 20:33 #251267FiddeFulingKeymasterHej!
Luft i kylsystemet tippar jag också på.Annars – om det varit en diesel – min MY2010 – kollade idag. Minus 9 ute. La en termometer på golvet bakom min högerfot. När jag hade drygt 23 C i ögonhöjd hade c:a 7 C på golvet. Efter 30 minuters motorvägskörning i hyggligt tempo var det c:a 28C runt öronen och hela 17,5 C på golvet. Kupétemp ställd på 23,5 C, fläkthastighet 3 av 6, blås på vindruta och fötter.
Dieselmodellerna från o med 2010 har fått ett “förstärkt” kupevärmepaket.Som jag har parkeringsvärmare brukar blåa templampan slockna bara några minuter efter att jag börjat köra.
Vill man ha bra värme är det bästa bilvalet en halvgammal BMW. För att inte motorn skall sprängas p.g.a. igenisad vevhusventilation är vad jag hört rekommendationen om det är flera minusgrader ute att: Aldrig köra kortare sträckor än 10 mil, accelerera kraftigt, hålla höga varv på motorn och köra på så låga växlar som möjligt, bromsa ofta och kraftigt och därpå gasa på igen. Grabbens då 5 år gamla BMW sa kaplang – och tvärdog under kraftig ångbildning så hela nejden blev helt insvept i en Lützendimma… efter att han kört knappt 2 km en solig vinterdag för 2 år sedan – det var bortemot 18 minus – men ångmolnet som även fyllde kupén var varmt
Hmm, ja det ligger nog något i det. Har för kort sträcka till jobbet helt enkelt. Får klura på hur jag löser det. Tack för din medverkan d—0.o—b
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.