- Detta ämne har 7 svar, 2,156 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Anteln.
-
FörfattareInlägg
-
12 december, 2012 kl. 20:39 #29643Jimmy STI 2012Deltagare
Hej!
Hade några funderingar kring framvagns- eller snarare hjulinställning på min Subaru STI 2011.
Till att börja med:
1) Hur känslig är hjulinställningen(?) I snön idag körde jag upp på en mjukt rundad trottoarkant under snön när jag skulle svänga in till Ikeas parkeringshus med vänster framhjul. Då jag vände in 90 grader körde jag inte snabbt vid utan kanske 5-10 km/h. Frågan är ifall en sådan uppkörning på trottarkanten i denna hastighet kan påverka hjulinställningen eller det krävs högre hastigheter och smällar?
2) När det kommer till framvagsinställning är detta kanske inte rätt ord, utan såg att det numer kallades hjulinställning då det på vissa bilmodeller skulle justeras för alla fyra hjulen. Hur är det med en Subaru STI 2011 – är det en fyrhjulsinställning som gäller?
3) Vad är typiska symtom på felaktig hjulinställning förutom snett slitna däck?
4) Är det nått speciellt som gäller just för Subarun med 4-hjulsdrift gällande hjulinställning? Måste utföras av en Subaruverkstad eller av valfri däckfirma? Vad ska man tänka på när man väljer firma att utföra den?
5) Körde en del bana under sommaren och när vintern nu kom och vinterdäcken skulle på så var (primärt) framdäcken helt blankslitnas på insidan medan utsidan var mindre sliten. Normalt vid bankörning av dessa 4-hjuldrivna bilar, eller kan vara felaktig hjulinställning?
Tack på förhand!
Mvh
Jimmy12 december, 2012 kl. 21:49 #251491Simon.xDeltagareHej
1 Har du otur så kan du ha skadat framvagsinställning eller framvags delar men detta är inte så troligt, Om du inte märker nogot då du kör, Nu då det är snö så kan det va svårt att testa detta om du inte hittar ett större garage o testa detta i..
2 Om du nu har bara skadat fram vangnen så räcker det nog med en koll av fram, men med inte med sne slitna däck..Se över fälgen me
För att inte få följd skaror på andra delar längre fram..3 Bilen kan dra och kännas orolig i vissa svängar ex med i en höger sväng en i en vänster sväng Dvs mer åt ett håll. Sen kan den spåra men då krävs det nog en hel del till detta tror jag..
4 Det görs inte på däck firma utan på en bilverkstad om du nu behöver en 4 hjuls mätning.. Rec en som kan din bil model. Du kan ta en kontroll mätning sen om det behövs vet jag inte..
Detta går inte på nogon garanti eller ingår inte i STD service..
5 Vissa har mer camber/caster då dom kör på bana DVS olika setupps för vilken typ av bana man kör på.. Sen lite på hur man kör 😀
//Simon
12 december, 2012 kl. 22:10 #251486AnderssonDeltagare4) Går bra att göra på Euromaster, Däckia etc. dom har i datorn vad standardinställningen ska vara för just din bil. Sen om du vill ha någon annan vinkel på camber eller caster så får du det.
12 december, 2012 kl. 22:34 #251489Jimmy STI 2012DeltagareHej Simon!
Tack för snabbt svar.
Gällande 1. Körde jag ganska sakta upp med hela hjulet på rundad trottoarkant liknande den här typen men lite lägre som jag hittade när jag googlade:
tog inte alls på sidan av fälgen så inte ens en skråma på den. Men som sagt kanske då inte så troligt att slagit fel framvagsinställningen…?
Gällande övriga punkter kände jag inte av något direkt att den drog till höger eller vänster, men precis som du säger har jag bara kört i snö när jag körde hem.
Men förstår jag dig rätt är det primärt att den såfall drar åt nått håll eller känns orolig i kurvor om man fått fel framvagnsinställning? Man behöver inte vara uppmärksam på vibrationer och sådant, för inget vanligt symptom för felaktig just framvagnsinstälning, utan primärt att den såfall drar åt höger eller vänster?
Har du själv fått justerat detta nån gång på din bil? Vad tog dem för jobbet?
Mvh
JimmyHej
1 Har du otur så kan du ha skadat framvagsinställning eller framvags delar men detta är inte så troligt, Om du inte märker nogot då du kör, Nu då det är snö så kan det va svårt att testa detta om du inte hittar ett större garage o testa detta i..
2 Om du nu har bara skadat fram vangnen så räcker det nog med en koll av fram, men med inte med sne slitna däck..Se över fälgen me
För att inte få följd skaror på andra delar längre fram..3 Bilen kan dra och kännas orolig i vissa svängar ex med i en höger sväng en i en vänster sväng Dvs mer åt ett håll. Sen kan den spåra men då krävs det nog en hel del till detta tror jag..
4 Det görs inte på däck firma utan på en bilverkstad om du nu behöver en 4 hjuls mätning.. Rec en som kan din bil model. Du kan ta en kontroll mätning sen om det behövs vet jag inte..
Detta går inte på nogon garanti eller ingår inte i STD service..
5 Vissa har mer camber/caster då dom kör på bana DVS olika setupps för vilken typ av bana man kör på.. Sen lite på hur man kör 😀
//Simon
12 december, 2012 kl. 22:37 #251490Jimmy STI 2012DeltagareTjena Andersson!
Har du nångång fått justerat detta på din STI 08?
Vet att du kör ganska hårt på bana med din, nått som också påverkar hjulinställningen?
Hur gick det förresten med event här i södra regionen, vet du om det blir nått mer nu under vintern?
Mvh
Jimmy4) Går bra att göra på Euromaster, Däckia etc. dom har i datorn vad standardinställningen ska vara för just din bil. Sen om du vill ha någon annan vinkel på camber eller caster så får du det.
12 december, 2012 kl. 23:06 #251492Simon.xDeltagareHej Simon!
Tack för snabbt svar.
Gällande 1. Körde jag ganska sakta upp med hela hjulet på rundad trottoarkant liknande den här typen men lite lägre som jag hittade när jag googlade:
tog inte alls på sidan av fälgen så inte ens en skråma på den. Men som sagt kanske då inte så troligt att slagit fel framvagsinställningen…?
Gällande övriga punkter kände jag inte av något direkt att den drog till höger eller vänster, men precis som du säger har jag bara kört i snö när jag körde hem.
Men förstår jag dig rätt är det primärt att den såfall drar åt nått håll eller känns orolig i kurvor om man fått fel framvagnsinställning? Man behöver inte vara uppmärksam på vibrationer och sådant, för inget vanligt symptom för felaktig just framvagnsinstälning, utan primärt att den såfall drar åt höger eller vänster?
Har du själv fått justerat detta nån gång på din bil? Vad tog dem för jobbet?
Mvh
JimmyHej Jimmy
Nej jag har inte behövt det på min STI, Så pris kan jag inte svara på..
Har fixat det på en annan bil men det va ettag sedan på den va 4 mätning onödig..
Det ja menar att den kan vara lättare eller svårare svänga åt ett håll den sen att du märker att du måste jobba mera med styrningen.
Ex om du har kört mc och däcken inte spårar så kan man få detta fenomen.
Om det är nogon led eller bussning du har ju nämt tidigare att du märkte skilnad då du monterade vinter däcken, Detta bör du kolla upp om du nu har detta problem kvar.
//Simon
14 december, 2012 kl. 19:51 #251487AnderssonDeltagareJa 2ggr efter jag bytt till coilovers. Gjorde det på Euromaster kostade ungefär en tusing. Andra gången va onödig men kände jag ville va säker för du vet ju hur jag kör 😉
Väntade hela hösten på ett möte med Subaru Nordic som inte blev av så därför kunde jag inte planera in en träff i god tid så det får bli nåt efter Svenska Rallyt, kanske innan Elmia i påsk.
20 december, 2012 kl. 19:21 #251488AntelnDeltagareJag har justerat inställninngen på min STI -11 efter en grävling blev för närgången i runt 100km/h, kostade ungefär en tusing på den lokala däckverkstaden i Linköping.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.