- Detta ämne har 17 svar, 2,495 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2012 kl. 22:37 #29668adrenalinDeltagare
Tja!
Tänkte höra hur ni bär er åt när ni ska komma igång så fort som möjligt vid exempelvis ett race.
Själv vill jag inte “mörda” drivlinan utan brukar försöka slira, men ändå så lite som möjligt på kopplingen.. Brukar lukta lite efteråt, är det något man får stå ut med om man inte vill dumpa kopplingen eller bör man ta det lite mer försiktigt i så fall?Vad kostar det att byta koppling? Vad kostar det att byta det övriga som kan gå sönder om man istället dumpar kopplingen?
Dela gärna med er av hur ni gör!
Kör en Sti PPP -03
Mvh
19 december, 2012 kl. 23:50 #251716fjarDeltagareTja!
Tänkte höra hur ni bär er åt när ni ska komma igång så fort som möjligt vid exempelvis ett race.
Själv vill jag inte “mörda” drivlinan utan brukar försöka slira, men ändå så lite som möjligt på kopplingen.. Brukar lukta lite efteråt, är det något man får stå ut med om man inte vill dumpa kopplingen eller bör man ta det lite mer försiktigt i så fall?Vad kostar det att byta koppling? Vad kostar det att byta det övriga som kan gå sönder om man istället dumpar kopplingen?
Dela gärna med er av hur ni gör!
Kör en Sti PPP -03
Mvh
tjena hadde samma problem att det luktade det slutade med kopplingsras ja köpte en grupp N koppling från jrm för ca 8k och den har hållt hitils har du den 6 växlade lådan så bör den hållla
20 december, 2012 kl. 06:41 #251708AnderssonDeltagareDumpa kopplingen så länge du kör orginalkoppling, den slirar lite och då håller det. Köper du någon herrejösses koppling så mormor sväljer löständerna när du försöker smyga upp den då ska du undvika att dumpa kopplingen det är iaf min erfarenhet.
20 december, 2012 kl. 07:21 #251717TomKDeltagareSen är det viktigt att spänna upp drivlinan innan man drar iväg.
20 december, 2012 kl. 07:51 #251721SnilssonDeltagareSen är det viktigt att spänna upp drivlinan innan man drar iväg.
Vill du förklara det lite närmare? Spänna upp vad, hur?
20 december, 2012 kl. 08:15 #251710.zipDeltagareVill du förklara det lite närmare? Spänna upp vad, hur?
I med handbromsen och smyg fram lite lätt tills drivlinan är spänd. Ned med handbromsen och “do your thing”
Tapatalk @ GT-I9100
20 december, 2012 kl. 08:38 #251718TomKDeltagareI med handbromsen och smyg fram lite lätt tills drivlinan är spänd. Ned med handbromsen och “do your thing”
Tapatalk @ GT-I9100
Precis, men brukar hålla handbromsen i lite lätt spänn tills man släpper upp kopplingen.
Då undviker man att det smäller till i kardan och drivaxlar då det alltid finns ett litet glapp.20 december, 2012 kl. 13:52 #251714goffemannenDeltagarePrecis, men brukar hålla handbromsen i lite lätt spänn tills man släpper upp kopplingen.
Då undviker man att det smäller till i kardan och drivaxlar då det alltid finns ett litet glapp.Gör likadant. Sen 5000-6000rpm å sen dumpa kopplingen :). Skjuter på som fan även om det spekar lite mkt ibland.
/ David J – Superior Media
20 december, 2012 kl. 17:01 #251722SnilssonDeltagareAh, okej! Sånt är alltid bra att veta! d—0.o—b
20 december, 2012 kl. 17:32 #251723adrenalinDeltagareDumpa kopplingen så länge du kör orginalkoppling, den slirar lite och då håller det. Köper du någon herrejösses koppling så mormor sväljer löständerna när du försöker smyga upp den då ska du undvika att dumpa kopplingen det är iaf min erfarenhet.
Varför ska man dumpa kopplingen bara för att man kör med orginal?
20 december, 2012 kl. 17:57 #251724adrenalinDeltagareHan skrev ju det, för att den slirar lite och inte belastar drivlinan lika hårt som en eftermarknadskoppling som hugger direkt.
Okej är lite trött hehe.. då behöver man inte vara jätteorolig för att drivlinan ska gå itu med orginalkoppling alltså.
Dåso, då är det bara spänna upp drivlinan och dumpa då 😀
20 december, 2012 kl. 21:47 #251715goffemannenDeltagarei denna filmen kan du se mig göra 3 starter. Så får du ser hur det funkar.
tiderna för starterna. 02.34, 03.51 och 05.25.
första starten va nog den bästa. lagom varv och hjulspinn. I andra så va det liite lågt varv men funkade ändå bra. I sista starten så hade ja lite för högt varv så blev det för mycket hjulspinn.
jag har inte orginal koppling men en Exeedy steg 1 organisk koppling.
20 december, 2012 kl. 22:25 #251711TurbovinDeltagareJust ettans växel och drivaxlar, knutar och sådant ger väl sig sällan på en Impreza, framförallt 6-petat? Jag är inte så mekaniskt sympatisk utan dumpar bara. Det är roligare så 🙂
20 december, 2012 kl. 23:56 #251720esstiDeltagareJag brukar spänna upp drivlinan och har launchen inställd på 6700 och dumpar sedan bara. Då med vanliga gatdäck 235/40 -17 ,brukar funka fint så länge inte laddet är för högt 🙂
22 december, 2012 kl. 09:39 #251719IngvarDeltagareTill goffemannen:
Snygg video i sanning! Jag börjar inse finessen med avsågade avgasrör och guldfälgar… vi som kör standardbilar med modern dieselmotor har väl alla samma problem när vi sätter oss i en motsvarande med bensinmotor – man är inte först över korsningen när trafikljuset slår om till grönt…
Jag har ju problem med att jag somnar på väg hem från jobbet – den kritiska tiden verkar vara 25 minuter bakom ratten. Jag har löst det med att skaffa en espressomaskin i bilen. Ser nu att det finns andra lösningard—0.o—b
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.