En nippel har till synes självmant valt att gå av, och har igår kväll temporärt lagats med kontaktlim och lite ståltråd. Det jag undrar är vad nippeln är till för, här är två foton:
När den lossnade (den var nästan helt av innan jag petade på den, den hängde löst) så började tomgången rasa (för att det sugs in tjuvluft i motorn vilket innebär att det blir för låg bränsleblandning antar jag?).
Det enda jag kan sluta mig till är att den ansvarar för öppnande/stängande av dumpventilen, eller är jag helt ute och promenerar?
Måste antingen fixa den ordentligt med lödning/svetsning eller så måste jag väl byta ut hela prytteln… Undras vad det kommer kosta. 🙁
Japp det är dumpventilen.
Slangen som sitter på den nippeln går till insuget och är den som tar signal när dumpen ska öppna. Inte bra om det tar tjyvluft där. Går säkert att löda ihop eller köp en ny eftermarknads dito, som hålller bättre. 😉
Vad gäller tredjeparts-dump, finns det någon lämplig återcirkulerande som passar rakt på utan specialmontering? Verkar vara någon form av membran i originaldumpen, kanske bättre att skaffa en med kolv?
Har läst så många trådar om dumpar här på forumet ikväll/natt att ögonen börjat flimra, men det mesta handlar om atmosfäriska och en sån vill jag inte ha. 🙂