› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Skillnad mellan TY752VN1AB och TY752VN6AB ?!
- Detta ämne har 11 svar, 1,767 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
16 juni, 2005 kl. 13:54 #2972
Gustaf
DeltagareBåda växellådorna sägs ha suttit i en Impreza GT MY99 .. nån skillnad?
Isåfall vad?16 juni, 2005 kl. 14:01 #55826SecretAgentMan
DeltagareKommer båda från svenska (eller europeiska) turbomodeller är det samma-lika i alla fall, hittar inget som kan tala om exakt vad den sista siffran anger.
/J
16 juni, 2005 kl. 14:18 #55832Gustaf
DeltagareOk, ja båda ska komma från Europeiska GT’s…
Vad har ni i era bilar? En liten notis är att i VN6AB lådan jag har hemma sitter det en gängat bult i själva lådan för startmotorn ( den nedre).. men bilder jag sett på nätet så har det vart 2 hål, alltså ingen pinnbult i den nedre?! …
Men själva lådan ska vara lika ”stryktålig”… ?
16 juni, 2005 kl. 15:23 #55827SecretAgentMan
DeltagareAh…där har vi det, den med pinnbult är ”phase 1” – 98 och äldre, den med hål är ”phase 2” – 99 och 00. 🙂
Men de passar oavsett, det är lite skillnader invärtes, lite förbättringar runt synkringarna på ett par av växlarna i den senare. 🙂
De är lika halvdana båda två annars. 😀 Men är det en 99/00 som lådan skall monteras i, skulle jag ta den med två hål runt startmotorn. 🙂
…mest för att det skall vara så helt enkelt.
/J
16 juni, 2005 kl. 18:07 #55833Gustaf
Deltagareok, så det är enkla synkringar på vn6ab då? är det något jag kommer att märka utav? kommer jag kunna växla lika snabbt och ”hårt” ?
17 juni, 2005 kl. 06:23 #55828SecretAgentMan
DeltagareMed synkringar växlar man varken snabbt eller hårt. 😀 :+
Rent statistiskt skall de dubbla synkringarna (har för mig att det var 3/4 – kan kolla om det är av intresse) ge bättre, och mera stryktålig synkning än den äldre enkla lösningen…nu har jag bytt på 4:an ett par ggr i diverse lådor, då den verkar slitas hårt…
/J – dog-lover
17 juni, 2005 kl. 12:38 #55834Gustaf
Deltagareok, med andra ord kanske det inte är värt nån större möda att leta reda på en ny låda bara för det.. ?! MVH Gustaf
17 juni, 2005 kl. 12:39 #55829SecretAgentMan
DeltagareMest för att hålla bilen ”rätt” specad kan ju vara av intresse om bilen skall säljas senare…kan ju bli en glad överraskning för den senare ägaren.
/J
17 juni, 2005 kl. 12:54 #55835Gustaf
DeltagareLådan skall in i en Legacy så det är lite felspecat ändå =)
Det ända jag var orolig över var att lådan skulle vara mycket klenare än den nyare. Jag kör inte speciellt våldsamt och effekten kommer max att ligga runt 260hk på veven i sommar.
Ps. spelar det nån roll om jag kör med MY99-00 koppling? Hade tänkt plansvarva mitt svänghjul och montera en sådan…
MVH Gustaf
19 juni, 2005 kl. 10:04 #55836Gustaf
Deltagaredet tråkiga med det här forumet är att direkt man nämner något om en legacy som i stort sett är en längre impreza blir det knäpptyst…
22 juni, 2005 kl. 10:35 #55831Strat
DeltagareTitta vad jag snubblade över:
http://www.ravensblade-impreza.com/techdocs/trannychart/trannychart.pdf
22 juni, 2005 kl. 10:40 #55830SecretAgentMan
DeltagareFIN SKIT Strat! :7
Gustaf – Int’ behöver du ogga dig, du har väl fått lite svar, och kopplingarna upp till wrx:en är samma-lika skit alltihopa, mao passar en 99/00 GT på din legacy! 🙂
/J – har själv meckat en del växellåda och drivaxlar på en sådan tingest… *host* (tallfruns körning) *host*
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.