› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Välja kolvar och stakar
- Detta ämne har 13 svar, 1,549 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2013 kl. 21:10 #29731
emilboylarsson
DeltagareHallå! Håller på och ska köpa nya kolvar och stakar. Jag kör på etanol. Org. komp är väl 8:1 i ej20 och 75.0mm slag. Vad tror ni om att köra med samma komp och slag som org med nya grejerna. Tänkte köra med org borr. (92mm) och JE kolvar och Auto Verdi H-profil. Tidigare bromsad till 708ehp men jag siktar väl på en 600ehp kanske.
Resten av motorspec. är;
Precision 62/62 turbo
2.0l STI block
2200cc spridare
EMS 8860 styrsystem
MoW tändmodul
Bosch 044 bränslepump x2 från tank, x1 från catchtank. Allt är stålomspunnet
Aeroguip soppaledningar
Malpasi bränsleregulator
44mm TIAL wastegate
STI toppar
ARP bultade toppar
Special kamaxlar
Mirafrästa säten
Högflödes oljepump
Hårdare ventilfjädrarMed vänlig hälsning, Emil Boy Larsson
2 januari, 2013 kl. 21:29 #252228TomK
DeltagareSatt det inte en motor från Rigoli i den bilen?
2 januari, 2013 kl. 21:31 #252234emilboylarsson
DeltagareHar ett annat ej20 block som jag ska använda mig av. Köpte den rasad och gamla blocket är förstört.
2 januari, 2013 kl. 21:42 #252229TomK
DeltagareHar ett annat ej20 block som jag ska använda mig av. Köpte den rasad och gamla blocket är förstört.
Surt 🙁
Skaffa en 79mm vev så du strokar till 2.1L
3 januari, 2013 kl. 22:53 #252235emilboylarsson
DeltagareVad är det för skillnad på ej205 och ej207 förresten?
4 januari, 2013 kl. 06:18 #252230TomK
DeltagareVad är det för skillnad på ej205 och ej207 förresten?
EJ205 är open deck och 207 är semi closed
21 januari, 2013 kl. 16:34 #252236emilboylarsson
DeltagareHur mycket vågar jag ladda med min precision i en strokad ej20 (2.1l)med ej257 vev och smidda manley komponenter? Svagheten med den här motorn är ju blocket, resten av grejerna ska klara en hel del. Har setat och kollat och läst på google. Det verkar inte vara många som vågade ladda mer än max 1.6 bar med de blocken, dock med mindre turbos, bl.a. Gt30 osv.
21 januari, 2013 kl. 17:18 #252231TomK
DeltagareHur mycket vågar jag ladda med min precision i en strokad ej20 (2.1l)med ej257 vev och smidda manley komponenter? Svagheten med den här motorn är ju blocket, resten av grejerna ska klara en hel del. Har setat och kollat och läst på google. Det verkar inte vara många som vågade ladda mer än max 1.6 bar med de blocken, dock med mindre turbos, bl.a. Gt30 osv.
Är det ett EJ205 Eller 207?
21 januari, 2013 kl. 17:19 #252237emilboylarsson
Deltagare205, open deck
21 januari, 2013 kl. 17:25 #252232TomK
DeltagareVarför stoppa i det snikigaste blocket av dom alla när du har så fina grejer i övrigt?
Man får ju tänka på annat än bara laddtrycket då din 6262 flödar betydligt mer än tex ett VF agg vid samma laddtryck. Så det är cylinder trycket som är det intressanta.
Skulle nog begränsa mig rätt mycket när det gäller laddet med ett sånt block.
Runt 1.5 bar kanske.21 januari, 2013 kl. 17:38 #252233Gyver
DeltagareOm det är sladdens block så var det jag som byggde det. Skulle säga max 1,7bar/450hk på det blocket.
21 januari, 2013 kl. 17:57 #252238emilboylarsson
DeltagareStämmer bra det! Okej, tack så mycket!
21 januari, 2013 kl. 20:29 #252239emilboylarsson
DeltagareÄr det någon som har erfarenhet av Williams racing i UK? Han säljer nybyggda shortblocks. Ej20 closedeck strokade till 2,1l. Ej257 vev, Williams egna I-profil stålstakar, wössner kolvar , 11mm hp oljepump, acl lager. Mailade honom och han tyckte det lät som en passande botten för mig.
Mitt mål är att landa runt 500whp.25 januari, 2013 kl. 21:49 #252227Kvarnis
DeltagareHelt ok skulle jag säga, om du köper ett CDB och det sitter rätt prylar så liar det med Bhp utan problem så länge du inte får oil surge.
För time attack som kommer ex att krävas en torr sump för lr några motorras senare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.