SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Välja kolvar och stakar

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29731
    emilboylarsson
    Deltagare

      Hallå! Håller på och ska köpa nya kolvar och stakar. Jag kör på etanol. Org. komp är väl 8:1 i ej20 och 75.0mm slag. Vad tror ni om att köra med samma komp och slag som org med nya grejerna. Tänkte köra med org borr. (92mm) och JE kolvar och Auto Verdi H-profil. Tidigare bromsad till 708ehp men jag siktar väl på en 600ehp kanske.

      Resten av motorspec. är;
      Precision 62/62 turbo
      2.0l STI block
      2200cc spridare
      EMS 8860 styrsystem
      MoW tändmodul
      Bosch 044 bränslepump x2 från tank, x1 från catchtank. Allt är stålomspunnet
      Aeroguip soppaledningar
      Malpasi bränsleregulator
      44mm TIAL wastegate
      STI toppar
      ARP bultade toppar
      Special kamaxlar
      Mirafrästa säten
      Högflödes oljepump
      Hårdare ventilfjädrar

      Med vänlig hälsning, Emil Boy Larsson

      #252228
      TomK
      Deltagare

        Satt det inte en motor från Rigoli i den bilen?

        #252234
        emilboylarsson
        Deltagare

          Har ett annat ej20 block som jag ska använda mig av. Köpte den rasad och gamla blocket är förstört.

          #252229
          TomK
          Deltagare

            Har ett annat ej20 block som jag ska använda mig av. Köpte den rasad och gamla blocket är förstört.

            Surt 🙁

            Skaffa en 79mm vev så du strokar till 2.1L

            #252235
            emilboylarsson
            Deltagare

              Vad är det för skillnad på ej205 och ej207 förresten?

              #252230
              TomK
              Deltagare

                Vad är det för skillnad på ej205 och ej207 förresten?

                EJ205 är open deck och 207 är semi closed

                #252236
                emilboylarsson
                Deltagare

                  Hur mycket vågar jag ladda med min precision i en strokad ej20 (2.1l)med ej257 vev och smidda manley komponenter? Svagheten med den här motorn är ju blocket, resten av grejerna ska klara en hel del. Har setat och kollat och läst på google. Det verkar inte vara många som vågade ladda mer än max 1.6 bar med de blocken, dock med mindre turbos, bl.a. Gt30 osv.

                  #252231
                  TomK
                  Deltagare

                    Hur mycket vågar jag ladda med min precision i en strokad ej20 (2.1l)med ej257 vev och smidda manley komponenter? Svagheten med den här motorn är ju blocket, resten av grejerna ska klara en hel del. Har setat och kollat och läst på google. Det verkar inte vara många som vågade ladda mer än max 1.6 bar med de blocken, dock med mindre turbos, bl.a. Gt30 osv.

                    Är det ett EJ205 Eller 207?

                    #252237
                    emilboylarsson
                    Deltagare

                      205, open deck

                      #252232
                      TomK
                      Deltagare

                        Varför stoppa i det snikigaste blocket av dom alla när du har så fina grejer i övrigt?

                        Man får ju tänka på annat än bara laddtrycket då din 6262 flödar betydligt mer än tex ett VF agg vid samma laddtryck. Så det är cylinder trycket som är det intressanta.

                        Skulle nog begränsa mig rätt mycket när det gäller laddet med ett sånt block.
                        Runt 1.5 bar kanske.

                        #252233
                        Gyver
                        Deltagare

                          Om det är sladdens block så var det jag som byggde det. Skulle säga max 1,7bar/450hk på det blocket.

                          #252238
                          emilboylarsson
                          Deltagare

                            Stämmer bra det! Okej, tack så mycket!

                            #252239
                            emilboylarsson
                            Deltagare

                              Är det någon som har erfarenhet av Williams racing i UK? Han säljer nybyggda shortblocks. Ej20 closedeck strokade till 2,1l. Ej257 vev, Williams egna I-profil stålstakar, wössner kolvar , 11mm hp oljepump, acl lager. Mailade honom och han tyckte det lät som en passande botten för mig.
                              Mitt mål är att landa runt 500whp.

                              #252227
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Helt ok skulle jag säga, om du köper ett CDB och det sitter rätt prylar så liar det med Bhp utan problem så länge du inte får oil surge.

                                För time attack som kommer ex att krävas en torr sump för lr några motorras senare.

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.