SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motor spec ej205

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29738
    fiskman
    Deltagare

      .,,.

      #252322
      fiskman
      Deltagare

        ??

        #252327
        pettsun
        Deltagare

          byt spridare och kör e85 så borde det inte vara nå problem att nå dit mål

          #252318
          kleinis
          Deltagare

            Precis samma mål som jag har ! KUL

            jag skulle vilja lägga dit 2 saker som jag tycker fattas.

            vill du ha lite längre livslängd på vevstakslagrena och motorn så är en
            11 MM oljepump (eller större) att föredra då originalet (10mm) är oftast för liten
            Tyvärr kommer man då få plocka av kamremen vilket innebär en hel del jobb.

            sen behöver du en Bränsleregulator då du måste öka trycket lite.

            Jag kommer köra på detta
            Autronic SMC styrenhet
            11mm oljepump
            3 tum down pipe
            Vf36 Twin scroll
            3tum grenrör
            oljetråg som passar med grengöret
            Bränsleregulator
            K&N filter kitt
            warlbro pump 255 l
            3″avgas med racecat

            kommer troligtvis att köpa smidda stakar o kolvar nästa vecka även acl lager mm för en säker motor

            #252328
            pettsun
            Deltagare

              Ska du montera detta i originalmotor? Får man fråga vad detta kommer gå på, hur mycket det gör i effekt samt driftsäkerhet och om man måste lyfta ur motorn?

              Motorn måste ut och isär. Då får ingen effekt ökning.

              #252319
              kleinis
              Deltagare

                Ska du montera detta i originalmotor? Får man fråga vad detta kommer gå på, hur mycket det gör i effekt samt driftsäkerhet och om man måste lyfta ur motorn?

                japp det gamla ska ur förutom veven och sen i med nytt om du väntar någon vecka så kan du få exakta siffror i pm 😛

                vid ca 350 häst så har det hänt att stakar går av vilket aldrig slutar bra. så botten delen ska klara ca 700 hp vilket jag absolut inte kommer att att pressa ur nu. kommer lägga mig på 300-350hp min tanke är att om jag ändå ska byta packningar i hela motorn så ska man göra det seriöst för att förhindra onödiga ras.

                #252317
                TomK
                Deltagare

                  japp det gamla ska ur förutom veven och sen i med nytt om du väntar någon vecka så kan du få exakta siffror i pm 😛

                  vid ca 350 häst så har det hänt att stakar går av vilket aldrig slutar bra. så botten delen ska klara ca 700 hp vilket jag absolut inte kommer att att pressa ur nu. kommer lägga mig på 300-350hp min tanke är att om jag ändå ska byta packningar i hela motorn så ska man göra det seriöst för att förhindra onödiga ras.

                  Tyvärr så håller inte en EJ20 botten för några 700hk.
                  Även om man har smidda kolvar/stakar, billet vev mm mm så är open deck konstruktionen alldeles för klen. CDB är ett måste då man även behöver ladda på rätt ordentligt för 700hk.

                  2.35L CDB + toppar med vassa kammar + GT35 + E85 = WIN! d—0.o—b 😀

                  #252320
                  kleinis
                  Deltagare

                    Tyvärr så håller inte en EJ20 botten för några 700hk.
                    Även om man har smidda kolvar/stakar, billet vev mm mm så är open deck konstruktionen alldeles för klen. CDB är ett måste då man även behöver ladda på rätt ordentligt för 700hk.

                    2.35L CDB + toppar med vassa kammar + GT35 + E85 = WIN! d—0.o—b 😀

                    kommer inte försöka få ut dom hästarna vill ha stakar som inte går av då bilen kommer att gå på höga varv och förhoppningsvis mycket bana 🙂

                    hört att ej207 blocket ska hålla original ca 450 häst men det är CDB eller har jag helt fel ?

                    #252315
                    goffemannen
                    Deltagare

                      kommer inte försöka få ut dom hästarna vill ha stakar som inte går av då bilen kommer att gå på höga varv och förhoppningsvis mycket bana 🙂

                      hört att ej207 blocket ska hålla original ca 450 häst men det är CDB eller har jag helt fel ?

                      det är semi closed deck

                      #252313
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Om det är en EJ207 från en Newage ja, är det från en GC8 så är det open deck. Fast GC8:ans Ej207 tål ju inga 450 hk heller original.

                        #252316
                        goffemannen
                        Deltagare

                          Ja ja. Men de va ju de ja mena 🙂

                          / David J – Superior Media

                          #252321
                          kleinis
                          Deltagare

                            okej hitta dom siffrorna på nätet, man ska inte lita på allt som står så bättre o fråga 🙂

                            vad klarar EJ205 blocket va i ladd och hästar innan det tycker livet är jobbigt ?

                            #252323
                            fiskman
                            Deltagare

                              ,.,.

                              #252325
                              Gyver
                              Deltagare

                                Jo det kanske är svårt men man kan bygga en luftfilter låda och ha filtret i. Jag vill inte dra in en massa varm luft.

                                Ej205 gt och ej207 V5 -V6 är väl nästan exakt samma förutom topparna.

                                Någon som vet om man kan para ihop en ej207 scd block med V6-5 toppar?

                                Läste och såg en manual hur man modifierar spridarna så att de blir större ?

                                Vad rekommenderar ni för btr linjär eller progressiv ? Är det nödvändigt om man kör på bensin

                                Kolvarna är smidda på ej207 v5-6 också. Jag har själv nyligen monterat ett ej207 scd block tillsammans med mina v5 sti-toppar, funkar riktigt bra. Att kapa hatten på spridarna typ är ganska yxigt, vill man ha ett bra resultat på sina original 440cc spridare så kan man skicka dem till en firma såsom lateralperformance eller kanske någon svensk med erfarenhet för att få dem att flöda ca 750cc. Linjär btr är det enda jag kan tänka mig eftersom det skall mappas, har det själv iallafall, en Fuelab. Vet inte riktigt om det är nödvändigt ifall du inte vill maxxa ur originalspridarna lite. Jag ökade mitt grundtryck till typ 3,4 bar eller nåt för att mina 440cc inte skulle sätta stopp innan turbon.:)

                                #252324
                                fiskman
                                Deltagare

                                  .,.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.