› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motor spec ej205
- Detta ämne har 16 svar, 3,253 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
4 januari, 2013 kl. 08:43 #29738
fiskman
Deltagare.,,.
4 januari, 2013 kl. 13:52 #252322fiskman
Deltagare??
4 januari, 2013 kl. 14:36 #252327pettsun
Deltagarebyt spridare och kör e85 så borde det inte vara nå problem att nå dit mål
4 januari, 2013 kl. 14:45 #252318kleinis
DeltagarePrecis samma mål som jag har ! KUL
jag skulle vilja lägga dit 2 saker som jag tycker fattas.
vill du ha lite längre livslängd på vevstakslagrena och motorn så är en
11 MM oljepump (eller större) att föredra då originalet (10mm) är oftast för liten
Tyvärr kommer man då få plocka av kamremen vilket innebär en hel del jobb.sen behöver du en Bränsleregulator då du måste öka trycket lite.
Jag kommer köra på detta
Autronic SMC styrenhet
11mm oljepump
3 tum down pipe
Vf36 Twin scroll
3tum grenrör
oljetråg som passar med grengöret
Bränsleregulator
K&N filter kitt
warlbro pump 255 l
3″avgas med racecatkommer troligtvis att köpa smidda stakar o kolvar nästa vecka även acl lager mm för en säker motor
4 januari, 2013 kl. 16:52 #252328pettsun
DeltagareSka du montera detta i originalmotor? Får man fråga vad detta kommer gå på, hur mycket det gör i effekt samt driftsäkerhet och om man måste lyfta ur motorn?
Motorn måste ut och isär. Då får ingen effekt ökning.
4 januari, 2013 kl. 18:31 #252319kleinis
DeltagareSka du montera detta i originalmotor? Får man fråga vad detta kommer gå på, hur mycket det gör i effekt samt driftsäkerhet och om man måste lyfta ur motorn?
japp det gamla ska ur förutom veven och sen i med nytt om du väntar någon vecka så kan du få exakta siffror i pm 😛
vid ca 350 häst så har det hänt att stakar går av vilket aldrig slutar bra. så botten delen ska klara ca 700 hp vilket jag absolut inte kommer att att pressa ur nu. kommer lägga mig på 300-350hp min tanke är att om jag ändå ska byta packningar i hela motorn så ska man göra det seriöst för att förhindra onödiga ras.
4 januari, 2013 kl. 19:11 #252317TomK
Deltagarejapp det gamla ska ur förutom veven och sen i med nytt om du väntar någon vecka så kan du få exakta siffror i pm 😛
vid ca 350 häst så har det hänt att stakar går av vilket aldrig slutar bra. så botten delen ska klara ca 700 hp vilket jag absolut inte kommer att att pressa ur nu. kommer lägga mig på 300-350hp min tanke är att om jag ändå ska byta packningar i hela motorn så ska man göra det seriöst för att förhindra onödiga ras.
Tyvärr så håller inte en EJ20 botten för några 700hk.
Även om man har smidda kolvar/stakar, billet vev mm mm så är open deck konstruktionen alldeles för klen. CDB är ett måste då man även behöver ladda på rätt ordentligt för 700hk.2.35L CDB + toppar med vassa kammar + GT35 + E85 = WIN! d—0.o—b 😀
4 januari, 2013 kl. 20:49 #252320kleinis
DeltagareTyvärr så håller inte en EJ20 botten för några 700hk.
Även om man har smidda kolvar/stakar, billet vev mm mm så är open deck konstruktionen alldeles för klen. CDB är ett måste då man även behöver ladda på rätt ordentligt för 700hk.2.35L CDB + toppar med vassa kammar + GT35 + E85 = WIN! d—0.o—b 😀
kommer inte försöka få ut dom hästarna vill ha stakar som inte går av då bilen kommer att gå på höga varv och förhoppningsvis mycket bana 🙂
hört att ej207 blocket ska hålla original ca 450 häst men det är CDB eller har jag helt fel ?
4 januari, 2013 kl. 21:28 #252315goffemannen
Deltagarekommer inte försöka få ut dom hästarna vill ha stakar som inte går av då bilen kommer att gå på höga varv och förhoppningsvis mycket bana 🙂
hört att ej207 blocket ska hålla original ca 450 häst men det är CDB eller har jag helt fel ?
det är semi closed deck
4 januari, 2013 kl. 21:55 #252313Turbovin
DeltagareOm det är en EJ207 från en Newage ja, är det från en GC8 så är det open deck. Fast GC8:ans Ej207 tål ju inga 450 hk heller original.
4 januari, 2013 kl. 21:56 #252316goffemannen
DeltagareJa ja. Men de va ju de ja mena 🙂
/ David J – Superior Media
4 januari, 2013 kl. 22:10 #252321kleinis
Deltagareokej hitta dom siffrorna på nätet, man ska inte lita på allt som står så bättre o fråga 🙂
vad klarar EJ205 blocket va i ladd och hästar innan det tycker livet är jobbigt ?
5 januari, 2013 kl. 10:54 #252323fiskman
Deltagare,.,.
5 januari, 2013 kl. 14:50 #252325Gyver
DeltagareJo det kanske är svårt men man kan bygga en luftfilter låda och ha filtret i. Jag vill inte dra in en massa varm luft.
Ej205 gt och ej207 V5 -V6 är väl nästan exakt samma förutom topparna.
Någon som vet om man kan para ihop en ej207 scd block med V6-5 toppar?
Läste och såg en manual hur man modifierar spridarna så att de blir större ?
Vad rekommenderar ni för btr linjär eller progressiv ? Är det nödvändigt om man kör på bensin
Kolvarna är smidda på ej207 v5-6 också. Jag har själv nyligen monterat ett ej207 scd block tillsammans med mina v5 sti-toppar, funkar riktigt bra. Att kapa hatten på spridarna typ är ganska yxigt, vill man ha ett bra resultat på sina original 440cc spridare så kan man skicka dem till en firma såsom lateralperformance eller kanske någon svensk med erfarenhet för att få dem att flöda ca 750cc. Linjär btr är det enda jag kan tänka mig eftersom det skall mappas, har det själv iallafall, en Fuelab. Vet inte riktigt om det är nödvändigt ifall du inte vill maxxa ur originalspridarna lite. Jag ökade mitt grundtryck till typ 3,4 bar eller nåt för att mina 440cc inte skulle sätta stopp innan turbon.:)
5 januari, 2013 kl. 23:11 #252324fiskman
Deltagare.,.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.