› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kolvbyte STi -06, vad rekommenderas?
- Detta ämne har 9 svar, 1,207 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
TypeR.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2013 kl. 23:06 #29757
997GT3
DeltagareVar och kikade på en STi PSE3 -06 i förmiddags, blev såklart kär och köpte den direkt 😀
Bilen har gått 6400 mil, toppskick och steg1 trimmad hos JRM. Tyvärr har den originalkolvar vilket oroar mig, så därför tänkte jag ta steget och byta dessa så snart som möjligt. Tills dess får jag vara väldigt lätt på gasen :p
Nu behöver jag lite tips och råd på vad jag behöver förutom kolvar, vad som kan vara bra att byta samtidigt och vad man mer behöver köpa (packningar osv).
Sett att många beställer från utlandet, vilken sida är bäst och billigast när det gäller motordelar? Såg nånstans på forumet att något företag i Usa skickade till Sverige och även skrev ner värdet på paketen så man skulle slippa tull?
Jag skulle även vara tacksam om tips på vem som skulle vilja åta sig ett sånt här jobb? Vilken firma är bra samtidigt som dom inte gör ett alldeles för stort hål i plånboken? Fick prisförslag från en större firma på 60 000kr för kolvbyte (delar+jobb) men tycker att detta är orimligt? Kolvar + övrigt material kan inte kosta mer än 25 000, så ca 35 000 för enbart jobbet tycker jag låter väldigt mkt?
Ge mig tips och råd! 🙂
Bild på bilen!
5 januari, 2013 kl. 23:58 #252449997GT3
DeltagareByt vevstakar är du ändå är igång, dom är inte så bra på 2,5 heller.
Ja det är klart, Eagle stakar ska vara billiga och palla hyfsat med effekt har jag läst, så det kan man ju slänga i samtidigt 🙂
Tanken med denna bil är att det ska vara en pålitlig bruksbil med lagom effekt, alltså behöver jag inte några extrema grejer..
6 januari, 2013 kl. 01:35 #252444Turbovin
DeltagareÖverväg möjligheten att köpa ett färdigbyggt block från USA eller England istället. Tror vi pratar samma pengar som att bygga om ditt befintliga och troligen bättre kvalitet om du handlar av nån boxerspecialist.
6 januari, 2013 kl. 08:27 #252446Patrick P931
DeltagareAtt byta i förebyggande syfte verkar väldigt ambitiöst. 😉
Kör med den som den är då man aldrig vet om/när den rasar, den kan lika gärna hålla i 10,000 mil till.
🙂
Patrick6 januari, 2013 kl. 09:58 #252450997GT3
DeltagareAmbitiöst kanske, men tråkigt å står där nånstans långt hemifrån med en rasad kolv 😀
Var kan man köpa ett färdigbyggt block? Kan man undgå tullen om man bestället från Usa? Förmodligen inte med tanke på storleken men ändå.
6 januari, 2013 kl. 12:00 #252443kamikaze
DeltagareJag köpte block av Alan på http://enginetuner.co.uk/home.htm och är väldigt nöjd
6 januari, 2013 kl. 12:01 #252448Joakimgabrielsson
DeltagareJag köpte mina grejor på realstreetperformance.com. Där går man igenom steg för steg vad som behövs och sen får man paketpriser. Tog 2 dagar i frakt! Mer än halva priset mot sverige, och även billigare än UK.
Fin bil! Har ett kolfiberscoop till den som du kan få för en 500-hunka btw.6 januari, 2013 kl. 17:46 #252445Turbovin
DeltagareHar också vart i kontakt med Enginetuner i UK, han verkar seriös och har fått bra omdömen. Fick pris på typ 35000 på en closed deck 2.1:a senast jag kollade så gissar på att en smidd EJ257 är ngt billigare eller ungefär samma pengar. Rallispec.com har ju fått rätt okej omdömen på deras block men frakten på en motor från USA verkar va rätt hög + tull och moms som sagt.
6 januari, 2013 kl. 20:27 #252451997GT3
DeltagareKanske är vettigare att köra motorn som den är nu och sedan köpa ett helt block ifall raset är framme?
För priset på delar verkar vara minst 15k från USA + kostnaden för arbetet på 30-40k…
6 januari, 2013 kl. 21:04 #252447TypeR
DeltagareYou might want to have a chat with Kev at scoobyclinic.com as welld—0.o—b
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.