SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddtryck och fuelcut

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29867
    Dash
    Deltagare

      Jag blev för en tid sedan med Impreza, en GF8 -99.

      Det sitter pysventil (spy inte galla nu, den satt där vid köpet) monterad. Utan att jag pillat på denna ventil så laddade bilen ca 1.45 bar i 4an och 5an, ca 1.25-1.3 i övriga växlar.

      Denna är monterad utav första ägaren (jag är den tredje) och ”mittenägaren” hade inte rört denna ventil. Han hade kört ca 5k mil med bilen (den har nu rullat drygt 21k mil) utan några som helst problem.

      Av vad jag hittat på internet så skall detta vara snäppet till omöjligt utan att ha pillat i bilens programvara då den bör få för lite soppa vid 1.45 bars ladd.

      Kan det vara så att programvaran till bilen är modifierad?

      Jag kör med ventilen stängd tills vidare, bilen laddar nu rätt så exakt 1 bar i alla växlar och är märkbart tröttare.

      Värt att nämna är att bilen i övrigt är helt orörd, jag gjorde vid köpet en stor service (motorolja, vxl-olja, diffolja, oljefilter, luftfilter, soppafilter, tändstift) och allting verkade fullt normalt.

      Hur går jag vidare i mitt sökande? Finns det någon form av test jag kan genomföra för att ta reda på bilens programvara?

      Kanske har någon här kännedom om bilen? Det är en röd kombi med regnr GYD683

      Tack på förhand!

      /Max

      #253341
      matte555
      Deltagare

        något måste vara gjort, min gt 99a slog i fuel cut strax före 1,2 bar på 4an å 5an med 3″ och dawes device..

        #253339
        Mumin
        Deltagare

          Kan ju vara mappad men att dom låtit ventilen suttit kvar. Men kolla om det finns någon ECUtec box eller liknade vid orginal motorboxen. Sitter på passagerar sidan under mattan.

          #253345
          pettsun
          Deltagare

            Är du helt säker att din laddtrycks mätare fungerar?
            Annars måste den vara mappad eller liknande då du kan ladda så mycket utan fulecut. Fick fulecut dirket på min förra GT om jag vred upp pysventilen så bilen laddade 1.2bar.
            Låna eller köp en bredbandslambda så du kan hålla koll att den inte går för snålt, justera sedan in pysvetilen.
            En knocklink kan också vara bra att ha 😛

            #253348
            Dash
            Deltagare

              Jag hittade en liten box nere vid ECUn, Superchip ABC är den märkt med. Googlade lite och verkar vara en en liten pryl som tar bort säkerhetsfunktionerna som medgör att jag mer eller mindre kan ladda tills jag rasar mina kolvar.

              Nää, pysventil och detta lilla chip får åka.

              Lika bra att investera i en riktig mappning.

              3″ modell tyst och mappning på 95 oktan. Låter 250hk (eller kanske ännu mer med ny soppapump) med bättre register och mindre risk för ras rimligt?

              #253336
              .zip
              Deltagare

                Nää, pysventil och detta lilla chip får åka.

                Det gör du rätt i. Det finns inget gott i dessa ”super chip”

                3″ modell tyst och mappning på 95 oktan.

                Varför inte mappa på 98? Mindre knackningar och några hästar mer.

                Tapatalk @ GT-i9100

                #253349
                Dash
                Deltagare

                  Det blir en del mil varje år, gör en del att tanka 50 öre billigare. Ska man plåga bilen (iskörning och dyl) så kan man ju slänga i 98 för att vara på den säkra sidan.

                  Hur stor skillnad är det egentligen? Jag har fått för mig att skillnaden inte är så enorm som alla förespråkar?

                  Hur mycket mer kan man ställa upp tändning med 98 jämfört med 95? Vi kan ju sätta det i perspektiv genom att prata hästkrafter…

                  #253337
                  .zip
                  Deltagare

                    Det finns nog ingen jämförelse mellan 95 och 98 då alla väljer minst 98. Vill minnas att v-power gav 35hk mer än 98 på en org. STi.

                    Är du rädd om 50 öringar så bör du överväga om en mappning är värt. Även om du skulle köra 3000 mil/år så blir det bara 1500:- extra. Dessutom finns det tester som visar att bilar förbränner mindre bränsle ju högre oktan det är.

                    Tapatalk @ GT-i9100

                    #253343
                    knotan
                    Deltagare

                      får jasg kæpa detta superchipet av dej.

                      vet någon om

                      #253338
                      .zip
                      Deltagare

                        får jasg kæpa detta superchipet av dej.

                        vet någon om

                        Ska du göra allt detta så kommer du inte långt med ett s.k superchip 🙂

                        Tapatalk @ GT-i9100

                        #253344
                        knotan
                        Deltagare

                          hade inte tänkt ladda så värst mycket mer än orignal, å orignal turbon sitter kvar så sen får jag se hur det lirar i bänken…

                          ska man ladda runt eler strax under ett bar kanske man inte ens når orginal FC??

                          ska ha bilen som dragbil för ett släp på 1400 kg så vill bara ha lite mer vrid, avgaset är mest för ljudets skull å sen så vill jag slippa köra v-power som jag gör i dagsläget, därav e85 för ekonomins skull…

                          #253346
                          J_Erixzzon
                          Deltagare

                            Det är väl inte mer ekonomiskt att åka på etanol? bilen kommer ju att dra mer på etanol. Man kör väl bara på det för det är ett kallare bränsle för att kunna plocka ut mer effekt?
                            Så är väl ingen ide att konvertera om bilen om du verkligen inte ska trimma den? 🙂

                            #253340
                            Christian S
                            Deltagare

                              Det är väl inte mer ekonomiskt att åka på etanol? bilen kommer ju att dra mer på etanol. Man kör väl bara på det för det är ett kallare bränsle för att kunna plocka ut mer effekt?
                              Så är väl ingen ide att konvertera om bilen om du verkligen inte ska trimma den? 🙂

                              jo det blir billigare iom att prisskillnade imellan v-power eller 98 för den delen mot E85 är såpass stor så blir det billigare trots att den drar mer.
                              jag räknade lite snabbt på det förra året innan jag mappade om min och jag tjänar ca 2kr/mil på att köra på E85 jämfört mot v-power som jag körde på innan.

                              #253347
                              J_Erixzzon
                              Deltagare

                                Jaha, ja då är det ju skillnad i längden. Fel av mig då 🙂

                                #253342
                                knotan
                                Deltagare

                                  Mm instämmer. Jag sparade 3 kr/mil i min förra gt. Dessutom gick den bättre…. Sen slipper man leta efter Shell när man är ut å åker iom alla har e85 idag….

                                  Max runt ett bar med std turbo sa Tony på ag.s som ska hjälpa mej med justering å bänkning… Frågan är om jag klarar mej med det utan fc ?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.