SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Trimma ej 25 från grunden

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29897
    folie
    Deltagare

      Hej.

      HAr en STI 2008. Tror motorn är på väg att rasa då den börjat knacka/ticka som fan. Det började med att det köändes som om det saknades minst 150 hk.

      Nu till min fråga. Om man vill trimma motorn från början, vad ska man ha då?

      Funkar det med en orignalblock med riktiga stakar och kolvar? hur länge orkar orginal turbon?

      Vad är det mer man bör byta ut när man endå håller på+?

      #253499
      iron m///
      Deltagare

        Byt allt. Lager kolvar stakar bultar sprut… Och gå inte över 500whp för då ger blocket upp…. Kostar å trimma alla bilar.

        Jag har lagt många timmar på bygga cdb ej257 nu och hoppas de håller bättre. Lägger du dig på 450hk i motorn har du en rolig bil 🙂 så stakar kolvar lager å ecutek så kanske du är nöjd …. Men är du trim galen bygg redigt från början!!!

        Mvh

        #253504
        Zlasher
        Deltagare

          Den kommer rasa så småning om.
          Kasst från början och håller väl inte igentligen för 300 hk orginal.
          Oftast är det ringlandet som går.
          Orginal turbo klarar upp till 360 hk.
          Nytt avgas, kallare stift, ny soppa pump och ecutek så har du 360 hk.
          Vissa säger att nya stin har fått mindre spridare än tidigare modeller.
          Och därför får du ”bara” 330hk utan större spridare.
          Makes no sense dock, mer effekt men mindre spridare? än tidigare modeller.
          Vissa sidor säger att denna modellen har 625 CC spridare.
          Medan andra påstår att de har 425 CC.
          Vad som är sant eller myt vet jag inte.
          Ska man köra E85 är nog spridar byte ett måste iaf.

          Mer info på http://jrm-racing.se/

          Du kommer säkert kunna köra med 360 hk ett tag. Och är du försiktig så håller det kanske länge.
          Min höll i 6 månader:D

          Ska du över 400 hk är det ny turbo och spridare som gäller.
          Utöver nya stakar och kolvar.
          I usa kör de även med Fmic för denna effekten.
          Dock tappar man ju ganska mycket i spool up tid då…

          #253505
          Zlasher
          Deltagare

            Hej.

            HAr en STI 2008. Tror motorn är på väg att rasa då den börjat knacka/ticka som fan. Det började med att det köändes som om det saknades minst 150 hk.

            Nu till min fråga. Om man vill trimma motorn från början, vad ska man ha då?

            Funkar det med en orignalblock med riktiga stakar och kolvar? hur länge orkar orginal turbon?

            Vad är det mer man bör byta ut när man endå håller på+?

            Har den tänt någon felkod?
            Dricker den mycket olja?
            Blåa avgaser?

            #253497
            TomK
            Deltagare

              Njae, det där med FMIC och spool har avverkats många gånger.
              Det går att mäta men det är inget som är märkbart.

              #253506
              Zlasher
              Deltagare

                Njae, det där med FMIC och spool har avverkats många gånger.
                Det går att mäta men det är inget som är märkbart.

                Ere så? Effekten kommer bara något senare? några 100 rpm?
                Blir ju lite extra meter rör:D

                #253510
                folie
                Deltagare

                  Har den tänt någon felkod?
                  Dricker den mycket olja?
                  Blåa avgaser?

                  Inga varnings lampor, men det låter inget roligt. Nej den har inte tagit spec mkt olja. Har bara kört med den 500 mil. Verkar vara riktigt kassa motorer. Nästan pinsamt.

                  Därför sugen på att göra det riktigt från början!

                  #253498
                  TomK
                  Deltagare

                    Ere så? Effekten kommer bara något senare? några 100 rpm?
                    Blir ju lite extra meter rör:D

                    Nej, det handlar om millisekunder.
                    Då luften färdas väldigt fort och den volymen som är i rören är inte speciellt stor.
                    Turbon pumpar mycke luft! 🙂

                    #253507
                    Zlasher
                    Deltagare

                      Inga varnings lampor, men det låter inget roligt. Nej den har inte tagit spec mkt olja. Har bara kört med den 500 mil. Verkar vara riktigt kassa motorer. Nästan pinsamt.

                      Därför sugen på att göra det riktigt från början!

                      Okej.
                      Ja om det låter illa är det ju inte så bra.
                      Kanske borde be någon lyssna på den.
                      Jo rasar det så är det lika bra att sattsa. var lite så jag kände också.

                      Jag har nu kastat i cosworth block med stakar och kolvar.
                      Ska väl hålla för 450-500 hk iaf.
                      Så nu är största begränsningen turbon.

                      Även om 360 hk är så mycket mer bil än orginal.
                      Med alla funktioner du får med Ecuteks Racerom.
                      Så vill man alltid ha mer=)

                      #253494
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Vad vill du uppnå, vet ett å annat men vill gärna veta vilket mål du har…
                        Budgett skadar inte heller för den delen.

                        Kan du skruva själv lr blir firma, polare etc?

                        #253508
                        Zlasher
                        Deltagare

                          Nej, det handlar om millisekunder.
                          Då luften färdas väldigt fort och den volymen som är i rören är inte speciellt stor.
                          Turbon pumpar mycke luft! 🙂

                          Okej.
                          Så man behöver inte vara rädd för att skaffa en. även om funktionen med huv scoop försvinner lite:D

                          #253495
                          Turbovin
                          Deltagare

                            Nja den kyler ju växellådan 🙂 Upplever inte heller att det blev lag med FMIC.

                            #253509
                            Zlasher
                            Deltagare

                              Nja den kyler ju växellådan 🙂 Upplever inte heller att det blev lag med FMIC.

                              haha blåser varma luften från motorn över lådan menar du:D

                              okej, det är bra att det är så liten skillnad att man inte verkar märka av det=)

                              #253511
                              fortpelle
                              Deltagare

                                Hejsan hoppsan 🙂
                                Är en nybliven på detta forum…
                                har en sti 08 eller 09 med troligt lagerras, så tänkte massera den till en maskin som borde hålla ett tag.

                                Har vässat jappanes-riskokare på två hjul tidigare så man e väll inte helt tappad bakom en vagen när de ska byggas.

                                Jag hör att blocket i sti 2,5 är svagt.
                                Vart är det svagt?
                                Vet man var de pajjar eller sviktar då man ger på?
                                Om det finns plats för längre pinnbult för bättre så kallad klämlängd (minskar flex jmf i korta bultar)?

                                Var kan man få veven nitrerhärdad å omslipad?

                                Är de gjutjärnslopp i cyllarna eller annan legering?
                                Inte nicazilade?

                                Troligen blir det Autoverdistakar å Wiseco eller JE kolvar.
                                Pinnbultat överallt.

                                Nån som har koll på de jag klurar på?

                                #253500
                                TypeR
                                Deltagare

                                  The biggest and most expensive with a 2,5 is getting the liners to settle when you start to up the hp the liners tend to drop and you will have to rebuild the motor 3 -5 times before they are settled,what are your aims with the scooby forget about hp and work out what you want to do with it

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.