› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Har Lambdans avstånd från turbon betydelse?
- Detta ämne har 10 svar, 1,015 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2013 kl. 07:41 #29957
200sxet
DeltagareHej!
Har köpt en annan downpipe med de-cat pipe och muttern man skruvar lambdan i sitter på samma ställe som den gör original där katten skulle varit.
Skulle vilja flytta den lite närmare frammåt mot turbon för att jag behöver kapa och svettsa lite just där den sitter nu.
Men har avatåndet betydelse så att den inte mäter fel om jag flyttar den närmre turbon?
Tack på förhand mvh Tim14 februari, 2013 kl. 08:17 #253869.zip
DeltagareHar för mig att minst 25-30cm från turbon är rekommenderat.
Tapatalk @ GT-i9100
14 februari, 2013 kl. 08:37 #253878200sxet
DeltagareHar för mig att minst 25-30cm från turbon är rekommenderat.
Tapatalk @ GT-i9100
Jaha, men de låter jättebra för så nära kommer den inte bli.
14 februari, 2013 kl. 17:50 #253873Christian S
DeltagareHar för mig att minst 25-30cm från turbon är rekommenderat.
Tapatalk @ GT-i9100
konstig med tanke på att den sitter ca 10cm i från orginal på V3-V6:rolleyes:
därimot sitter min bredbandslambda ca 25cm i från vilket det står att den ska göra.14 februari, 2013 kl. 18:46 #253870.zip
DeltagareJapp, och det är därför de går sönder titt som tätt. Det blir för varmt och så sotar de igen :rolleyes:
Ska man vara riktigt noga så ska man svetsa fast en längre mutter så att sensorn inte ligger exakt i flödet.
Tapatalk @ GT-i9100
14 februari, 2013 kl. 20:23 #253874Christian S
Deltagaremen borde det inte vara ännu värre då på V1-2 och på new age då där den sitter i grenröret för där borde det väll vara ännu varmare?
14 februari, 2013 kl. 20:38 #253871.zip
DeltagareNjae, turbon avger bra mkt mer värme än motorn.
Tapatalk @ GT-i9100
15 februari, 2013 kl. 06:57 #253875Patrick P931
DeltagareNjae, turbon avger bra mkt mer värme än motorn.
Tapatalk @ GT-i9100
Kan du förklara detta?
15 februari, 2013 kl. 07:07 #253877Gyver
DeltagareKan du förklara detta?
Gasflödet är snabbt i grenröret innan det träffar turbinen, turbinen bromsar upp flödet och bygger därigenom upp tryck. Tryckökningen ökar i sin tur temperaturen på avgaserna efter turbon.:) Typ…
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli’s_principleSen försvinner ju en del värme (energi) genom grenröret också…
15 februari, 2013 kl. 08:13 #253872.zip
Deltagare+ att turbon avger mkt mer strålningsvärme. Innovate rekommenderar att man bygger en värmesköld av koppar till sensorn 🙂
Tapatalk @ GT-i9100
15 februari, 2013 kl. 09:56 #253876Patrick P931
DeltagareOk… Kan någon kanske googla fram förbränningstemperaturen? Sedan kanske man kan googla fram temperaturen innan och efter en turbo?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
