SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Har Lambdans avstånd från turbon betydelse?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29957
    200sxet
    Deltagare

      Hej!
      Har köpt en annan downpipe med de-cat pipe och muttern man skruvar lambdan i sitter på samma ställe som den gör original där katten skulle varit.
      Skulle vilja flytta den lite närmare frammåt mot turbon för att jag behöver kapa och svettsa lite just där den sitter nu.
      Men har avatåndet betydelse så att den inte mäter fel om jag flyttar den närmre turbon?
      Tack på förhand mvh Tim

      #253869
      .zip
      Deltagare

        Har för mig att minst 25-30cm från turbon är rekommenderat.

        Tapatalk @ GT-i9100

        #253878
        200sxet
        Deltagare

          Har för mig att minst 25-30cm från turbon är rekommenderat.

          Tapatalk @ GT-i9100

          Jaha, men de låter jättebra för så nära kommer den inte bli.

          #253873
          Christian S
          Deltagare

            Har för mig att minst 25-30cm från turbon är rekommenderat.

            Tapatalk @ GT-i9100

            konstig med tanke på att den sitter ca 10cm i från orginal på V3-V6:rolleyes:
            därimot sitter min bredbandslambda ca 25cm i från vilket det står att den ska göra.

            #253870
            .zip
            Deltagare

              Japp, och det är därför de går sönder titt som tätt. Det blir för varmt och så sotar de igen :rolleyes:

              Ska man vara riktigt noga så ska man svetsa fast en längre mutter så att sensorn inte ligger exakt i flödet.

              Tapatalk @ GT-i9100

              #253874
              Christian S
              Deltagare

                men borde det inte vara ännu värre då på V1-2 och på new age då där den sitter i grenröret för där borde det väll vara ännu varmare?

                #253871
                .zip
                Deltagare

                  Njae, turbon avger bra mkt mer värme än motorn.

                  Tapatalk @ GT-i9100

                  #253875
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Njae, turbon avger bra mkt mer värme än motorn.

                    Tapatalk @ GT-i9100

                    Kan du förklara detta?

                    #253877
                    Gyver
                    Deltagare

                      Kan du förklara detta?

                      Gasflödet är snabbt i grenröret innan det träffar turbinen, turbinen bromsar upp flödet och bygger därigenom upp tryck. Tryckökningen ökar i sin tur temperaturen på avgaserna efter turbon.:) Typ…
                      http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli’s_principle

                      Sen försvinner ju en del värme (energi) genom grenröret också…

                      #253872
                      .zip
                      Deltagare

                        + att turbon avger mkt mer strålningsvärme. Innovate rekommenderar att man bygger en värmesköld av koppar till sensorn 🙂

                        Tapatalk @ GT-i9100

                        #253876
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Ok… Kan någon kanske googla fram förbränningstemperaturen? Sedan kanske man kan googla fram temperaturen innan och efter en turbo?

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.