- Detta ämne har 37 svar, 30,911 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 8 månader sedan av Twinturbo.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2013 kl. 09:01 #29990VinceKeymaster
Hej
Har en kompis som är på G med att köpa en subaru outback diesel 09. Han har läst nånstans att kopplingar på diesel bilarna är en savg punkt. Är det nån här som vet om detta stämmer?
Finns det även några särskilda svaga punkter som man bör vara extra nogga att kolla på just diesel? (utöver det att partikelfiltrets funktion verkar vara lite känslig för kyla)Tacksam för synpunkter.
//Vince
22 februari, 2013 kl. 09:12 #254086JommieDeltagareNya modellen har haft lite bekymmer med koppling. Gamla har jag inte hört om samma problem på.
Det som jag komemr på just nu är ramlager och rost på stolskinnarna. Sen är det jo bra om det är extra varmare monterad.22 februari, 2013 kl. 09:45 #254070ManorDeltagare2008-2009 har haft en del motorras.
Kopplingen hugger, men det är ju inget nytt på någon Subaru egentligen.
Klen värme om det är rejält kallt.
Väldigt svag på låga varv innebär en hel del “kärringstopp”.
Den största (egentligen den enda) vitsen är väl en låg bränsleförbrukning, i övrigt är väl 2.5 liters bensin (gärna med CVT-lådan) att förorda.23 februari, 2013 kl. 08:14 #254084VinceKeymasterKöp en kia sportage crdi istället. 150 hk diesel, pigg som fan och bara går och går 🙂
Jag ska inte köpa nåt utan detta är en polare som skall köpa. Han gillar Subaru. Han har ägt en forester bensinare ett bra tag nu men är sugen på att byta och då verkar det vara diesel som gäller (antagligen mest p.g.a. förbrukningen).
Måste erkänna att dieslarna inte verkar leva upp till den annars erkända bra kvalité som Subaru bilar har. Synd :confused:.
24 maj, 2013 kl. 10:52 #254094offrodDeltagareHej
Någon som känner till om det går att justera koplingspedalen. Eller rättare sagt ingreppsläget. Provat en del dislar då jag funderar på att köpa en och alla verkar lida av syndromet sparka pedalen genom golvet innan det frikopplar helt och se till att hålla den där annars slirar du på lamellerna.
Är detta justerbart? I så fall hur och hur krångligt är det?
24 maj, 2013 kl. 12:42 #254090kimpa83DeltagareNej de är inte justerbart! då är kopplingen sliten… beror ju mycket på hur dom har kört med bilen.. t:ex mycket tungt släp.. 10-11:års modeller finns de programvara till just att de ska bli lättare å komma iväg
25 maj, 2013 kl. 18:32 #254093offrodDeltagare10-11:års modeller finns de programvara till just att de ska bli lättare å komma iväg
Kan du möjligen utveckla detta.
25 maj, 2013 kl. 19:46 #254075FeADeltagareHej
Någon som känner till om det går att justera koplingspedalen. Eller rättare sagt ingreppsläget. Provat en del dislar då jag funderar på att köpa en och alla verkar lida av syndromet sparka pedalen genom golvet innan det frikopplar helt och se till att hålla den där annars slirar du på lamellerna.
Är detta justerbart? I så fall hur och hur krångligt är det?
Hej!
Jag håller med, alla boxerdieslar jag kört tar pedalen långt ner på. Dragläget ligger typ mitt emellan torpedväggen och dödläget.
Har inte kollat om det går att justera, men på bensinarnas går det iaf.
26 maj, 2013 kl. 20:55 #254089kimpa83DeltagareKan du möjligen utveckla
har för mej att Subaru sa att den lägger om vrid momentet på låga varv . vet ju inte om de blir så mycket bättre ,, men mycket annat i den nya programvaran också
30 juni, 2013 kl. 12:13 #254095INNIDeltagareHar en Outback 09 har noterat följande brister Trögkoppling, Dåligt vridmoment på låga var vill ha minst 1500rpm för att orka nåt. Dvs värdelös att backa med last och start i uppförsbackar med last. Skulle nog ha tagit en automat om jag köpt i dag eller valt bensinaren med hög o låg i lådan. Otroligt trist att man inte kan få det med dieselmotorn
30 juni, 2013 kl. 16:30 #254088TypeRDeltagareIt’s a diesel so every things wrong 😉
4 juli, 2013 kl. 19:12 #254083PLintenDeltagareHar en Outback 09 har noterat följande brister Trögkoppling, Dåligt vridmoment på låga var vill ha minst 1500rpm för att orka nåt. Dvs värdelös att backa med last och start i uppförsbackar med last. Skulle nog ha tagit en automat om jag köpt i dag eller valt bensinaren med hög o låg i lådan. Otroligt trist att man inte kan få det med dieselmotorn
Hej! Har du uppdaterat programvaran i motorstyrning någongång?
Finns en uppdatering som ska avhjälpa problemet med vridmomentet på låga varv. 🙂
Mvh Pontus4 juli, 2013 kl. 21:50 #254077AnderssonDeltagareJa de första va lite tröga kan jag hålla med om men nu går de bättre. Hämtade ut min andra Forester diesel förra veckan.
23 juli, 2013 kl. 17:05 #254096INNIDeltagareNä var in på Subaru i Kista o frågade om det fanns nåt att göra. Frågade även om dom nya dieslarna var fixade så att dom skulle puffa på lite bättre på låga varv. Men enl säljaren så var det exakt samma motor. Rekomenderade automaten i stället. Han skickade mig till verkstads killarna för säkerhets skull men dom var nog mest ointresserade överhuvudtaget o visste inget. ska nog fråga lokalt i Uppsala i stället.
24 juli, 2013 kl. 04:52 #254078AnderssonDeltagareSamma motor i alla Subaru dieslar men nyare programvara. Efter motorbytet på den gamla måste jag fått det för det va en helt ny bil att köra.
Men varför köra på så låga varv 😉
Inga problem att ligga på tvåan och tomgång i skogen iaf. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.