› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vågar man höja laddet på en TYPE-R V3?
- Detta ämne har 13 svar, 1,376 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2013 kl. 16:52 #30007
Woojen
DeltagareTjenare, struntade i att mappa bilen då jag tänkte lägga mer pengar åt mitt projekt att bygga på min andra motor.
Motorn ifråga är en nyrenoverad EJ20K
Setupen är ju lite ”BPU” aktigEJ20
VF35 Turbo
Större spridare
Värre koppling
HKS induction kit med svampfilter
3″ Avgas ifrån turbon
Perrin 3″ ”inlet turbo pipe”Laddtrycket är just nu ca 0,7-0,8 vid växel 3-5 peakar de 1,1 (CA) å ligger vid 1 bar 🙂
Hade man vågat ladda ca 1,3- 1,4 utan att mappa den för detta? har ju större spridare osv men vet inte hur dessa original styrsystemen anpassar luft/bränsle mängd…
Tex min gamla Skyline (GTS-T) gick bra mycket sämre såfort du ändrade laddtrycket då deras original system går in i alla möjliga limp modes såfort du pillar med dom medans min gamla GT-R kunde man fiffla en massa med 🙂
Mvh
25 februari, 2013 kl. 19:44 #254142Gystompa
DeltagareTjenare, struntade i att mappa bilen då jag tänkte lägga mer pengar åt mitt projekt att bygga på min andra motor.
Motorn ifråga är en nyrenoverad EJ20K
Setupen är ju lite ”BPU” aktigEJ20
VF35 Turbo
Större spridare
Värre koppling
HKS induction kit med svampfilter
3″ Avgas ifrån turbon
Perrin 3″ ”inlet turbo pipe”Laddtrycket är just nu ca 0,7-0,8 vid växel 3-5 peakar de 1,1 (CA) å ligger vid 1 bar 🙂
Hade man vågat ladda ca 1,3- 1,4 utan att mappa den för detta? har ju större spridare osv men vet inte hur dessa original styrsystemen anpassar luft/bränsle mängd…
Tex min gamla Skyline (GTS-T) gick bra mycket sämre såfort du ändrade laddtrycket då deras original system går in i alla möjliga limp modes såfort du pillar med dom medans min gamla GT-R kunde man fiffla en massa med 🙂
Mvh
Klart du vågar. Men du kommer ju åka på ras 🙂
Åk o mappa innan det blir dyrt.
25 februari, 2013 kl. 21:58 #254143kleinis
DeltagareKlart du vågar. Men du kommer ju åka på ras 🙂
Åk o mappa innan det blir dyrt.
bara att kapa WG slangen eller vad säger du Gystompa 🙂
om man har bredbandslambda och kanske en knocklink i bilen så grå det nog bra. om det blir bra värden så att säga.
men en mappning och du har många mer hästar att leka säkert med 🙂
25 februari, 2013 kl. 22:01 #254147Woojen
DeltagareKlart du vågar. Men du kommer ju åka på ras 🙂
Åk o mappa innan det blir dyrt.
Jag är med på att de oftast inte bara är att höjja laddet utan att samtidigt ändra i mappen, men när de handlar om små ändringar samt med samma turbo fungerar de i många fall på många bilar då vissa OEM styrboxar anpassar sig till en viss del :).
Vi har ju ett gäng modeller det går utmärkt att få bra mycket mer pulver än vad original är utan att mappa då OEM systemet är lite småflexibelt. Supran plockar du ju över 100hk med en ”BPU” vilket inte innefattar mappning.
Skyline (rb26) är också ganska flexibelt å kan utan problem öka från 280 till 350 utan mappning då den styrboxen också ökar bränslemängden automatiskt (givetvis till en viss gräns här också)
Dessa två utav egen erfarenhet å detta är inga fantasi siffror utan är bromsat å finns på papper.Jag har kommit fram till att det är också ganska onödigt för mig att mappa bilen som den står nu då jag bygger en mycket värre motor till sidan om.
Den motorn kommer ha AVCS vilket innebär att ja måste ha ett sprut som kan hantera detta samt att ja måste bygga en ny kabelmatta när nya maskinen ska ner.
Så plug N play kommer inte på frågan, å att bygga en kabelmatta nu för att sedan ändra den känns heller inte så värst lockande.
EcuTek är ju heller inte aktuellt då 97ans box inte fungerar så 😡Är det då bara att bita i det sura äpplet å låta bilen vara som den är dessa 1-2 år fram tills den andra maskinen är färdig?
blev visst en vägg av text…. 🙂 gokväll allesammans!
25 februari, 2013 kl. 22:06 #254148Woojen
Deltagarebara att kapa WG slangen eller vad säger du Gystompa 🙂
om man har bredbandslambda och kanske en knocklink i bilen så grå det nog bra. om det blir bra värden så att säga.
men en mappning och du har många mer hästar att leka säkert med 🙂
hehe 🙂 volvotrimm ju 😉
Mappning är ju såklart alltid att föredra men skrev lite samtidigt som du skrev detta hehe 🙂
25 februari, 2013 kl. 22:18 #254144kleinis
Deltagarehehe 🙂 volvotrimm ju 😉
Mappning är ju såklart alltid att föredra men skrev lite samtidigt som du skrev detta hehe 🙂
så klart 🙂
men en knacksensor och en bredbandslambda är ju att rekommendera
det har du säkert användning för till nästa motor också 🙂25 februari, 2013 kl. 22:35 #254149Woojen
DeltagareOkej, vad finns där för eftermarknads knacksensorer? ersätter man OEM då?
Aldrig pillat med knacksensorer förr förutom OEMs,Bredbandslambda är ju klart man kör med 🙂
25 februari, 2013 kl. 22:46 #254145kleinis
Deltagarehar den tidigare varianten av denna. jag tog bort den gamla och ersatte med ny sensor och har inte fått några felmeddelanden
säger inte att du måste ha en men kan vara skönt så man ser att den inte spikar 🙂
http://www.motornord.se/system/webshop.asp?FID=313&HID=256&HSID=3054&KID=7251_7202&direktlank=2
25 februari, 2013 kl. 23:36 #254139Turbovin
DeltagareSyvecs, Simtek mfl pnp-sprut kan ju utökas med AVCS-styrning. Som jag förstått är det väl nån slags expansionsport på kretskortet dit man kopplar en speciell härva enbart för AVCS.
26 februari, 2013 kl. 07:21 #254146Gyver
DeltagarePhormula KS-3 med dubbla sensorer kör jag med. En på varje blockhalva + en ny original till ecu’t. Bra grejer det också.
26 februari, 2013 kl. 13:30 #254150Woojen
DeltagareHaha nu råkade jag nog ändå köpa ett sprut å bokade mappning…
Aja e85 å lite mer ladd + mappning kan bli sköj!
27 februari, 2013 kl. 16:26 #254140Christian S
Deltagarehärligt! 🙂
vad blev det för sprut? vem ska mappa?
ta det lite lugnt med effekten bara så inte växellådan ryker.27 februari, 2013 kl. 20:06 #254151Woojen
Deltagarehärligt! 🙂
vad blev det för sprut? vem ska mappa?
ta det lite lugnt med effekten bara så inte växellådan ryker.Hehe blev ett Apexi power FC med handkontroll å allt, ähh blir ingen jätte häftig effekt nu, blir väll att bottna VF35an, det bör väl lådan mäkta med?
Inte bästa sprutet men ska duga helt klart för mina små mål med den maskin som sitter i just nu :), PBZ blir det
28 februari, 2013 kl. 15:49 #254141Christian S
Deltagarevet inte riktigt vad man kan krama ur en VF35 men det blir ju lite mer med E85 och framförallt så får man ju mer vrid och det är ju juste det som 3ans drev i dom 5 växlade lådorna inte gillar.
Motorn ifråga är en nyrenoverad EJ20K
Setupen är ju lite ”BPU” aktigEJ20
VF35 Turbo
Större spridare
Värre koppling
HKS induction kit med svampfilter
3″ Avgas ifrån turbon
Perrin 3″ ”inlet turbo pipe”satt det inte riktiga stakar och kolvar i den? då är det ju bara att byta till en 6 petad drivlina och fläska på 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.