SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vågar man höja laddet på en TYPE-R V3?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30007
    Woojen
    Deltagare

      Tjenare, struntade i att mappa bilen då jag tänkte lägga mer pengar åt mitt projekt att bygga på min andra motor.

      Motorn ifråga är en nyrenoverad EJ20K
      Setupen är ju lite ”BPU” aktig

      EJ20
      VF35 Turbo
      Större spridare
      Värre koppling
      HKS induction kit med svampfilter
      3″ Avgas ifrån turbon
      Perrin 3″ ”inlet turbo pipe”

      Laddtrycket är just nu ca 0,7-0,8 vid växel 3-5 peakar de 1,1 (CA) å ligger vid 1 bar 🙂

      Hade man vågat ladda ca 1,3- 1,4 utan att mappa den för detta? har ju större spridare osv men vet inte hur dessa original styrsystemen anpassar luft/bränsle mängd…

      Tex min gamla Skyline (GTS-T) gick bra mycket sämre såfort du ändrade laddtrycket då deras original system går in i alla möjliga limp modes såfort du pillar med dom medans min gamla GT-R kunde man fiffla en massa med 🙂

      Mvh

      #254142
      Gystompa
      Deltagare

        Tjenare, struntade i att mappa bilen då jag tänkte lägga mer pengar åt mitt projekt att bygga på min andra motor.

        Motorn ifråga är en nyrenoverad EJ20K
        Setupen är ju lite ”BPU” aktig

        EJ20
        VF35 Turbo
        Större spridare
        Värre koppling
        HKS induction kit med svampfilter
        3″ Avgas ifrån turbon
        Perrin 3″ ”inlet turbo pipe”

        Laddtrycket är just nu ca 0,7-0,8 vid växel 3-5 peakar de 1,1 (CA) å ligger vid 1 bar 🙂

        Hade man vågat ladda ca 1,3- 1,4 utan att mappa den för detta? har ju större spridare osv men vet inte hur dessa original styrsystemen anpassar luft/bränsle mängd…

        Tex min gamla Skyline (GTS-T) gick bra mycket sämre såfort du ändrade laddtrycket då deras original system går in i alla möjliga limp modes såfort du pillar med dom medans min gamla GT-R kunde man fiffla en massa med 🙂

        Mvh

        Klart du vågar. Men du kommer ju åka på ras 🙂

        Åk o mappa innan det blir dyrt.

        #254143
        kleinis
        Deltagare

          Klart du vågar. Men du kommer ju åka på ras 🙂

          Åk o mappa innan det blir dyrt.

          bara att kapa WG slangen eller vad säger du Gystompa 🙂

          om man har bredbandslambda och kanske en knocklink i bilen så grå det nog bra. om det blir bra värden så att säga.

          men en mappning och du har många mer hästar att leka säkert med 🙂

          #254147
          Woojen
          Deltagare

            Klart du vågar. Men du kommer ju åka på ras 🙂

            Åk o mappa innan det blir dyrt.

            Jag är med på att de oftast inte bara är att höjja laddet utan att samtidigt ändra i mappen, men när de handlar om små ändringar samt med samma turbo fungerar de i många fall på många bilar då vissa OEM styrboxar anpassar sig till en viss del :).

            Vi har ju ett gäng modeller det går utmärkt att få bra mycket mer pulver än vad original är utan att mappa då OEM systemet är lite småflexibelt. Supran plockar du ju över 100hk med en ”BPU” vilket inte innefattar mappning.
            Skyline (rb26) är också ganska flexibelt å kan utan problem öka från 280 till 350 utan mappning då den styrboxen också ökar bränslemängden automatiskt (givetvis till en viss gräns här också)
            Dessa två utav egen erfarenhet å detta är inga fantasi siffror utan är bromsat å finns på papper.

            Jag har kommit fram till att det är också ganska onödigt för mig att mappa bilen som den står nu då jag bygger en mycket värre motor till sidan om.
            Den motorn kommer ha AVCS vilket innebär att ja måste ha ett sprut som kan hantera detta samt att ja måste bygga en ny kabelmatta när nya maskinen ska ner.
            Så plug N play kommer inte på frågan, å att bygga en kabelmatta nu för att sedan ändra den känns heller inte så värst lockande.
            EcuTek är ju heller inte aktuellt då 97ans box inte fungerar så 😡

            Är det då bara att bita i det sura äpplet å låta bilen vara som den är dessa 1-2 år fram tills den andra maskinen är färdig?

            blev visst en vägg av text…. 🙂 gokväll allesammans!

            #254148
            Woojen
            Deltagare

              bara att kapa WG slangen eller vad säger du Gystompa 🙂

              om man har bredbandslambda och kanske en knocklink i bilen så grå det nog bra. om det blir bra värden så att säga.

              men en mappning och du har många mer hästar att leka säkert med 🙂

              hehe 🙂 volvotrimm ju 😉

              Mappning är ju såklart alltid att föredra men skrev lite samtidigt som du skrev detta hehe 🙂

              #254144
              kleinis
              Deltagare

                hehe 🙂 volvotrimm ju 😉

                Mappning är ju såklart alltid att föredra men skrev lite samtidigt som du skrev detta hehe 🙂

                så klart 🙂

                men en knacksensor och en bredbandslambda är ju att rekommendera
                det har du säkert användning för till nästa motor också 🙂

                #254149
                Woojen
                Deltagare

                  Okej, vad finns där för eftermarknads knacksensorer? ersätter man OEM då?
                  Aldrig pillat med knacksensorer förr förutom OEMs,

                  Bredbandslambda är ju klart man kör med 🙂

                  #254145
                  kleinis
                  Deltagare

                    har den tidigare varianten av denna. jag tog bort den gamla och ersatte med ny sensor och har inte fått några felmeddelanden

                    säger inte att du måste ha en men kan vara skönt så man ser att den inte spikar 🙂

                    http://www.motornord.se/system/webshop.asp?FID=313&HID=256&HSID=3054&KID=7251_7202&direktlank=2

                    #254139
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Syvecs, Simtek mfl pnp-sprut kan ju utökas med AVCS-styrning. Som jag förstått är det väl nån slags expansionsport på kretskortet dit man kopplar en speciell härva enbart för AVCS.

                      #254146
                      Gyver
                      Deltagare

                        Phormula KS-3 med dubbla sensorer kör jag med. En på varje blockhalva + en ny original till ecu’t. Bra grejer det också.

                        #254150
                        Woojen
                        Deltagare

                          Haha nu råkade jag nog ändå köpa ett sprut å bokade mappning…

                          Aja e85 å lite mer ladd + mappning kan bli sköj!

                          #254140
                          Christian S
                          Deltagare

                            härligt! 🙂
                            vad blev det för sprut? vem ska mappa?
                            ta det lite lugnt med effekten bara så inte växellådan ryker.

                            #254151
                            Woojen
                            Deltagare

                              härligt! 🙂
                              vad blev det för sprut? vem ska mappa?
                              ta det lite lugnt med effekten bara så inte växellådan ryker.

                              Hehe blev ett Apexi power FC med handkontroll å allt, ähh blir ingen jätte häftig effekt nu, blir väll att bottna VF35an, det bör väl lådan mäkta med?

                              Inte bästa sprutet men ska duga helt klart för mina små mål med den maskin som sitter i just nu :), PBZ blir det

                              #254141
                              Christian S
                              Deltagare

                                vet inte riktigt vad man kan krama ur en VF35 men det blir ju lite mer med E85 och framförallt så får man ju mer vrid och det är ju juste det som 3ans drev i dom 5 växlade lådorna inte gillar.

                                Motorn ifråga är en nyrenoverad EJ20K
                                Setupen är ju lite ”BPU” aktig

                                EJ20
                                VF35 Turbo
                                Större spridare
                                Värre koppling
                                HKS induction kit med svampfilter
                                3″ Avgas ifrån turbon
                                Perrin 3″ ”inlet turbo pipe”

                                satt det inte riktiga stakar och kolvar i den? då är det ju bara att byta till en 6 petad drivlina och fläska på 🙂

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.