SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skumma fuelcuts?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30036
    Woojen
    Deltagare

      Tjenare, har nu kört ca 200 felfria mil men nu är det något som spökar med bilen…
      Började igårkväll efter att ha gjort en ganska hetsig ”launch” ingen stå still å stövla av kopplingen men drog ut fullt på växel 1,2,3 och en bit på 4an.
      Bromsade ner å under nedbromsningen så dök ”check engine” lampan fram å bilen började hoppa å gå oroligt.
      Stannade å öppnade motorhuven å vet att jag hade haft av alla tryckrör osv för några dagar sedan så började ju se efter så att de inte var något sådan som hade hoppat av, men sen såg jag att kontakten till LMM låg lite ”spänt” så juckade ja lite på den å då hoppa motorn tillbaks till sin normala gång.
      Check engine lampan släktes också i detta skede.

      10 min senare ska jag gasa iväg lite igen ingen attackgas utan lite mer än vanligt bara, då börjar bilen typ hoppa å gå ryckigt som massa fuelcuts.
      Testade mig fram å kom fram till att det är just vid laddtryck den börjar hoppa. Jag kan varva ut växlar om ja gör de långsamt utan laddtryck.

      Misstänkte då att boxen gått in i någon ”safe mode” efter att LMM kontakten hade glappat lite.
      Åkte då in till garaget å ”resetade” ECUn genom att koppla ihop dom svarta å gröna sladdarna å följde en guide vilket ledde till att ECUn resetades.
      Efter detta kunde jag gasa felfritt hela kvällen å bilen gick som den alltid gjort.

      Idag efter att ha tvättat bilen (var ju tvungen i de fina vädret) så märker jag att den börjar hoppa å ha sig igen fast väldigt mycket värre, typ ryckte å halvdog såfort jag nästan rörde gaspedalen så fick ligga i princip på 1500 RPM å glida sista biten.
      Då var den första tanken att det kommit in en massa vatten i luftfiltret genom scoopet till luftfiltret.
      Efter några timmar i garaget åkte jag hemåt å den gick som vanligt igen men efter ca 15-20 min körning började den hoppa å ha sig igen… stanade då å ryckte lite i LMM kontakten å starta om bilen.
      Då gick den som den skulle återigen men för att sedan efter kanske 5 min körning börja hoppa å ha sig igen.

      Nu senast jag körde på vägen hem var de inte lika ryckigt utan kommer mest vid snabba gaspådrag å liknande men ibland är dom inte där alls…

      Kan de vara så simplet att min LMM inte gör ett bra jobb längre eller vad kan de annars vara för något?

      Jösses vilken vägg av text de var nu 😮

      #254323
      Woojen
      Deltagare

        Var just ute på en 30min sväng… Å den missade bara en gång under kanske 10-20st pådrag(endast första) 🙂 verkar ju märkligt detta..

        Peakar 1kg laddtryck på växel 3,4 och 5.
        inga överladd som kan orsaka fuelcut eller liknande men nu verkar den ju fungera.
        Men jag hatälskar fel som lagar sig själv 🙁 så ifall någon har varit med om liknande vore de najs för mig att veta va det var/är som spökar för det verkar komma å gå väldigt slumpmässigt

        #254322
        kleinis
        Deltagare

          du är säkert inne på rätt spår med lmm.

          jag har en gång lyckats döda en lmm genom att tappa lmmhuset och luftfilter boxen på golvet, även andra gånger den gått sönder så har det varit ”fulecut” vid 0.2-0.5 bar ladd tryck
          detta på en gt 99

          frågan är

          om det är så att din motor rör sig lite för mycket så det
          Drar och glappar i kontakten.
          det kan också vara så att kablarna har tagit stryk när den var i spänn första gången så att de har dålig kontakt med ”kabelskorna” i lmm kontakten

          eller så är lmm på väg att gå sönder och bråkar just nu bara med dig från och till.

          om du köper ny lmm så handla denna på
          http://www.importcarparts.co.uk/default.asp du kommer spara ett par kronor om du inte kan få 40-50% rabatt hos någon återförsäljare i Sverige 🙂

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.