› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp, backen hoppar ur!
- Detta ämne har 21 svar, 2,061 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
minid.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2005 kl. 10:52 #3010
minid
DeltagareMin hoppar oxå ur när jag backar fort…
16 juli, 2005 kl. 11:10 #56091fruktis
DeltagareMin hoppar oxå ur när jag backar fort…
asså jag blir så jävla sur.. bilen e ju original förutom 3″ från turbon me racecat… nog fan ska en växellåda hålla för 250hk åtminstone… har förlorat allt hopp om Subaru nu alltså.. jag har inte ens rejsat me bilen.. växlar som man ska också, inte för att det ska ha nån betydelse, lådan ska hålla i vilket fall men ska det va så här så får jag nog sälja bilfan och köpa en skyline igen verkar det som… en bil me lite kvalite i.. lådan pallar ju 700hk original i skylinen… man får va man betalar för mao.
16 juli, 2005 kl. 12:06 #56088Addson
DeltagareMin hoppar oxå ur när jag backar fort…
asså jag blir så jävla sur.. bilen e ju original förutom 3″ från turbon me racecat… nog fan ska en växellåda hålla för 250hk åtminstone… har förlorat allt hopp om Subaru nu alltså.. jag har inte ens rejsat me bilen.. växlar som man ska också, inte för att det ska ha nån betydelse, lådan ska hålla i vilket fall men ska det va så här så får jag nog sälja bilfan och köpa en skyline igen verkar det som… en bil me lite kvalite i.. lådan pallar ju 700hk original i skylinen… man får va man betalar för mao.
Bara för backen hoppar ur när man backar fort ”Som den gör på många bilar” så e subaru en skit bil!!! E det så du menar?? Men jag lovar att ingen blir ledsen här på forumet om du byter till din Postbil som håller för 700hk! fast vad ska du med den till du som kör så lungt och växlar så fint???? Japp man får det man betalar för jag betalade dyra pengar på en impreza och fick en jätte rolig slit stark bil som jag e toppen nöjd me! Sen betalar man väl lite för fyrhjulsdriften den e ju världs ledande på subaru!!
MR CLEAN ”den som ingen turbo har, den får åka utan bar”
16 juli, 2005 kl. 13:37 #56087Ante_J
DeltagareLåt bara bli att backa fort så har du inga problem, hyffsat simpel lösning, men du kanske har väldigt bråttom? 😉
16 juli, 2005 kl. 13:48 #56082SVARTEN
DeltagareSe här om det klarnar…
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=490&mesg_id=490&page=
/C
16 juli, 2005 kl. 14:56 #56092fruktis
DeltagareMin hoppar oxå ur när jag backar fort…
asså jag blir så jävla sur.. bilen e ju original förutom 3″ från turbon me racecat… nog fan ska en växellåda hålla för 250hk åtminstone… har förlorat allt hopp om Subaru nu alltså.. jag har inte ens rejsat me bilen.. växlar som man ska också, inte för att det ska ha nån betydelse, lådan ska hålla i vilket fall men ska det va så här så får jag nog sälja bilfan och köpa en skyline igen verkar det som… en bil me lite kvalite i.. lådan pallar ju 700hk original i skylinen… man får va man betalar för mao.
Bara för backen hoppar ur när man backar fort ”Som den gör på många bilar” så e subaru en skit bil!!! E det så du menar?? Men jag lovar att ingen blir ledsen här på forumet om du byter till din Postbil som håller för 700hk! fast vad ska du med den till du som kör så lungt och växlar så fint???? Japp man får det man betalar för jag betalade dyra pengar på en impreza och fick en jätte rolig slit stark bil som jag e toppen nöjd me! Sen betalar man väl lite för fyrhjulsdriften den e ju världs ledande på subaru!!MR CLEAN ”den som ingen turbo har, den får åka utan bar”
njae poängen är väl den att imprezan e mkt billig bil… kostar ungefär som en vanlig saab eller volvo om man jämför årsmodell och mil… tom. lite billigare !
Tyvärr så e kvaliten på billiga grejer inte det bästa.. lådan e ju erkänt skit på imprezan, något jag visste om från början. Men att den skulle paja på 7500 mil… neh sämre låda får man väl leta efter.. usch, men nu har man gjort sitt val tyvärr.. så sitter fast me bilen som den e får väl kolla efter ny låda ev upgradera lådan, i övrigt verkar bilen ok…
16 juli, 2005 kl. 18:55 #56089minid
DeltagareMen backen hoppar ur på imprezan väl pga kardanen… Subaru har fyrhjuls drivna bilar… kardanen säger ifrån eftersom den är tvungen att rotera baklänges…
Något i den stilen har jag hört att det var i allafall
17 juli, 2005 kl. 08:54 #56093fruktis
DeltagareMen backen hoppar ur på imprezan väl pga kardanen… Subaru har fyrhjuls drivna bilar… kardanen säger ifrån eftersom den är tvungen att rotera baklänges…Något i den stilen har jag hört att det var i allafall
”världens mset avancerade 4wd”… loll isåfalla
Jag har haft mazda 323 gtr, lancia delta HF integrale, subaru leone tom.. en riktig skitbil.. Nä det ska gå att backa trots att man har 4wd… helt klart.
Och ja.. jag har mkt mkt bråttom att backa ibland kör man fel och då måste man backa och FORT ska det gå.. ibland upp till 40kmh sen ibland kör man ju fast också… nhä måste va nå fel i tattar-lådan alltså.. mkt irriterande om ingen på detta forum har nån aning får jag väl ringa General Agenten i sverige och fråga någon tekniker som vet lite om bilen då…ska bli kul att höra vad han säger om subarus växellådor hehe ;(
17 juli, 2005 kl. 21:05 #56077SecretAgentMan
Deltagare5:an och backen brukar samsas om att krångla när den muttern är lös faktiskt.
Enkelt att kolla – ut och gasa och motorbromsa – rör sig spaken fram och tillbaka friskt med 5:an i så är det ”lös-mutter-syndromet”, vilket är enkelt att ordna om man vet vad man gör.
/J
18 juli, 2005 kl. 12:19 #56078SecretAgentMan
DeltagareDet beror lite på vad det är, men det kostar en del, det gör det – till att börja med måste man tömma lådan på oljan (som kan återanvändas om den ser fräsch ut, och nyligen bytts, men det är aldrig fel med ny olja heller), kostar en vacker slant om man skall ha riktiga grejer >500:-.
…sedan är det packningar a’ en 3-400:- på det.
Måste lådan ned och isär helt är det en *hel* del jobb, vi pratar om en dag (minst) – räcker det med att ta ned fördelningslådan kan man fixa det på halva tiden (om det är ”lös-mutter-syndromet”).
Det kan vara lurigt med om man inte hittar något givet.
Jag säger – backa lite lugnare, och kolla med 5:an i om spaken åker framåt/bakåt vid gas/motorbroms – gör den det (vi pratar om att den skall flytta sig flera centimeter) så måste du ta hand om det direkt, det blir bara dyrare att vänta..
/J
22 juli, 2005 kl. 00:21 #56095fruktis
DeltagareVäxelspaken håller sig på plats den glappar inte när man motorbromsar.
Har testat att hålla i spaken när jag backar.. då kan jag ge full gas och den hoppar inte ur, men såfort jag släpper och gasar på lite så hoppar den ur..
Har varit och tuktat friskt på grusvägarna runt västerås.. bilen går grymmt bra måste jag säga.. nästan lika bra som mazda 323 gtr och lancia delta HF.. nästan lika bra iafalla den känns rätt välbalanserad, dock lite tung och svajig.. hade iofs 17″ med lågprofil så visst.. inga optimala förhållanden men iafalla… växellådan går ju bra frammåt.. vafan är detta för Spökerier.. backen hoppar ur.. varför.. lådan känns ju bra…
Är det värt att kränga bilen nu.. och köpa en annan impreza kanske ??
22 juli, 2005 kl. 07:21 #56079SecretAgentMan
Deltagare1. Backdreven är inte gjorda för att misshandlas, det är smala grejer.
2. Högst troligen så är backdreven i din bil skadade/slitna, vilket gör att när du belastar så skjuvas drevet ur läge.
Det kan vara en justeringsfråga med, det finns faktiskt lite möjlighet att shimsa läget på backdrevet.Lösningen är ju egentligen att backa l u g n t – eller gräva i plånboken.
Att sälja bilen för en sådan skitsak är inte bara dumt, det är inkompetent.
/J
22 juli, 2005 kl. 08:22 #56085moken
DeltagareJag upplevde detta en gång på min förra impreza när jag skulle backa fort för att få bort en sten som fastnat mellan skivan och bromsskölden… I mitt fall kändes det inte som mekaniskt utan mer ”hydraliskt” om man kan säga så… Efter denna gång lät jag helt enkelt bli att backa fort bakåt och lådan visade aldrig några tendenser till att vara racklig, tror inte den gör det nu heller.
Tror bilen hade gått 18K när den bytte ägare och bör ha gått längre nu.
Trimmat också kanske ska tilläggas.
Så antingen åker du till en subaruverkstad för en feldiagnos iallafall, eller så lever du med det sålänge du inte upplever andra problem med lådan tycker iallafall jag.22 juli, 2005 kl. 08:27 #56080SecretAgentMan
DeltagareBacken är i högsta grad mekanisk – det finns nada hydraulik inblandat i växellänkaget. 🙂
22 juli, 2005 kl. 17:02 #56086moken
DeltagareBacken är i högsta grad mekanisk – det finns nada hydraulik inblandat i växellänkaget. 🙂
Jo, vet, men det var precis som nåt hydraliskt ändå:)
Det sa en försiktig ”poff” och luktade typ nåt, men allt funkade som vanligt.
var precis som om du haft typ en hydralisk diff som slog ifrån:)
Minns att jag inte blev klokare den gången jag startade en tråd om det heller, men tänkte bara upplysa trådskaparen om mina erfarenheter i ämnet:)Men som jag resonerade, lådan var som vanligt förövrigt, så jag valde att leva och köra med det, och jag tror lådan håller för nuvarande ägare också (finns här, kanske läser detta?)
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Hjälp, backen hoppar ur!” är stängt för nya svar.