› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Lyfta insug på gt 00:a?
- Detta ämne har 15 svar, 1,361 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
Tobben.
-
FörfattareInlägg
-
1 april, 2013 kl. 16:01 #30152
Tobben
DeltagareSom topic lyder hur jäkligt är det att lyfta det? och måste man tömma systemet på glykol för jag tänkte iom kylvätskebehållaren sitter ju på insuget men den är bara att lossa och lägga försiktigt åt sidan?
/ Tobbe
1 april, 2013 kl. 17:15 #254906Gyver
DeltagareDet sitter en slang under expansionskärlet som går till ett tvärgående vattenrör, vilket sitter fastskruvat på det större aluröret från shortblocket till den övre kylarslangen (hmm… kanske lite knepigt förklarat 😛 ) Hursomhelst är den gummislang under expkärlet ganska kort så den ger inget vidare spel, enklast är nog att tömma systemet.
1 april, 2013 kl. 17:25 #254896kamikaze
DeltagareNej det är inte så jobbigt ta det bara lungt och metodiskt så ska du se att det löser sig.
Du måste lossa
– Insugsslangen till turbon + div vakuumslangar
– Bränsleledningar
– 2 stora kontakter till kabelhärvan, finns under/framför spolarvätskebehållaren
– Gaswire
– Kylarvätskebehållaren som du själv påpekade men om jag inte minns fel så går den undre slangen från behållaren och ner igenom insuget så du kanske åker på att ta bort den helt men eftersom behållaren är högsta punkten i systemet så kommer det inte rinna från andra ställen efter att du tömt behållaren. När du är färdig så fyll upp behållaren med kylarvätska av samma färg som innan och starta bilen låt den gå på tomgång och fyll på om det behövs1 april, 2013 kl. 19:14 #254897Tobben
DeltagareHar redan IC och hela insugsdelen för turbon lös och även styrservobehållaren är lös eller går att flytta för gav mig på igår att byta insugsröret i plast mot en ebay silicon slang och fick för mig att den slangen går nog att få dit utan att lyfta insuget..men nej det resultera i en skadad slang och en irriterad Tobben 😉 sen tyckte jag passformen på den ebay slangen var sådär så beställde en ny riktig samco slang istället.. men tack grabbar för svar 🙂
1 april, 2013 kl. 19:40 #254907Gyver
DeltagareHar redan IC och hela insugsdelen för turbon lös och även styrservobehållaren är lös eller går att flytta för gav mig på igår att byta insugsröret i plast mot en ebay silicon slang och fick för mig att den slangen går nog att få dit utan att lyfta insuget..men nej det resultera i en skadad slang och en irriterad Tobben 😉 sen tyckte jag passformen på den ebay slangen var sådär så beställde en ny riktig samco slang istället.. men tack grabbar för svar 🙂
Jag har också en samco, försökte montera den med insuget på först men den var såpass styv att jag gav upp och lyfte av det tillslut, bli inte förvånad om den är lite för lång. Samcos slang får man kapa ca 15mm på turbosidan. Ett tips är att dra runt ett par rostfria slangklämmor eller buntband runt mitten av slangen också innan monterar den under insuget. Det kan finnas risk att turbon suger den platt annars.
2 april, 2013 kl. 04:01 #254898Tobben
DeltagareJag har också en samco, försökte montera den med insuget på först men den var såpass styv att jag gav upp och lyfte av det tillslut, bli inte förvånad om den är lite för lång. Samcos slang får man kapa ca 15mm på turbosidan. Ett tips är att dra runt ett par rostfria slangklämmor eller buntband runt mitten av slangen också innan monterar den under insuget. Det kan finnas risk att turbon suger den platt annars.
Men om den är så styv orkar verkligen original turbon suga den platt? För folket på scoobynet rekommendera sån slang och köpte den från roger clarkson motorsport http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=2751 men visst det är väl inte fel att göra som du säger heller i förebyggande syfte för en vill väl helst inte lyfta insugsröret för många ggr 😀
2 april, 2013 kl. 14:47 #254908Gyver
DeltagareDet som är grejen med samcos slang enligt mig är kvaliten. Trimmar man bara som sagt ner ena änden så passar den grymt bra, det finns dock ingen slang på marknaden som inte löper risk för att dra ihop sig. Så som du säger, better safe than sorry 🙂 Jag vet inte själv om min skulle dra ihop sig när jag nu laddar 1,45 på original vf28’an, men med 2 minuters jobb så slipper jag eventuellt stöta på det problemet i framtiden 🙂 Har läst om folk med 321t eller sc46’or som har råkat ut för fenomenet, ingen aning om hur tidigt innan så stora turbos används där fenomenet börjar dyka upp.
2 april, 2013 kl. 15:49 #254899Tobben
DeltagareDet som är grejen med samcos slang enligt mig är kvaliten. Trimmar man bara som sagt ner ena änden så passar den grymt bra, det finns dock ingen slang på marknaden som inte löper risk för att dra ihop sig. Så som du säger, better safe than sorry 🙂 Jag vet inte själv om min skulle dra ihop sig när jag nu laddar 1,45 på original vf28’an, men med 2 minuters jobb så slipper jag eventuellt stöta på det problemet i framtiden 🙂 Har läst om folk med 321t eller sc46’or som har råkat ut för fenomenet, ingen aning om hur tidigt innan så stora turbos används där fenomenet börjar dyka upp.
Tack för bra och vettiga svar Gyver eller rättare sagt MACGyver 😉
men ett gäng buntband har jag så får bli att dra runt ett gäng sådana då d—0.o—b2 april, 2013 kl. 16:02 #254909Gyver
DeltagareTack för bra och vettiga svar Gyver eller rättare sagt MACGyver 😉
men ett gäng buntband har jag så får bli att dra runt ett gäng sådana då d—0.o—bBara kul o hjälpa 🙂 Blir säkert bra med buntband, lycka till!
3 april, 2013 kl. 03:56 #254900Tobben
DeltagareTack 🙂 så nu väntar man bara på slangen från rogerclark motorsport!
6 april, 2013 kl. 23:27 #254901Tobben
DeltagareEfter mkt bök idag så är insuget av…hoppas bara man lyckas få tillbaka allting sen men två slangar behöver bytas om det är nån som har fräscha till övers? Den stora är till dumpröret på turbosidan den andra mindre är väl för värmepaketet för gick ifrån insuget och till slang som går in i kupén
sen undrar jag om det går bra att spola av insuget lite försiktigt med avfettning och vatten och sen blåsa torrt med tryckluft och sen lite wd-40 på utsatta delar eller ska man helt enkelt ge fan i det?
6 april, 2013 kl. 23:28 #254902Tobben
DeltagareEfter mkt bök idag så är insuget av…hoppas bara man lyckas få tillbaka allting sen men två slangar behöver bytas om det är nån som har fräscha till övers? Den stora är till dumpröret på turbosidan den andra mindre är väl för värmepaketet för gick ifrån insuget och till slang som går in i kupén
sen undrar jag om det går bra att spola av insuget lite försiktigt med avfettning och vatten och sen blåsa torrt med tryckluft och sen lite wd-40 på utsatta delar eller ska man helt enkelt ge fan i det?
12 april, 2013 kl. 19:43 #254903Tobben
DeltagareHar stora problem att få tillbaka insuget för har fått hjärnsläpp för kommer inte ihåg hur slangarna ska sitta på turbo sidan och förvärmningen för spjället 🙁 🙁
12 april, 2013 kl. 19:53 #254904Tobben
Deltagare13 april, 2013 kl. 11:49 #254910Gyver
DeltagareHittade lite bilder 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.